۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
تنش بین آنکارا و دمشق بالا گرفت

ایرنا نوشت: همزمان با ادامه پیشروی های ارتش سوریه در روزهای اخیر در استان های ادلب و حلب در شمال این کشور برای آزادی مناطق اشغالی در نزدیکی مرزهای ترکیه، تنش میان آنکارا و دمشق افزایش یافته است، بطوری که رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه مواضع تندتری علیه دمشق اتخاذ کرده و از روسیه هم خواسته تا مانع اقدامات نظامی آنکارا در شمال سوریه نشود.

خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت دفاع ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در حمله توپخانه ای ارتش سوریه علیه مواضع نظامیان ترکیه در استان ادلب ۶ نظامی این کشور کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده اند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز امروز در فرودگاه آتاتورک استانبول و پیش از عزیمت به اوکراین با تکرار خبر کشته و زخمی شدن نظامیان ترکیه در خاک سوریه افزود،  حملات توپخانه ای و جنگنده های اف -۱۶ ارتش ترکیه علیه مواضع ارتش سوریه همچنان ادامه دارد و تاکنون ۴۶ موضع آنان مورد هدف قرار گرفته و ۳۵ نظامی سوری نیز در این حملات کشته شده اند.

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد که از سال ۱۳۹۴ از سوی تروریست ها با حمایت برخی کشورهای همسایه سوریه، کشورهای غربی و عربی طی عملیات گسترده ای اشغال شد.

سوریه در ماه های اخیر عزم خود را برای آزادی استان ادلب تنها استان تحت اشغال خود جزم کرده و با توجه به آزادسازی بخش های زیادی از آن در ماه های اخیر این کشور می تواند بزودی و بعد از ۵ سال اشغال ادلب کنترل کامل این استان را به دست بگیرد.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه اظهارات امروز خود به دنبال افزایش تنش با دمشق، با بیان اینکه همکاری نظامیان این کشور با نیروهای روسیه به صورت فشرده در مناطق شمالی سوریه ادامه دارد، از مسکو خواست مانع آنکارا برای حمله به مواضع ارتش سوریه در پاسخ به کشته شدن نظامیان خود نشود.

اردوغان با بیان اینکه حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهای سوری برای دفاع از امنیت این کشور و همپیمانان خود در ادلب است، نسبت به هرگونه اقدام علیه ترکیه هشدار جدی داد.

بر اساس آمارهای موجود بین ۸۶ تا ۱۴۶ هزار تروریست به همراه خانواده های خود در استان ادلب حضور دارند که این افراد به دنبال آزادسازی مناطق مختلف در جنوب و مرکز سوریه از سوی ارتش این کشور بر اساس توافق هایی به ادلب منتقل شده اند.

سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران ناشی از حمایت برخی کشورهای عربی، غربی و رژیم صهیونیستی از تروریست هایی از ۱۲۰ کشور جهان است.

به دنبال افزایش دامنه بحران در سوریه و خارج شدن کنترل بخش هایی از سوریه در سال 2011 از کنترل دولت مرکزی، ترکیه در سال های اخیر نظامیان خود را وارد بخش هایی از شمال سوریه از جمله شهر عفرین کرده است و به تازگی نیز شماری از نیروهای خود را وارد مناطق راس العین در نزدیک استان الحسکه در شمال سوریه کرده است.

سوریه بارها اعلام کرده است که تا آزادی سراسر خاک این کشور از اشغال تروریست ها به عملیات نظامی خود ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع ترکیه عازم مرزهای سوریه می شود

در همین حال به گزارش رسانه های ترکیه، به دنبال کشته شدن شماری از نظامیان سوری و ترکیه در درگیری های اخیر، «خلوصی آکار» وزیر دفاع این کشور امروز (دوشنبه) با لغو سفر خود به اوکراین به همراه فرماندهان ارتش ترکیه عزم مرزهای سوریه شده است.

پیشروی سوریه در استان های ادلب و حلب در روزهای اخیر در حالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین»  رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان»  همتای ترکیه‌ای وی در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز پس از اعلام آن، با حملات تروریست‌ها نقض شد.

تروریست های مستقر در ادلب به دنبال توافق سوچی بین روسیه و ترکیه در شهریور ماه ۱۳۹۸ از اجرای این توافق و تحویل سلاح های سنگین خود خودداری کرده و حملاتی را نیز به مواضع ارتش سوریه انجام دادند.

در جریان عملیات گسترده هفته اخیر نیروهای سوری در مناطق شمال غرب سوریه از جمله ادلب  و حلب و آزادی سریع بخش هایی از مناطق راهبردی ادلب از جمله شهر مهم معره النعمان، نگرانی ها در ترکیه نسبت به ادامه این عملیات با توجه به حضور پرشمار تروریست ها در استان ادلب افزایش یافته است و روز گذشته ۱۵ دستگاه خودرو نظامی ترکیه اقدام به انتقال تجهیزات جدید به مناطق مرزی این کشور در استان هاتای کردند.

ارتش ترکیه بر اساس توافق با روسیه  ۱۲ پایگاه دیده‌بانی در استان ادلب و شرق حلب برای نظارت بر آتش بس و تحرکات تروریست ها ایجاد کرده است که در جریان پیشروی های ارتش سوریه در مناطق اشغالی ادلب و حلب ۳ باب از این پایگاه ها به محاصره این نیروها در آمده است.

دمشق معتقد است که بر خلاف وظیفه و ماموریت این پایگاه ها برای نظارت بر آتش بس نیروهای مستقر در آنها از تروریست ها حمایت کرده و مهمات و اطلاعات در اختیار آنان قرار داده به آنان آموزش می دهند.

استان ادلب با  ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع مربع مساحت در شمال غربی ترین منطقه سوریه و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه می باشد.

آنکارا از فرار تروریست ها به خاطر ادامه عملیات ارتش سوریه به خاک خود نگران است و در همین ارتباط اخبار منتشره حاکی از انتقال بلوک های سیمانی با ارتفاع دو متر به مناطق مرزی ترکیه در روزهای اخیر است تا از ورود این افراد به خاک این کشور جلوگیری شود.  

از سویی کارشناسان معتقدند که یکی از مسایل مهم در عملیات سرنوشت‌ ساز ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه تلاش آنکارا برای جلوگیری از ادامه عملیات و پیشروی ارتش سوریه و افزایش تحرکات تروریست ها برای ورود به خاک ترکیه است.

در ماه های گذشته اخباری مبنی بر فرار شماری از تروریست ها به خاک ترکیه و کشورهای همسایه این کشور منتشر شده است و حتی برخی منابع از انتقال برخی از این افراد با هواپیما به لیبی خبر دادند.

رادیو آر. اف. آی فرانسه ۱۱ دی ماه از فرود چهار فروند هواپیمای حامل تروریست‌های فعال در سوریه در فرودگاه معیتیقه لیبی خبر داده بود.

 وزارت دفاع ترکیه نیز در چند نوبت با تهدید دولت سوریه هشدار داده است که هر حمله‌ای از سوی دولت سوریه به مواضع ارتش ترکیه را پاسخ خواهد داد.

آخرین خبرها از افزایش تنش بین ترکیه و سوریه حاکی از آن است که گشت های مشترک بین نیروهای روسیه و ترکیه که در مناطق شمالی سوریه به راه افتاده بود، لغو شده است ولی آنکارا بدون تایید با رد این خبر در این ارتباط اعلام کرده است که ما به همکاری ها با روسیه در این زمینه ادامه می دهیم.

روسیه تاکنون در این ارتباط خبری منتشر نکرده است ولی همچنان با نیروهای سوری در آزادسازی مناطق اشغالی ادلب و حلب و حمایت های هوایی از عملیات نظامی نیروهای سوری همراهی می کند و همین اقدام موجب عصبانیت آنکارا و تهدید ترکیه به نادیده گرفتن توافق ها بین دو کشور در ارتباط با مناطق شمالی سوریه شده است.

کارشناسان سیاسی منطقه با توجه به افزایش تنش بین آنکارا و دمشق و عزم سوریه بر ادامه پیشروی های ارتش خود در مناطق اشغالی سوریه وقوع درگیری هر چند به صورت محدود را بین نیروهای سوریه با نظامیان ترکیه مستقر در مناطق مختلف ادلب و پایگاه های دیده بانی در آن را دور از انتظار نمی دانند به خصوص این که ترکیه تهدید به استفاده از نیروی هوایی خود کرده است.

در چنین شرایطی می توان پیش بینی کرد که با توجه به ادامه عملیات ارتش سوریه برای آزادی مناطق اشغالی این کشور قضاوت افکار عمومی در ارتباط با تنش مزبور بیشتر همراهی با ارتش سوریه برای انجام وظیفه ذاتی خود برای دفاع از خاک این کشور در برابر تروریست ها و اشغالگران خواهد بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =