مصرف نمک در کردستان ۲ برابر بیشتر از میانگین کشوری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از نمک در استان حداقل ۲ برابر میانگین کشوری است، گفت: این میزان مصرف نمک باعث شده که مردم این استان۴۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری مبتلا به فشار خون شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرزین رضاعی در نشست خبری با اصحاب رسانه  عدم تحرک فیزیکی و تغذیه ناسالم را از افزایش آمار فشارخون در استان بیان کرد و اظهار داشت: براساس بررسی‌های انجام شده فعالیت فیزیکی کردستانی‌ها ۲۰ درصد از میانگین کشوری پایین تر است.
وی اذعان داشت: در طرح بسیج کنترل فشار خون، در مدت اجرای طرح ۶۶۴ هزار نفر به ایستگاه‌های کنترل فشار خون در استان مراجعه کردند که این آمار ۸۳ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان را شامل می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: از تعداد افرادی که به پایگاه‌های فشار خون مراجعه کردند ۱۱ درصد به فشار خون مبتلا بودند که این تعداد ۶۰ هزار نفر از مردم بالای ۳۰ سال استان را شامل می شد.
رضاعی شایعترین علل مرگ و میر در کردستان را به ترتیب شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، سوانح و حوادث و بیماری های حول تولد عنوان کرد و گفت: با سالم سازی زندگی، کم کردن مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی و مصرف ماهی و ...می توان جلوی بیماری های قلبی عروقی را گرفت.
فعالیت فیزیکی در کردستان کمتر از میانگین کشوری
وی همچنین فعالیت فیزیکی در کردستان را کمتر از میانگین کشوری بیان کرد و افزود:  این آمار در کردستان ۴۷.۰۶ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۵۵.۶ درصد است که آمار بالای مصرف نمک و فعالیت فیزیکی کم منجر به یک چالش در حوزه سلامت استان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر فرهنگسازی رسانه ها برای مبارزه با این چالش ها در استان تاکید کرد و گفت: برای ارتقاء سلامت جامعه همه باید قدم‌های مثبتی برداریم که در این میان رسانه‌ها نقش چشمگیری در اطلاع رسانی ایفا می‌کنند.
انجام ۳۰ درصد زایمان‌ها در کردستان با روش سزارین
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با اشاره به تلاش برای افزایش آمار زایمان به روش طبیعی گفت: با اقدامات انجام شده آمارعمل سزارین در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان از ۴۰ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال جاری کاهش یافته است.
رضاعی میزان مرگ و میر مادران باردار در ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال گذشته در استان را ۱۰.۹ درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در کشور ۱۷.۷ درصد بوده است، ضمن اینکه در دی امسال میزان مرگ و میر مادران باردار در یک هزار تولد زنده در استان ۸.۸۳ درصد و در کشور ۸.۷۵ درصد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین آمار مرگ و میر نوزادان یک تا ۵۹ ماه در سال گذشته در استان ۳.۳۸ درصد و در کشور ۴.۹ درصد و کودکان زیرپنج سال نیز ۱۴.۴ درصد در استان و ۱۴.۸ درصد در کشور بوده است.
زنان کردستانی طول عمر بیشتری از مردان دارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به سن امید به زندگی در میان مردان و زنان کردستانی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ امید به زندگی مردان در کردستان ۷۰.۶ درصد بوده این در حالی است که میانگین کشوری ۷۲.۵ درصد است اما امید به زندگی زنان کردستانی ۷۴.۱ درصد است که میانگین کشوری ۷۵.۵ درصد است.
راه‌اندازی صف انتظار در سامانه نوبت دهی مراکز درمانی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز به سامانه نوبت دهی مراکز درمانی استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات سامانه نوبت دهی مراکز درمانی استان سوء استفاده افرادی سوجو و پر شدن سریع نوبت‌ها است که با اقدامات انجام شده تلاش می‌شود این سواستفاده‌ها به حداقل برسد.
هومن قصری افزود:در راستای رفع این مشکل صف انتظار در سامانه برای نوبت دهی بیماران  برای مراجعه به برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص ایجاد شده و همچنین به گونه‌ای برنامه ریزی شده که هر پزشک روزانه حداقل بیش از ۲۵ مریض که از طریق سامانه نوبت گیری می کنند را ویزیت کند.
وی ادامه داد: با ایجاد صف انتظار در سیستم علاوه بر اینکه کد تایید نوبت گیری به شماره همراه فرد فرستاده شده و منتظر تماس می‌ماند، ضمن اینکه این کار منجر به اعتراض کافی‌نت دارها شده اما مشکلات به حداقل رسیده است.
جواب آزمایش مورد مشکوک به کرونا تا دو روز آینده اطلاع رسانی می شود
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ادامه این نشست به موضوع بیماری کرونا در استان اشاره کردو گفت: تاکنون موردی از بیماری کرونا در کردستان مشاهده نشده است، تنها یک مورد مشکوک به این بیماری هم اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری است.
ابراهیم قادری ادامه داد: با توجه به اینکه این فرد سفرهای خارجی داشته و طبق اظهارات خود چند نفر چینی را در فرودگاه دیده است، برای اطمینان خاطر از وضعیت خود به بیمارستان مراجعه کرد و فعلا آزمایشات وی در حال بررسی است که تا چند روز آینده قطعیت ابتلا یا عدم ابتلای وی به ویروس کرونا مشخص و از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.
هومن قصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در ادامه سخنان قادری درباره ویروس کرونا اظهار داشت: درصد مرگ و میر این ویروس از آنفلوانزا حدود دو درصد کمتر است؛ بر این اساس ضریب انتشار کرونا ۴.۲ درصد اما ضریب انتشار آنفلوانزا ۱.۲ درصد است.
طرح های دانشگاه علوم پزشکی در دهه فجر انقلاب اسلامی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص طرح های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: همزمان با ایام مبارک دهه فجر ۱۵ پروژه بهداشتی درمانی با صرف هزینه ۲۱۰ میلیارد ریال در سطح استان به بهره برداری خواهد رسید.
رضاعی اضافه کرد: اتاق بخش انکولوژی بیمارستان توحید، بخش دیالیز بیمارستان شهید چمران، فوریت های ۱۱۵ حسین آباد، اورژانس و بلوک زایمانی بیمارستان بوعلی، ‌ مرکز آموزش های ازدواج معاونت بهداشتی از جمله این ۱۵ پروژه است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش عمران سلامت استان کردستان، اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی بیمارستان شفا سقز، تکمیل ۱۸ پروژه بهداشتی، احداث ۱۰ اقامتگاه پزشکان متخصص در سه شهر بانه، دهگلان و سقز، و تکمیل ساختمان آزمایشگاه مرجع سنندج با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد از جمله فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیش از ۲۴۸ میلیارد ریال تجهیزات سرمایه ای جهت بیمارستان جدیدالاحداث شفای سقز و سایر بیمارستانهای دانشگاهی خریداری شده است.
رضاعی با اشاره به تجهیزات خریداری شده برای شهر مریوان، افزود: برای سه مرکز درمانی اورژانس بوعلی مریوان، بیمارستان و کلینیک ویژه بوعلی مریوان مبلغ ۵ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تجهیزات خریداری شده است.
وی ادامه داد: ۱۳ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال تجهیزات بیمارستانی برای بیمارستان توحید سنندج و ۱۰۳ میلیارد و ۳۵۲ میلیون ریال در این خصوص برای بیمارستان شفای سقز خریداری شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1351101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =