دوترته خاتمه همکاری نظامی با آمریکا را اعلام کرد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری فیلیپین به «توافق نیروهای بازدیدکننده» (وی‌اف‌ای) که مصونیت حقوقی برای مانورهای نظامی آمریکا فراهم می‌کرد، به تلافی لغو روادید آمریکا برای یک سناتور در این کشور جنوب‌شرق آسیا، پایان داد.

 دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین جمعه به ای‌بی‌اس-سی‌بی‌ان گفت: رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین پایان وی‌اف‌ای را اعلام کرده و تاکید دارد تغییر عقیده نخواهد داد.

توافق مذکور برای سربازان آمریکایی که مانورهای نظامی در فیلیپین برگزار می‌کردند، مصونیت حقوقی ایجاد می‌کرد. دوترته خشمگین از تصمیم ماه گذشته آمریکا برای لغو روادید سناتور رولاند دلا روزا که سابقا رئیس پلیس بود، یک ماه به واشنگتن فرصت داد تا "اشتباه" خود را تصحیح کند و با وجود اینکه دیگر اعضای دولت هم خواستار بازنگری شدند، او کوتاه نیامد.

رئیس‌جمهوری فیلیپین ماه گذشته خطاب به آمریکا گفت: به شما هشدار می‌دهم... چنانچه شما این اقدام را اصلاح نکنید، به توافق نیروهای بازدیدکننده خاتمه می‌دهم.     

مخالفت واشنگتن با سفر سناتور دلا روزا ظاهرا به دلیل ارتباط او با کشتارهای غیر قانونی است که در زمان حضور او در سمت ریاست پلیس دولت دوترته رخ داد. او در آن سمت، مسوول اجرای کمپین ضد مواد مخدر رئیس‌جمهوری فیلیپین بود که هزاران کشته بر جای گذاشت و اعتراض بین‌المللی را برانگیخت.

مقام‌های فیلیپینی از قطع کمک ۵۵۰ میلیون دلاری آمریکا نگران هستند که از ۲۰۱۶ دریافت می‌کنند. با این حال دوترته به قطع وابستگی به ائتلاف آمریکایی مایل است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1350211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =