اصلاح آیین‌نامه جشنواره فجر در خانه موسیقی

ایلنا نوشت: رضا موسوی‌زاده درباره توجه و چگونگی پرداختن به آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: «خانه موسیقی به این موضوع ورود کرده تا تغییراتی در آیین‌نامه ایجاد کند و در حال حاضر من و دیگر اعضای ذیربط در خانه موسیقی روی اساسنامه یا همان آیین‌نامه برگزاری جشنواره کار می‌کنیم. بهتر است بگویم آیین‌نامه توسط خانه موسیقی در حال اصلاح است.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از اتفاقات جدیدی که طی دوره‌های سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره موسیقی فجر رخ داده، تبین و اجرای آیین‌نامه‌ برگزاری این رویداد است.

آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر در اوائل تیرماه سال گذشته و پیش از برگزاری سی‌وچهارمین دوره، پس از امضای سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از سوی دفتر موسیقی منتشر  شد. آنگونه که در سایت رسمی جشنواره موسیقی فجر آمده، این آیین‌نامه با نظر کارشناسان و هنرمندان موسیقی و کارشناسان حقوقی تدوین شده است.

طراحی و تنظیم آیین‌نامه مذکور و برخی مفاد آن، طی یک سال گذشته انتقادهایی را از سوی فعالان موسیقی به همراه داشته است، تا آنجا که برخی بر این عقیده‌اند  باید در محتوای آن بازنگری شود و بندهای آن مورد اصلاح قرار گیرد.

حال پیش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال، سایت جشنواره، خبری را منتشر کرده مبنی بر اینکه در جلسه اعضای شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پیشنهاداتی مطرح شده و قرار است آن پیشنهادها به معاونت امور هنری وزارت ارشاد ارائه و پس از بررسی به وزارت ارشاد ارسال شود.

در این میان باید یادآور شد، یکی از تشکل‌های صنفی و مرتبط که می‌تواند در زمینه چند و چون آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر ابراز نظر کند، خانه موسیقی و اعضای هیئت مدیره آن است.

25

رضا موسوی‌زاده، نوازنده، خواننده، آهنگساز و یکی از اعضای هیئت مدیره کانون نوازندگان سنتی خانه موسیقی یکی از فعالان عرصه موسیقی است که در اوائل دهه هفتاد گروه «فاخته» را تشکیل داده است.

موسوی‌زاده که خود یکی از منتقدان جشنواره موسیقی فجر نیز هست، درباره وضعیت آیین‌نامه برگزاری این رویداد و فعالیت‌های خانه موسیقی در جهت تغییرات و تکمیل آن، توضیحاتی ارائه کرد.

موسوی‌زاده در ابتدا درباره اینکه چرا به اتفاق اعضای گروه «فاخته» در جشنواره امسال حضور ندارد، گفت: «در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشتیم؛ زیرا با سیاست‌های این رویداد همسو نیستم. واقعیت این است که هرچه می‌گذرد شاهد این موضوع هستم که سیاست‌های این رویداد در درون خود و به لحاظ مدیریتی دارای اشکالاتی است.»

این آهنگساز درباره توجه و چگونگی پرداختن به آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: «خانه موسیقی بر این موضوع ورود کرده تا تغییراتی در آیین‌نامه ایجاد کند و در حال حاضر من و دیگر اعضای ذیربط در خانه موسیقی بر روی اساسنامه یا همان آیین‌نامه برگزاری جشنواره کار می‌کنیم. یعنی بهتر است بگویم آیین‌نامه توسط «خانه موسیقی» در حال اصلاح است.»

وی توضیح داد: «شاید قدمت موسیقی در ایران بسیار زیاد باشد، اما قدمت آن به لحاظ اجرایی زیاد نیست و از عمر آن بیش از یک قرن نمی‌گذرد. بنابراین می‌توان گفت در این بخش در حال آزمون خطا هستیم، و به همین دلیل نمی‌توان گفت همه کارها باید از صفر تا صد درست انجام شوند.»

موسوی‌زاده ادامه داد: «به هرحال کاستی‌هایی وجود دارد باید سال به سال مرتفع شوند. کافی است روال جشنواره موسیقی فجر را از ابتدا تاکنون مدنظر قرار دهید تا متوجه منظورم بشوید. کافی است روند جشنواره موسیقی فجر را از گذشته تا حال دنبال کنید تا متوجه شوید چرا دیگر فلان اشخاص و گروه‌ها نیستند و چرا افراد و گروه‌های فعلی در جشنواره حضور می‌یابند.»

این نوازنده با مقایسه جشنواره موسیقی فجر این سال‌ها با ادوار گذشته گفت: «توجه کنید جشنواره‌های موسیقی فجر دهه هفتاد چه کیفیتی داشت و چه گروه‌هایی در آن‌ها شرکت می‌کردند. حتی گروه کامکارها حاضر شده بود در جشنواره شرکت کند و شرکت کرد و گروه ما نیز در جشنواره حضور پیدا می‌کرد. یا گروه آقای کیخسرو پورناظری و آقای جلیل عندلیبی نیز در جشنواره حضور می‌یافتند. آقای کیانی‌نژاد گروهی داشت با نام «جوان» که من شاگردشان بودم و در زمینه گروه‌نوازی از ایشان بسیار آموختم. ایشان نیز به اتفاق گروهش در جشنواره حاضر می‌شد. به طور کلی در گذشته نه چندان دور هنرمندان با اهمیت و مطرحی به جشنواره می‌آمدند و حال اینطور نیست.»

موسوی‌زاده افزود: «کاری با مسائل سیاسی و اتفاقات اجتماعی ندارم، اما جشنواره موسیقی فجر نباید توسط برخی از فعالان و متقاضیان طرد می‌شد. به نظر من هنرمند باید دغدغه‌های ذهنی خود را عنوان کند. طی این مدت عده‌ای انصراف دادند، اما بازهم به جشنواره برگشتند این یعنی هنرمندان ما با یک غوره سردی‌شان می‌کند و با یک کشمش گرمی.»

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه گفت: «به طور کلی نظرم این است که هنرمندان باید در همه حال فعال باشند. به هر حال در چنین شرایطی آزمون و خطا همواره وجود دارد؛ اما درباره جشنواره موسیقی فجر که حال سی و پنجمین دوره آن برگزار می‌شود، قضیه متفاوت است. این رویداد پس از این همه سال نباید در مرحله آزمون و خطا، بلکه باید با کسب نتایج مشخص و مثبت در حال ارائه باشد و در این بخش به آن نتیجه لازم رسیده باشیم که این اتفاق رخ نداده است. در صورتیکه جشنواره هرسال ضعیف‌تر از دوره قبل است و من شاهد این روند هستم. جشنواره سی و چهارم که سال پیش برگزار شد نیز به لحاظ کیفی بسیار ضعیف بود.»

موسوی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای مرتبط زیرمجموعه وزارت ارشاد در حل مشکلات آیین‌نامه برگزاری جشنواره به خانه موسیقی کمک می‌کنند و با اعضای آن تعامل دارند یا خیر، گفت: «به طور واضح درهای خانه موسیقی همواره به روی همه و تمام مجموعه‌ها و نهادهای مرتبط باز است و آن مجموعه‌ها در صورت تصیم‌گیری‌های خرد و کلان باید با خانه موسیقی ارتباط داشته باشند و تعامل کنند؛ زیرا خانه موسیقی، تنها نهاد صنفی ِ اجتماعی و قانونی است و بدون هیچ گرایشی برای ارتقا موسیقی و بهبود اوضاع آن تلاش می‌کند.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1352030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =