به گزارش ایسنا محمود احمدی نژاد در مراسمی که به مناسبت اولین روز هفتهی منابع طبیعی و روز درختکاری برگزار شد، طی سخنانی گفت : درخت در چرخهی زیست انسان و محیط زیست نقش حساس و مهمی دارد. بهترین نگهدارندهی آب، درخت است. در طراوت و تلطیف هوا نقش موثری دارد و باعث افزایش بارندگی است و اگر خدای نکرده روزی در یک منطقه در هر جای دنیا جنگلها پاک شوند و از بین بروند بارندگی در آن منطقه از بین میرود، یک ارتباط بین درخت، آسمان و محیط مغناطیسی ایجاد میشود و باعث بارش بیشتر میشود.
وی با اشاره به اهمیت حفظ درخت و درختکاری و با یادآوری اینکه این امر یک ماموریت دائمی است، گفت: بهخصوص در کشور ما که متوسط بارندگی 250 میلیمتر است و از میانگین جهانی کمتر است، هرچقدر درخت بکاریم باز هم کم است.
رییسجمهور در ادامه با بیان اینکه محیط زیست یک محیط پیوسته است و هرجا را در این زمینه آباد کنیم آثار آن به دیگر نقاط نیز میرسد، گفت: تکمیل کمربند سبز تهران کار بزرگی است و دولت نیز در حد وسع خود در این زمینه کمک خواهد کرد و حمایتهای مناسب را انجام خواهد داد.
احمدینژاد در ادامه افزود: آقای قالیباف در این جلسه به درستی در مورد مشکلات تهران صحبت کردند و برخی از آنها را برشمردند، از جمله مشکل آلودگی. البته در کنار این مشکل، هفت مشکل دیگر نیز وجود دارد که من وارد آن نمیشوم. البته ما باید منشأ این مشکلات را بشناسیم و بعد راههای مناسب را پیدا و اجرایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از منابع اصلی تولید آلودگی، حمل و نقل است و باید در جهت حل این مشکل، حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند. انصافا نیز گسترش خوبی پیدا کرده و مجموعه سرمایهگذاریها از منابع ملی، شهرداری و وامهایی که در این جهت اخذ شده و هزینه گردیده، منابع قابل توجهی است، اما همیشه سرعت تحولات ترافیک در تهران جلوتر از رشد تسهیلات و امکانات حمل و نقل است و هرچقدر ما در این زمینه کار میکنیم، عقب هستیم و باید در این زمینه به دنبال راههایی باشیم که از تحولات جمعیتی، جابهجایی و ترافیک جلو بیفتیم.
رییسجمهور همچنین گفت: منبع دیگر آلودگی هوا که به نظرم در فصل پاییز و زمستان تبدیل به یکی از منابع اصلی میشود وسایل گرمایشی شهری است. به طور متوسط روزانه در تهران 12 الی 13 میلیون لیتر بنزین سوزانده میشود و به محض سرد شدن هوا این مقدار به 40 الی 45 میلیون لیتر افزایش پیدا میکند و این میزان سوخت برای گرمایش مصرف میشود و در واقع در این دورهی 60-70 روزه مصرف سوخت برای گرمایش، سه تا چهار برابر مصرف سوخت برای حمل و نقل است. در کنار اینکه باید برای حمل و نقل فکری بکنیم، باید برای سوخت گرمایشی نیز فکری کرد.
احمدینژاد افزود: دورهی آلودگی که از حد استندارد بالاتر میرود، اواخر پاییز و زمستان است که هوا سرد میشود و باید دستگاههای گرمایشی در این مدت به صورت مناسب تنظیم شود.
وی در ادامه به عامل سوم اشاره کرد و گفت: در این مورد عامل سومی نیز وجود دارد که به نظرم عامل کلیدی است و همهی ما از آن تا حدودی غفلت کردهایم. من در این ارتباط سوال مطرح میکنم که چه کسی گفته 8 میلیون نفر باید در 700 کیلومتر مربع زندگی کنند؟
وی ادامه داد:آیا آیه الهی نازل شده است یا ناشی از یک منطق ریاضی غیر قابل خدشهدار است؟ چه کسی این موضوع را گفته است؟ چرا ما ریشهی برخی از مشکلات را در شیوهی شهرسازی خود جستوجو نکنیم؟ چه کسی گفته که مردم باید حتما در آپارتمانهای 60 متری و یا کمتر و بیشتر زندگی کنند؟ چه کسی گفته است که یک نفر برای به دست آوردن یک آپارتمان تمام آیندهی خود را بفروشد و چه کسی گفته هزینهی زندگی در یک شهر آنقدر بالا باشد که اکثریت مردم برای کف زندگی باید تمام زندگی خود را بفروشند؟ در این صورت کی زندگی کنند، کی فکر کنند و چه موقع در مسیر کمال حرکت کنند؟ آیا این شیوهی زندگی وحی منزل است و راهی برای فرار از آن وجود ندارد؟ من فکر میکنم وجود دارد.
رییسجمهور همچنین با اشاره به وسعت ایران گفت: ما میتوانیم پنج میلیون هکتار زمین در ایران را به زندگی مردم تخصیص بدهیم و چه اشکالی دارد که مردم در ویلا زندگی کنند؟
احمدینژاد با بیان اینکه باید مشکلات را با کمک مردم حل کرد، به هزینههایی که شهرداری تهران برای ایجاد فضای سبز و رفع آلودگی هوا انجام میدهد، اشاره کرد و گفت: اینها هزینههای سنگینی است و ما چارهای نداریم که مردم نیز در این زمینه وارد شوند و کمک کنند. آیا ما در این زمینه نمیتوانیم مدل شهرسازی را به گونهای تغییر دهیم که مردم خود مسوول محیط زیست و فضای سبز شوند، به نحوی که هزینهی مسکن کاهش پیدا کند و مردم نیز مجبور نباشند که در آپارتمان زندگی کنند و بتوانند در ویلا زندگی کنند.
وی با بیان اینکه شاید یکی از راه حلها در زمینهی حل این مشکل این باشد که ما اجازه ندهیم جمعیت وارد تهران شود، گفت: ولی این راه حل جامعی نیست و قانون اساسی نیز مانع این موضوع میشود؛ چرا که در قانون اساسی آمده هر ایرانی آزاد است در هر کجا که میخواهد زندگی کند و اختیار با اوست. ممکن است عدهای مطرح کنند که یکی از راه حلها این است که هزینهی زندگی را بالا ببریم، ولی اگر این اتفاق نیز بیفتد هزینهی زندگی سخت میشود و هزینهی مدیریت شهری نیز بالاتر میرود؛ در حالی که ما تلاش میکنیم که مردم راحت زندگی کنند و اینکه هزینهی زندگی را بالا ببریم باعث سختی مردم میشود و با هدف ما متضاد است.
رییسجمهور همچنین یادآور شد: من معتقدم که ما باید به مدل دیگر شهرسازی بیندیشیم. من خودم بیش از 10 بار تمام دشت تهران را از بالا گشتهام. آیا واقعا دشت تهران حفظ شده است؟ میبینیم که ماموران شهرداری چقدر تلاش میکنند که مثلا باغها را حفظ کنند، ولی برخی آن را به انواع مختلف خشک میکنند. مگر در سعدآباد نبود که پای 6 هزار هکتار زمین گازوئیل ریختند تا خشک شود؛ چرا که آن منطقه ارزش افزوده دارد و افراد را وسوسه میکند.
احمدینژاد با بیان اینکه چه اشکالی دارد که تهران را به سمت شرق گسترش دهیم، گفت: ممکن است اول فکر کنیم هزینه مدیریت شهری اینگونه بالا میرود، ولی اینطور نیست، پایین میآید.
وی با بیان اینکه اگر این فضای 2 هزار هکتاری را به فضای 2 میلیون هزار متری در تهران تبدیل کنیم میتوان به هرفرد هزار متر داد، گفت: البته به شرطی که به حالت باغ بماند و مدل درخت را به مردم پیشنهاد دهیم و بگوییم سیستم آبیاری آنها نیز اینگونه باشد و این کار را میتوان در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و مشهد انجام داد.
رییسجمهور در ادامه با بیان اینکه اکنون همهی هزینههای اصلاح شرایط زندگی در شهر بر دوش شهرداری است و این هزینهی سنگینی است و شهرداری نیز این هزینهها را از طریق عوارض نوسازی و ... اخذ میکند، گفت: باید بخشی از این هزینهها در خدمت مردم قرار بگیرد. در زندگی مردم جاری شود و اینگونه است که هزینهی تمام شده کاهش پیدا میکند؛ چرا که کاری که مردم میکنند ارزانتر از کاری که دولت میکند درمیآید. چرا ما در حال مردمیسازی امور و اقتصاد هستیم؟ چونکه هزینههای سرباری دولت همیشه بیشتر از هزینههای مردم است.
احمدینژاد با بیان اینکه دولت نیز کمکهای لازم را انجام خواهد داد، گفت: دراین چهار پنج سال نیز هرچقدر توانستهایم، به تهران و کلانشهرها کمک کردهایم و باز هم کمک میکنیم. خودمان نیز در این شهر زندگی میکنیم، باید کمک کنیم و دلیلی ندارد که کمک نکنیم، ولی شما باید دقت کنید که یک دولت هست و هزاران نیاز و تقاضا. ما اینجا که نشستهایم، باید به فکر مردم روستانشین مرز پاوه و سرباز نیز باشیم و مشکلات آنها را دنبال کنیم. به آموزش، دفاع، صنعت و کشاورزی توجه کنیم.
وی با بیان اینکه دولت نهم اولین لایحهی ساماندهی حمل و نقل را به مجلس داد و در مجلس نیز تصویب شد، گفت:در این لایحه پیشنهاد کرده بودیم که کاری کنیم که 10 هزار میلیارد از بودجه بر روی حمل و نقل متمرکز شود، ولی این 10 هزار میلیارد تا کنون به طور کامل محقق نشده و هر سال پنج الی شش هزار یا هفت هزار میلیارد اختصاص داده شده است.
رییسجمهور با بیان اینکه شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی به صورت نامحدود میتواند از منابع بیرونی اعتبار کسب کند و دولت نیز تضمینهای لازم را میدهد و خود 50 درصد را نیز بازپراخت میکند، گفت: از طرف دیگر از صاحبنظران مربوطه نیز میخواهیم و فراخوان میگذاریم که بگویند 50 سال دیگر تهران کجاست و آیا نمیشود شیوهی شهرسازی را عوض کرد؟ یک هماندیشی در این ارتباط انجام شود، وحدت نظری ایجاد شود و تصمیم مناسب و بزرگی در این ارتباط اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه یکی از بحرانهای شهر تهران بحران آب است، گفت: این در حالی است که ما در این منطقه آب کم نداریم و باید به قناتها توجه ویژهای شود.
رییسجمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه من نگران حادثه در تهران هستم، گفت: اگر خدای نکرده یک اتفاقی در تهران بیفتد که صاحبنظران میگویند قطعی است و در راه است که البته ما دعا میکنیم اینگونه نشود، چگونه مدیران شهری میتوانند منطقهی جنوب تهران، منطقهی 15 و 16 را جمع کنند وقتی مسیر بسته است؟ کجا راه دسترسی وجود دارد؟
احمدینژاد گفت: ما باید تصمیم انقلابی بگیریم و کار انقلابی بکنیم. در مدل شهرسازی تحول ایجاد کنیم و بگوییم 20 سال دیگر باید فرزندان ما در یک فضای بهتر زندگی کنند و هزینهی زندگی نیز کاهش پیدا کند.
رییسجمهور صبح امروز(یک شنبه) به همراه شهردار تهران در مراسم جشن درختکاری و افتتاح 2 هزار هکتار جنگلکاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران حضور پیدا کرد ودر اولین روز هفتهی منابع طبیعی و روز درختکاری اقدام به کشت نهالی در منطقهی 22 تهران کرد.
/30
نظر شما