وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که برخی فعالیت​های مثبت وزارت ارشاد را مطرح نمی کنند تا برای مومنین در سطح جامعه دغدغه ایجاد کنند.

 سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  روز 15اسفند روبروی خبرنگاران نشست تا در مورد مسائل مختلف حوزه فرهنگ و هنر سخن بگوید.

اگر چه هدف از برپایی این نشست تشریح وضعیت کانون​های فرهنگی به مناسبت هفته مساجد بود، اما مثل همیشه بحث به همه حوزه​ها کشید؛ از سینما و کتاب گرفته تا تئاتر و موسیقی. 

سعی کرده‌ایم جهت‌گیری‌هایمان دینی باشد
او در این نشست با تاکید کرد بر این که برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مبنای موازین اسلامی است، گفت: «ما فکر می‌کنیم که افرادی فعالیت‌های مثبت را مطرح نمی‌کنند و می‌خواهند دغدغه‌هایی را برای مومنین در سطح جامعه ایجاد کنند تا نشان دهند که دولت به مسایل دینی توجهی ندارد، در حالی که ما سعی کرده‌ایم در همه برنامه‌ها هم در مضمون و هم در محتوا جهت‌گیری‌هایمان به سمت موضوعات دینی باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد این موضوع را گسترش تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری در کشور دانست و تاکید کرد: «در سال 84 ما 2200 کانون هنری وفرهنگی در کشور داشتیم، ولی الان این رقم به 9400 کانون رسیده و سعی داریم درسال آینده 60 درصد فعالیت‌های فرهنگی‌مان را متوجه روستاها کنیم.»

انتقادات غیر منطقی
او ادامه داد: «این‌که در مورد جشنواره‌ای سخن گفتم معنی‌اش این نیست که ضعف وجود ندارد، به هر حال انتقاد طبیعی است؛ ولی گاهی این انتقادات غیر منطقی می‌شود. من خودم در اختتامیه جشنواره موسیقی از ابتدا تا انتهایش حضور داشتم؛ ولی یک سایتی چیز اشتباهی می‌نویسد که بعضی‌ها در جشنواره موسیقی فجر همدیگر را بغل کردند و بوسیدند، بقیه سایت‌ها هم بدون تحقیق این موضوع را منعکس می‌کنند. اگر این اتفاق واقعا افتاده بود که ده‌ها عکس و تصویر از آن منتشر می‌شد. یا مدتی قبل تصویرهایی از یک هنرستان منتشر شد که در عکس‌ها هم قید شده بود که مربوط به 2006 است، این‌ها به گذشته بر می گردد؛ بعضی‌ها تعمد دارند که در جامعه‌ مذهبی ما نگرانی به وجود بیاورند.»

حسینی گفت: «این جشنواره‌ها برای اولین بار نیست که برگزار می‌شود و بدعت ما نیست که بعضی‌ها نگران شدند. اگر اصل جشنواره‌ها خلاف بود از اول باید جلوی آن را می‌گرفتند، ما قبول داریم که تا آرمان‌هایمان فاصله داریم؛ ولی این که کل فعالیت‌های وزارت ارشاد ضد دینی تلقی شود، درست نیست.»

شیمون پرز به من نامه نداده است!
او ادامه داد: «یکی از سایت‌ها چند روز پیش خبری منتشر کرده بود که نامه شیمون پرز به وزیر ارشاد، این‌ موضوع اصلا درست نیست. من هم اگر گلایه‌ای را مطرح کرده‌ام، به این بخش‌ها بوده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعامل بین وزارت ارشاد و دیگر وزارتخانه‌ها توضیح داد: «هر پروژه‌ای که در کشور اجرا می‌شود باید وجه فرهنگی آن را هم در نظر داشت. در بحث مد و لباس دیروز 50 طرح را تائید کردیم، از وزارت صنایع هم در این عرصه کمک می‌خواهیم تا به پوشاک کشورهای دیگر وابسته نباشیم. ما در سال آینده بنیاد ملی مد و لباس را افتتاح خواهیم کرد.»

اسامی کارگروه کتاب را فعلا نمی‌گویم
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شورای عالی نظارت کتاب و تشکیل کارگروه کتاب و اعلام نام آن‌ها گفت: «پنج نفر برای نظارت بر آثار کودک و نوجوان و پنج نفر را برای نظارت بر آثار بزرگسالان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم قبل از پایان سال، این کارگروه تایید شود. اما درباره اعلام اسامی آن‌ها اجازه دهید که نام آن‌ها را نبریم، خوب نیست قبل از این‌که نامی قطعی شود، اسم‌شان را بیاوریم.»

نمایشگاه کتاب همچنان در مصلا
حسینی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا با توجه به این‌که این مکان سال گذشته برای واگذاری به نمایشگاه با مشکلاتی مواجه بود، تاکید کرد: «نمایشگاه کتاب کارهایش شروع شده است، امیدواریم به روال سال گذشته اردیبشهت برگزار شود. ما فعلا مصلا را داریم و باید در همان‌جا نمایشگاه را برگزار کنیم. امسال در تمام استان‌ها نمایشگاه کتاب داشتیم، چنین چیزی قبلا نبوده است، این‌ها به خاطر این است که بار نمایشگاه کتاب کم شود.»

او همچنین درباره سوال دیگری راجع به میزان اختصاص یارانه‌ها به روزنامه و نشریات مختلف گفت: «درباره اختصاص یارانه‌ به مطبوعات آیین‌نامه‌ای وجود دارد که همان مبنای دادن یارانه‌هاست که کارشناسان آن را بررسی می کنند و ارقام اختصاص می‌یابد. به هر حال همه نشریات علاقمندند که ما یارانه‌ها را افزایش دهیم؛ ولی اعتبارات ما هم محدود است، امیدوارم که نمایندگان اعبتارات ما را افزایش دهند.»

رسانه‌های خارجی کار خودشان را می‌کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سوالی که درباره‌ قیام‌هایی که در منطقه صورت گرفته و پوشش رسانه‌های عربی از این موضوع متذکر شد: «موج بیداری اسلامی باعث شده که ما شاهد این حرکت‌ها باشیم . این حرکت​ها در بعضی ازکشورها به نتیجه رسیده، اما همان‌طور که انقلاب ما به تغییرات جزیی قانع نشد و امام تا آخرین مرحله آن را هدایت کردند. امیدوارم که دیگر کشورها هم این طور باشند.»

او افزود:«این که فردی از یک کشوری خارج شود و اعوان و انصار او روی کار بیایند، اصلا خوب نیست. امیدوارم که این خیزش باعث شود که ما مجددا شاهد عظمت مسلمانان باشیم. رسانه‌ها هم دارند کار خودشان را می کنند اما یکی از رسانه‌های عربی بعد از بیانات مقام معظم رهبری سعی کرد که مصاحبه‌هایی را بگیرد تا نشان دهد که مردم مصر به مردم ایران علقه‌ای ندارند، در صورتی که اینچنین نیست و واقعیت چیز دیگری​است.»

افزایش ضریب امنیت شغلی
او همچنین درباره ایجاد امنیت شغلی برای هنرمندان گفت: «ایجاد امنیت شغلی از چند منظر قابل توجه است،که یکی از آنها حمایت از تولید اثار هنری مثل  فیلم و تئاتر است که امسال بیشتر از سال‌های گذشته این حمایت​ها صورت گرفته​است.»

وزیر ارشاد، رونق فعالیت‌های فرهنگی زمینه ساز ایجاد  امنیت شغلی دانست و افزود:«به هر حال اجراها و برنامه‌ها ضوابط و چارچوب‌‌های خود را دارد که هر کس رعایت کند با او  برخورد نمی‌شود. اگر برخوردی در تئاتر، سینما و موسیقی صورت می​گیرد نباید جنجال برپا کنیم و آن را محملی برای مخالفت با دولت و وزارات ارشاد بکنیم. امسال 95 فیلم تولید شد این نشان می‌دهد که ضریب امنیت شغلی افزایش یافته است.»

رضایت نسبی ناشران و نویسندگان از صدور مجوز
حسینی همچنین درباره روند صدور مجوز کتاب‌ها و اعتراض ناشران به این موضوع گفت: «ما در مجموع رضایت نسبی ناشران و نویسندگان را داریم، زیرا با آن‌ها مدام در تعامل هسیتم. چون دولت مردمی است که با هم اندیشی پیش رود. در همه دنیا نظارت وجود دارد باید ملاحظات ملیتی، قومی و مذهبی داشته باشیم. هیچ کس معقتد نیست که بدون کنترل باید این کار صورت گیرد اگر ناشران و نویسندگان به روند صدور مجوز اعتراضی دارند، بیایند بگویند. سرعت کار همیشه مورد تاکید ما بوده است، اما گاهی مطالب بیشتر از آن‌چه که بوده، مطرح می‌شود.»

او ادامه داد: «هر کتابی که می‌خواهد مجوز بگیرد باید از سوی هیات نظارت مورد بررسی قرار بگیرد.»

انجام وظیفه در وزارت ارشاد
حسینی درباره شایعه دیگری که گفته شده او در هیات امنای دانشگاه آزاد حضور خواهد داشت، توضیح داد: «ما نمی‌توانیم در هیات امنا باشیم؛ زیرا کسی که مدیریت دولتی دارد، نمی تواند در عرصه‌های دیگر حضور داشته باشد. به همین دلیل این موضوع صحت ندارد و ما در وزارت ارشاد به انجام وظیفه می پردازیم.»

او در بخش دیگری از صحبت​هایش گفت:« اگر اسم​مان را در اتحادیه اروپا برای مصادره اموال گذاشته​اند، هیچ مشکلی نیست،  چیزی پیدا کردند مصادره کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی بیمه تکمیلی خبرنگاران عنوان کرد: «پس از صحبت‌های ریاست محترم جمهوری در روز خبرنگار قرار بر این شد که مدیر صندوق حمایت از خبرنگاران به حمایت در این زمینه بپردازد، لذا اکنون تمام خبرنگاران می‌توانند با پرداخت 45 هزار تومان که به ازای آن همین مبلغ هم از سوی وزارت ارشاد و صندوق مذکور پرداخت می‌شود، خود را بیمه تکمیلی کرده و تا سقف 15 میلیون تومان مورد حمایت بیمه قرار بگیرند.»

 یارانه‌های ما کاهشی پیدا نکرده
حسینی در ادامه درباره‌ مشکلاتی که گفته می​شود، پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در زمینه‌های مختلف هنری از جمله سینما به وجود​می​آید،اظهار داشت: «یارانه‌ای که ما به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهیم، هیچ کاهشی پیدا نکرده و حمایت‌های قبلی ما همچنان ادامه دارد، در سال آینده هم بودجه بخش فرهنگی افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون ممکن است که هزینه‌ها کمی افزایش داشته باشد، اما به‌هرحال ما در پی آن هستیم که در این زمینه حمایت‌های خاصی را صورت دهیم اکنون هم این موضوع درحال پیگیری است و حتی در دومین جلسه شورای عالی سینما با حضور ریاست محترم جمهوری هم این مسأله مطرح شد. اما از آن‌جا که در آن زمان اطلاعات دقیقی در زمینه تغییر قیمت‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها وجود نداشت، نمی‌شد به تصمیم‌گیری قطعی در این زمینه داشت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی هم گفت: «کلیت این طرح به تصویب رسیده و پس از پیگیری جزییات این مسأله در سال 1390 محقق خواهد شد.»

در این نشست حمید ارباب سلیمانی مشاور وزیر و رییس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دکتر محمدعلی منفرد مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارشاد را همراهی می‌کردند.

 52144

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =