تعداد نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس فعلی کاهش یافت/واکنش سخنگوی شورای نگهبان به لایحه رفراندوم درباره نظارت استصوابی

ایرنا نوشت:سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که هیچ طیف گسترده‌ای از رد صلاحیت‌ها وجود نداشته است،گفت: با توجه به تایید صلاحیت بیش از ۷۱۰۰ داوطلب حضور در مجلس که بالای ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان است، همه گروه ها و جناح های سیاسی می توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

«عباسعلی کدخدایی» در حاشیه حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن در جمع خبرنگاران با اشاره به پشتیبانی مردم از انقلاب اسلامی در طی ۴۱ سال گذشته گفت: در این مدت هرچند مشکلاتی بوده است و دشمنان هم همواره درصدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی و منافع ملی مردم بوده اند، اما نظام اسلامی با پشتیبانی مردم و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری در حال حرکت به پیش است و در ادامه این مسیر برای مردم عزیزمان رشد پیشرفت خوبی را آرزو می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان تایید لیست نهایی نامزدهای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: نتایج تایید صلاحیت ها کم کم آماده شده است و امروز هم اعلام نظر نهایی شورای نگهبان برای وزارت کشور ارسال می شود و از طریق فرمانداری ها در اختیار نامزدهای محترم قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری انتخاباتی خوب، اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور همه مردم فارغ از گرایشات و جناح و گروه های سیاسی، امیدواریم حضور پرشور و با مشارکت حداکثری را شاهد باشیم. دوم اسفند وعده ما در پای صندوق های انتخابات خواهد بود.

کدخدایی درباره احتمال تحریم انتخابات نیز گفت: گروه هایی که تعلق به مرم و نظام داشته باشند، از تحریم انتخابات صحبت نخواهند کرد. ما این اطمینان را به مردم می دهیم که بررسی صلاحیت ها دقیق و براساس مستندات بوده است.

وی افزود: از نظر ما هیچ طیف گسترده ای از رد صلاحیت ها وجود نداشته است و با توجه به تایید صلاحیت بیش از ۷۱۰۰ داوطلب حضور در مجلس که بالای ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان است، همه گروه ها و جنناح های سیاسی هم به نظر ما افرادی را دارند و می توانند در انتخابات حضور داشته باشند. بنابراین صحبت از نیامدن و تحریم انتخابات را فقط به دشمنان واگذار می کنیم.

کدخدایی همچنین درباره نمایندگان کنونی مجلس نیز گفت: تعداد نمایندگان فعلی مجلس که رد صلاحیت شده اند ۷۵ نفر است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره لایحه انجام رفراندوم درباره نظارت استصوابی که توسط دولت آماده شده است نیز توضیح داد: هر اقدامی که از مسیر قانونی باشد، شورای نگهبان با آن مخالفتی ندارد و از اگر در مسیر قانون و براساس قانون باشد طبیعتا ما هم وظایف خودمان را در آن مورد انجام می دهیم.

وی درباره واکنش شورای نگهبان به فعالیت های زودهنگام تبلیغاتی برخی نامزدهای سرشناس انتخاباتی نیز تاکید کرد: اگر این فعالیت ها مصداق تبلیغات زودهنگام باشد، طبیعتا دستگاه های مختلف وظیفه دارند که گزارش کنند و پیگیری انجام شود و اگر ما هم به این نتیجه برسیم، قطعا برخورد خواهیم کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1351447

برچسب‌ها