۲ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
مسکو: تحریم تسلیحاتی ایران، موقتی است

فارس نوشت: سفیر روسیه در ایران با تاکید بر اینکه طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اکتبر ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی تهران پایان می‌یابد، درباره علاقه‌مندی ایران به تسلیحات روسی صحبت کرده است.

 «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران امروز چهارشنبه تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل را «موقتی» خوانده و به تمجید از تسلیحات روسی پرداخته است.

به نوشته «اسپوتنیک»، جاگاریان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران به تجهیزات نظامی روسیه علاقه‌ نشان داده است یا نه، تاکید کرد که تهران به تسلیحات روسی علاقه نشان داده است.

سفیر روسیه در ایران در پاسخ به این سوال گفت: «بله البته (که ایران علاقه نشان داده است) چرا که در جهان به درستی تجهیزات نظامی ما، بهترین و کم قیمت‌ترین ارزیابی می‌شوند».

نماینده مسکو در تهران از بیان اینکه ایران دقیقا به کدام تجهیزات نظامی روسیه علاقه نشان داده، اشاره نکرد.

جاگاریان ضمن دفاع ازهمکاری‌های نظامی روسیه و ایران تاکید کرد که مسکو قوانین بین‌المللی در رابطه با محدودیت‌های تسلیحاتی ایران به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ را مراعات می‌کند.

سفیر روسیه تصریح کرد: «البته این محدودیت‌ها، موقتی هستند و تا اکتبر ۲۰۲۰ (برقرار هستند)». وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خرید سامانه پدافند اس ۴۰۰ توسط ایران تاکید کرد، خرید این سامانه به تصمیم خود تهران بستگی دارد.

اظهارات سفیر روسیه در ایران درباره تحریم‌ رو به انقضای تسلیحاتی ایران در حالی مطرح شده که پیشتر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از پایان زمان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران شدیدا ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

پیش از این، پایگاه «بلومبرگ» در گزارشی در خصوص انقضای بند تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نوشت که واشنگتن با خروج زودهنگام از برجام، خود را در برابر احتمال خرید تسلیحاتی ایران از روسیه و چین، در موضع ضعف قرار داده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1349403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    0 0
    s300