نگرانی از پشت پرده هزینه‌های میلیاردی در تبلیغات انتخاباتی /مگر نماینده شدن چقدر پول دارد که این همه هزینه می‌کنند؟ /حساب بانکی نامزدها بررسی شود

باشگاه خبرنگاران نوشت: عضو جبهه پیروان خط امام گفت: نماینده‌ای که در انتخابات هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد، نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره اهمیت شفافیت مالی و نقش آن در سلامت انتخابات گفت: یک نماینده با حقوق و درآمد تقریبا جزئی که برای آن در نظر گرفته شده چگونه با صرف هزینه‌های بسیار وارد میدان انتخابات می‌شود؟ 

او ادامه داد: در حوزه شفافیت دو مسئله مطرح است؛ نخستین اشکال بر قانون وارد است که در رابطه با تبلیغات محدودیت‌هایی دارد. برخی مواقع می‌بینیم که عده‌ای از افراد قصد دارند مانند اروپایی‌ها با تبلیغات چشم مردم را پُر کنند، طبیعی است که چنین نماینده‌ای نمی‌تواند در مجلس جایی داشته باشند. نماینده‌ای که در انتخابات هزینه‌های بسیاری بکند شک دارم که بتواند وظایف نمایندگی خود را به خوبی انجام دهد.

او افزود: مطلب بعدی این است که یک فرد  چطور می‌تواند این همه هزینه را تامین کند. برخی از نامزدها می‌گویند طرفداران آن‌ها این هزینه‌ها را تامین می‌کنند. در این صورت باید ببینیم طرفداران یک فرد با چه انگیزه‌ای این هزینه‌ها را انجام می‌دهد. البته برخی از آن‌ها طرفدارانی هستند که در هنگام انتخابات هزینه می‌کنند تا پس از انتخابات از آن کاندیدا استفاده کنند که این مسئله هم جای  اِن قُلت دارد.

تهیه صورت‌های مالی نامزدها پس از پایان انتخابات

حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز، درباره اهمیت شفافیت مالی و نقش آن در سلامت انتخابات گفت: باید مشخص شود که مجلس تحت تاثیر کدام حامیان قرار دارد و افرادی که برای تبلیغات نامزدها هزینه می‌کنند چه اهدافی دارند و آیا نمایندگان وام‌دار افرادی هستند که هزینه تبلیغات آن‌ها را انجام می‌دهند یا خیر؟

او ادامه داد: خوشبختانه شورای نگهبان قانونی که در رابطه با شفافیت مالی نامزدهاست را تایید کرده و مصوبه برای اجرا ابلاغ شده است.

دبیرکل حزب سبز گفت: موضوعی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد آن است که نامزدهای انتخابات مختلف مانند ریاست جمهوری و مجلس  بر اساس تکلیف و مسئولیت وارد این رقابت‌ها شوند و به این مسئولیت‌ها به عنوان یک محل درآمد و وسیله به دست آوردن پست و مقام نگاه نکنند.

او افزود: قاعدتا انتخابات هم هزینه‌هایی دارد که بر نامزدهای انتخابات تحمیل می‌شود و هزینه‌ها هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. برای سلامت انتخابات حساب بانکی نامزدها باید به شورای نگهبان و مسئولان اجرایی معرفی شود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1352035

برچسب‌ها