حکمتیار وارد میدان شد؛ طالبان، زیر نظر ترکیه، با افغان ها مذاکره کند

ایسنا نوشت: گلبدین حکمتیار ضمن تاکید بر شکست آمریکا در افغانستان، اعلام کرد طالبان بهتر است به جای آمریکا با افغان‌ها گفتگو کند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در گفتگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به اهمیت تلاش‌های ترکیه برای برقراری صلح در این کشور اظهار داشت: "مذاکره با طالبان باید در ترکیه انجام شود."

حکمتیار در ادامه با بیان اینکه برگزاری مذاکرات در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و انگلیس که باعث جنگ هستند نتیجه ای نخواهد داشت، گفت:"ترکیه کشوری مسلمان است و طرف جنگ در افغانستان هم نیست. به همین دلیل باید مذاکرات صلح میان طالبان و کابل به میزبانی ترکیه برگزار شود. در این زمینه سیاسی‌ها در افغانستان و طالبان نیز به توافق رسیدند. افغان‌ها مردم ترکیه را بسیار دوست دارند. ترکیه با رجب طیب اردوغان بسیار پیشرفت کرده است. طالبان ابتدا با افغان‌ها مذاکره کند، نه با آمریکا. گفتگو بین افغان‌ها برای حل مشکلات کشورشان بسیار مهم است".

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنین تمام مشکلات را با گفتگو قابل حل دانست و تاکید کرد: "طالبان پس از پایان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا، گفتگو با دولت افغانستان را آغاز کند. طرفین باید درباره تشکیل دولت موقت، ایجاد آتش‌بس و برگزاری انتخابات شفاف به توافق برسند.آمریکا در افغانستان شکست خورده است و تحت فشار مردم خود و جامعه بین‌المللی قرار دارد. افغانستان پس از مداخله‌های خارجی ویران شده است. نیروهای خارجی عامل بی‌ثباتی و جنگ در کشور ما هستند. هزاران نفر بر اثر اشغال افغانستان توسط آمریکا کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند. آمریکا باید تاوان این خسارت‌ را بپردازد و در متن توافق‌نامه صلح نیز لحاظ شود. توافق آمریکا-طالبان اوضاع افغانستان را بهبود نمی‌بخشد".

وی همچنین با اشاره به اینکه تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است، همچنین تصریح کرد: "میزان مشارکت انتخابات بسیار پایین بود. انتظار برگزاری انتخابات شفاف توسط کشوری که نیروهای خارجی نقش فعالی در آن دارند "اشتباه" است. برخی کشورها دخالت مستقیم در این انتخابات داشتند. مردم افغانستان دیگر به انتخابات اعتماد ندارند. همه متوجه تقلب در این انتخابات شدند.
 رئیس‌جمهور جدید را نه صندوق رای بلکه خارجی‌ها تعیین خواهند کرد. بنابراین همانند گذشته دولت ضعیف تشکیل خواهد شد. این انتخابات پیروز ندارد. برگزاری دور دوم نیز بی‌فایده‌ است. احتمالا دولت موقت تشکیل می‌شود. ما نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهوری را که با تقلب روی کار می آید، قبول نداریم".

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    آمریکا هیچوقت اجازه توافق بین دولت کابل و طالبان رو نمیده چون اتحاد این دو باعث ایجاد یک نظام قوی در افغانستان میشه که دیگه جایی برای جولان آمریکا و غارت ثروتهای این کشور نخواهد بود.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام جناب حکمتیار و برخی از افغان های محترم که سالها در ایران زیست اند و با مهمانداری ایرانیان که ایشان را همکیش و آیین خود می دانند نباید اینگونه سخن بگویند ما ایرانیان و همچنین برادران افغان حرمت ما و نمک را نگه می داریم بعد شما می خواهید بروید ترکیه؟! فکر کردید ایران ضعیف شده یا هوای لب دریا کرده آید. آقای اردوغان به هم حزبی های خود وفا نکرد چه برسد به شما ... اگر هوای لب دریا کرده آید تشریف بیاورید چابهار از آقای کرزی بپرسید می گوید چه جای خوبی است ...