۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
مخمصه سیاسی ایران و عربستان

سرانجام دونالد ترامپ از معامله قرن خود پرده برداری نمود.

1. براساس این طرح جهان اسلام بیت المقدس قبله اول مسلمانان و قلب تاریخی و جغرافیایی خود را از دست خواهد داد و مسجدالاقصی، محل معراج پیامبر، در اختیار یهودیها قرار خواهد گرفت. پس از حمله صلیبی ها که برای مدتی کوتاه مسیحیان صلیبی را بر این شهر مسلط نمود این اولین بار در تاریخ اسلام است که کنترل این شهر مقدس از دست مسلمانان خارج می شود.

2.  آنچه می تواند این شهر مقدس را از هجوم صلیبی-صهیونیستی نجات دهد مقاومت جهان اسلام و کشورهای اسلامی در برابر این تجاوز بی سابقه است. سازمان همکاریهای اسلامی امروز مهمترین نهادی است که جهان اسلام را در جهان و صحنه بین المللی نمایندگی می کند.

3. نشست فوق العاده این سازمان در جده (عربستان) با اتخاذ مواضعی علیه معامله قرن و درخواست از کشورهای اسلامی برای عدم همکاری با این طرح استعماری پایان یافت. این پیروزی نسبی (و البته ارزشمند) سازمان تا حدودی تحت الشعاع غیبت ایران قرار گرفت.

4. علت اصلی غیبت ایران عدم اعطای ویزا از سوی مقامات عربستانی عنوان شده است. پس از این حادثه تلخ بحث روابط ایران وعربستان و تبعات آن بر منطقه و جهان اسلام یک بار دیگر توجه تحلیل گران و سیاستمداران را جلب نمود. برخی عربستان را به دلیل این بی توجهی و بی مسئولیتی ملامت نمودند و برخی آن را نتیجه سیاستهای ایران در قبال عربستان و منطقه دانستند.

5. دلیل این شکست، که شکستی نه تنها برای ایران و عربستان بلکه برای تمام جهان اسلام است، را می توان در ایران یا عربستان جستجو نمود اما نمی توان ارتباط آن را با رفسنجان نادیده گرفت: اگر روابط پرتنش و سخت ایران و عربستان از سعه صدر، دوراندیشی، میانه روی، وحدت طلبی و آینده نگری سیاستمدار رفسنجانی ایران محروم نبود شاید در چنین مخصمه مرگباری گرفتار نمی شد.

*استاد دانشگاه مطالعات جهان

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =