رویکرد مثبت سازمان برای مقابله با موانع گردشگری جزیره

در این یاداشت کوتاه سعی شده است که با توجه به اقدامات شجاعانه نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و برخورد جدی با متخلفین ارائه دهنده خدمات گردشگری در نوروز 99 نگاهی کوتاه و گذرا به مشکلات ساختاری برترین منطقه گردشگری ایران طی سالهای اخیر داشته باشیم روزهایی پر از فراز و نشیب که می بایست از سوی مسئولین امر برای آن چاره جویی شود .

اواخر مرداد  ۱۳۹۵ با اولتیماتیوم سختگیرانه معاونت سابق گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و فرصت یک هفته ای تعیین شده برای جمع آوری کانترهای گردشگری در سطح بازارها و فرودگاه کیش که علاوه بر ضربه ای بسیار سهمگین بر پیکره نحیف گردشگری و بازار کارآمد کیش عملا با بیکار شدن دهها نفر و تعطیلی ۶۰ کانتر گردشگری و متاسفانه  با  موظف نمودن ۱۱۰  آژانس هواپیمایی کیش که قبلا براساس وظایف ذاتی خود به فروش تورهای داخلی و خارجی ، اخذ ویزا و بخصوص رزرو هتل و جذب گردشگر و تورهای مختلف از سرزمین اصلی به جزیره کیش مشغول بودند عملا  تعطیل و در عین ناباوری مشغول به فعالیت های واسطه ای برای عرضه خدمات گردشگری و بلیط رستوران ها ، جنگ ها ، کنسرت ها ، کشتی های تفریحی ، کلوپ های دریایی  و غیره تبدیل  شدند  . 
حالا دیگر عرصه گردشگری جزیره به جولانگاه برخی از دفاتر گردشگری و رانندگان تاکسی و شخصی تبدیل گردیده و هرکدام بدنبال سهم بالایی از این گردش مالی هنگفت می باشند و  به گونه ای القا گردیده که دیگر حتی مهار آنها بواقع از دست سازمان منطقه آزاد کیش و دستگاهها و جوامع نظارتی  خارج گردیده و حیات بسیاری از مراکز خدمات گردشگری کیش را نیز به خطر انداخته اند ، به گونه ای که حتی مدیران برخی از این دفاتر پا را فراتر نهاده و اقدام به تاسیس و سرمایه گذاری در جنگ های شبانه ، اجاره رستوران ها ، کشتی های تفریحی و غیره نموده اند بطوریکه در حال حاضر گویا دیگر کسی در قبال جذب تور ، گردشگر و مسافر به  جزیره کیش وظیفه یا تعهدی  نداشته  و اینگونه به افکار عمومی و ساکنین القا  گردیده  که فقط سازمان منطقه آزاد کیش  در این خصوص موظف  به جذب گردشگر از سرزمین اصلی یا خارج از کشور می باشد و آژانس ها و دفاتر هواپیمایی که جزء وظایف لاینفک و مجوز فعالیت اقتصادی و اساسنامه تاسیس آنها می باشد وظیفه ای در این قبال نداشته و فقط می بایست در دفاتر خود نشسته و فقط با ورود مسافر و گردشگر  اقدام به فروش بلیط جنگ ها یا رزرو رستورانها  نموده و با دادن تریپ و درصد به تاکسی ها  و در یک جنگ روانی بزرگ و رقابتی تنگاتنگ با دیگر دفاتر مشابه خدمات خود  درصد بالایی از جذب و فروش این خدمات گردشگری از آن خود نمایند . 
هرچند که در این اقدام نسنجیده و بدون پشتوانه عملیاتی  با تعطیلی کانترهای گردشگری جزیره ....  این وظیفه بسیار ابتدایی و ساده و به نوعی کانتری در بازارها  به آژانس های هواپیمایی کیش تفویض اختیار شد  اما  عملا نه تنها به حذف واسطه ها منجر نگردید بلکه ندانسته  با خارج ساختن بسیاری از  تاکسی ها و حمل و نقل عمومی جزیره به این چرخه واسطه ای و جذب و تحریک آنها توسط مدیران این دفاتر در رقابتی تنگاتنگ  به تجمع بی حد و حصر در جلوی این دفاتر برای اخذ تریپ و درصد منجر گردیده  بطوریکه راکد شدن تاکسی ها و پارک های طولانی مدت در مقابل این دفاتر ضربات بسیار هولناکی را در حال حاضر به چرخه حمل و نقل  عمومی جزیره  وارد نموده است که باعث ایجاد نگرانی در بین ساکنین و گردشگران در سالهای اخیر شده است . 
و این درحالی است که بسیاری از رانندگان این وسایل حمل و نقل عمومی با واردشدن به این چرخه واسطه ای و درصدی .....  درآمد اخذ شده بابت اصطلاحی آشنا بنام تریپ از این دفاتر و یا حتی رستوران ها را بسیار قابل توجه و مناسبتر از جابجایی مسافر دانسته که متاسفانه تبعات این زیاده خواهی متوجه ساکنین و گردشگران جزیره بوده و می بایست ساعت های طولانی را در کنارخیابان برای استفاده از حمل و نقل عمومی سپری نمایند .
اگر در یک حالت بسیار ساده به نگرانی بسیاری از گردشگران در خصوص بالابودن نرخ خدمات گردشگری نیز توجه نماییم این چرخه و روند بسیار ناعادلانه بیش از پیش خود را نمایان ساخته ،  بگونه ایکه یک رستوران یا جنگ شبانه یا یک کشتی تفریحی در یک حالت ساده نمی تواند با یک نرخ مناسب و متعادل مستقیما خدمات خود را به گردشگران جزیره عرضه و بفروش رسانده و از منافع حاصل از آن منتفع شود  زیرا در یک چرخه نامعقول از ابتدا یک مبلغ قابل توجه از این فروش بلیط می بایست بعنوان تریپ به رانندگان تاکسی یا شخصی و بعد یک درصد بالاتر به دفاتر خدمات هواپیمایی و گردشگری  در همان ابتدای کار پرداخت گردد . 
هرچند که در این چرخه واسطه گری و دنیای تریپ بیشترین ضرر را در اخذ این خدمات  مسافران و گردشگران متحمل میشوند .... اما بسیاری از ارائه دهندگان خدمات و بخصوص رستوران ها با توجه به وضعیت موجود و وجود اینهمه واسطه  علیرغم میل باطنی خود و در یک فضای غیر اخلاقی مجبور شده در جهت متناسب نمودن  سود خود و رساندن زیان به حداقل  از ارائه خدمات مطلوب و کیفیت متناسب با هزینه دریافتی موجود  اجتناب نمایند که متاسفانه در این چرخه بسیار بد و و نامتعارف بیشترین تبعات منفی آن متوجه نام و اعتبار و برند جزیره زیبای کیش میگردد .
هر چند که در واقعیتی بسیار تلخ با توجه به فضای موجود بسیاری از رستوران ها  ، کلوپ های دریایی ، جنگ های شبانه و بسیاری دیگراز مراکز خدماتی در جزیره کیش در همه حال مجبور به تمکین و ارائه درصد مناسبی می باشند که آنهم در بیشتر مواقع  توسط رانندگان تاکسی و مدیران مراکز عرضه خدمات گردشگری تعیین و درخواست می گردد  که در صورت عدم تمکین و عدم ارائه درصد مناسب می بایست تاوان بسیار سنگینی را در این شرایط بد اقتصادی دوچندان تقبل نمایند
هرچند که در فضای فعلی و نابسامان کشورمان بخصوص مشکلات اقتصادی موجود جزیره کیش نمیتوان با برخوردهای احساسی و چکشی  وضعیت نابسامان موجود را بهبود و التیام  بخشید اما میتوان با همفکری و درایت  مدیریت پرتلاش نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و همدلی شرکت عمران و خدمات کیش بعنوان متولی امر حمل و نقل جزیره  و توجیه و متعهد نمودن برخی از این رانندگان متخلف تاکسی  و همچنین با محکم برخورد نمودن گردشگری منطقه آزاد  کیش بعنوان متولی و همراهی جامعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری کیش و دیگر ارگان های مختلف و دخیل در این موضوعات و با فرهنگ سازی مناسب و قوی این قطار  خارج شده از ریل را  که گردشگری و اعتبار جزیره زیبای کیش را تحت الشعاع  خود قرار داده است  را به مسیر اصلی خود که همان جذب گردشگر و تور از سرزمین اصلی می باشد را به مسیر واقعی خود بازگرداند  . 

46

کد خبر 1350842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =