۸ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
بهترین بازی های فکری برای کودکان

بازی، یکی از ضروری‌ترین نیازهای دوران کودکی و لازمه رشد ذهنی و جسمی آن ها است، اما به شرط اینکه متناسب با سن کودک انتخاب شود. یکی از بهترین جایگزین‌های بازی‌های کامپیوتری برای بچه‌ها بازی‌های فکری فیزیکی هستند. سال هاست بازی فکری از بهترین ابزارها برای پرورش رشد و خلاقیت کودکان است.

شما اکنون با کودکی روبه‌رو هستید که روز به روز شاهد پیشرفت او از لحاظ عقلی و رفتاری بوده‌اید، از زمانی که یک نوزاد محتاج کمک بود تا حال که به وسیله ویژگی‌های شخصیتی خودش تبدیل به کودکی مستقل تر از قبل شده است؛ اما باید بدانید او همچنان نیازمند کمک شماست تا به بزرگسالی سالم و موفق تبدیل شود.

از نظر شناختی، او می تواند منتقدانه فکر کند و نظرات و تفکرات‌اش را به اشتراک بگذارد و نسبت به چگونگی کار کردن اشیا مختلف، بسیار کنجکاو است. بنابراین شما هنوز هم با حجم زیادی از سوال از جانب او روبه‌رو می‌شوید. فراموش نکنید بچه‌ها در این سنین، بیش‌تر از هر سن دیگری نیاز به بازی‌ها و اسباب بازی‌های مخصوص خود دارند. در این مقاله قصد داریم بازی‌های فکری و هوشی کودکان در این سنین (۷ تا ۱۵ سال) را معرفی کنیم.

بازی فکری حلقه پرتاب

حلقه پرتاب، یکی از معروف‌ترین بازی‌هایی است که برای رشد ذهنی کودکان توصیه می‌شود. این بازی شامل یک میله مخروطی و تعدادی حلقه رنگی است. کودک برای انجام بازی باید حلقه ها را به ترتیب اندازه از بزرگ به کوچک وارد میله کند. شاید به‌نظرتان بازی پیش پا افتاده‌ای بیاید،  اما مطمئن باشید اینطور نیست. کودک با انجام این بازی در درجه اول با مفهوم رنگ و اندازه آشنا می‌شود و می‌تواند در صورت همراهی بزرگ‌تر ها، شمارش اعداد را هم یاد بگیرد.

بازی فکری لوتوس

در واقع، بازی فکری گنج‌های پنهان لوتوس، یک بازی کارتی سبک همکاری و مشارکتی است که بازیکنان در آن تلاش می‌کنند تا با کمک یکدیگر و هم کفری و همچنین کمک گرفتن از نشانه‌های لوتوس، همه گنج‌های مخفی هخامنشیان را پیدا کنند قبل از آنکه طلسم ها بسوزد و به رنگ سیاه در بیاید! اگر برنده بشوند، همه با هم برنده می‌شوند و اگر هم ببازند، همه با هم می‌بازند. هدف در بازی لوتوس، پیدا کردن ۴ گنجینه الماس، یاقوت، زمرد، کهربا و یاقوت کبود به ترتیب از شماره ۱، تا شماره ۵ است.

تجربه بازی فکری گنج‌های پنهان لوتوس، تجربه‌ای نو و فوق العاده است که باعث تقویت حافظه و افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان می‌شود.

بازی دست چین

دست چین، بازی نام آشنایی در میان دنیای بازی‌های فکری است که جز بازی‌های سرعتی دسته بندی می‌شود و هیجان بسیار بالایی دارد. این بازی شامل ۲۰ عدد لیوان رنگی، ۲۴ کارت بازی، ۱ عدد زنگ فلزی و دفترچه راهنماست. هر کارت ترکیب زنگی مشخص را نشان می‌دهد و بازیکنان باید در سریع‌ترین زمان همان ترکیب را با لیوان‌های‌شان بسازند و زنگ را به سرعت به صدا در بیاورند. این بازی به خوبی کودکان را بر سر تیزبینی و سرعت‌عمل‌شان به چالش‌ می‌کشد.

همان‌طور که از نام این بازی پیداست، هدف بازی دست چین، پرورش هماهنگی چشم و دست است. کودک برای ساخت درست ترکیب رنگی کارت ها، به دقت بالایی نیاز دارد و مجبور است که حداکثر تمرکز اش را بردی برد جمع کند. این بازی رقابتی، ضمن آموزش مهارت های ارتباطی، حافظه دیداری و مهارت تطبیق را هم به کودک می‌آموزد.

بازی فکری دکتر اکتشاف

دکتر اکتشاف در آزمایشگاه خود مشغول به آزمایش کرد مواد مختلف می‌باشد. هر یک از بازیکنان به عنوان یکی از دستیاران دکتر اکتشاف باید هر چه سریع‌تر با استفاده از لوله‌های آزمایش، توپ‌ها را به نحوی جابه‌جا نمایند که در نهایت، ترتیب توپ‌های داخل لوله‌ها با تصویر روی کارت‌های بازی یکسان شود. هر بازیکنی که زودتر این کار را انجام دهد، برنده بازی دکتر اکتشاف خواهد بود. این بازی به عنوان یک بازی فکری برای کودکان، باعث افزایش سرعت، دقت و تمرکز و تقویت هوش می‌شود.

بازی فکری راز جنگل

راز جنگل، بازی نوستالژیک و دل‌نشینی است که کودکان امروزی هم می‌توانند با آن خاطره‌های جذابی بسازند. این بازی، ماجرای حکم‌ران محبوبی است که به دنبال فرد لایقی برای جانشینی خود می‌گردد. از آن‌جایی که بارها به او خبر رسیده است که در جنگل اسرار آمیز اطراف فلعه، گنجینه‌های عجیب و غریبی پنهان شده‌اند، پس تصمیم می‌گیرد کسی را که بتواند مخفی‌گاه ۳ گنج را پیدا کند، به عنوان جانشین خود بپذیرد. جویندگان گنج باید پای درخت‌ها را بگردند و محل گنج‌ها را به خاطر خود بسپارند و سپس رو به قلعه بروند و مخفی‌گاه گنج‌ها را برای حکم‌ران فاش کنند. این ماجرا، در قالب یک بازی صفحه‌ای و با کارت و مهره انجام می‌شود.

بازی‌های صفحه‌ای یا همان بردگیم‌ها، هیجان و سرگرم کنندگی بسیار بالایی دارند و کودک را در زمینه مهارت‌های شناختی و ارتباطی رشد می‌دهند. بازی راز جنگل چون برای کودکان سنین پایین طراحی شده است، قوانین ساده و پیچیدگی کم‌تری دارد و تمرین خوبی برای انجام بردگیم‌های پیچیده‌تر در سال‌های آینده است. انجام این بازی‌ تمرکز و حافظه کودک را تقویت می‌کند و در پرورش مهارت‌های دیگر او هم موثر است.

دانش لند؛ بزرگ‌ترین مرکز فروش بازی‌های فکری در ایران

فروشگاه اینترنتی دانش لند، بزرگ‌ترین مرجع فروش بازی‌های فکری در ایران، از سال ۱۳۹۷ کار خود را با فروش کتاب‌های کمک درسی همه مقاطع و بازی‌های فکری آغاز کرده است. هدف ما در دانش لند این است که همه عزیزان در همه‌جای کشور بتوانند کتاب‌های کمک درسی و بازی‌های فکری را به صورت آنلاین خریداری نمایند.

شما عزیزان می‌توانید دسته بندی‌های کامل و جامع از ‌بازی‌های فکری کودکان تا بردگیم‌های پیچیده بزرگسالان را با بهترین کیفیت و تخفیف ویژه از وبسایت دانش لند خریداری نمایید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1352121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =