ماجرای عکس معروف کُردها با سردار سلیمانی /سرتیپ بختیار: داعش می‌خواست زنان و دختران ما را به کنیزی ببرد

تسنیم نوشت: سرتیپ بختیار فایق خدارحم گفت: داعش همان‌گونه که گفتم یک سازمان تروریستی بود که به هر منطقه‌ای حمله می‌کرد، نتیجه آن تخریب و ویرانی وسیع در آنجا بود.

وقتی در سال ۹۳ ماشین جنگی داعش به دروازه‌های «اربیل» رسید، اولین کشوری که به کمک کُردهای اقلیم رفت جمهوری اسلامی ایران بود. بنا بر آنچه خود سران کُرد می‌گویند، تنها ساعاتی پس از درخواست کمک از ایران، سردار قاسم سلیمانی به‌همراه چند نفر از نیروهایش برای مقابله با داعش خود را به فرودگاه اربیل رساندند. سرتیپ بختیار فایق خدارحم، معاون فرماندهی واحدهای ۷۰ نیروی پیش مرگه اقلیم کردستان عراق وابسته به اتحادیه میهنی کردستان، در گفتگویی به ماجرای  کمک‌های ایران و نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این کمک‌ها، پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفتگو را می‌خوانید. 

* قاسم سلیمانی رحمة الله علیه نزدیک نیروهای توپخانه جمهوری اسلامی ایران حضور داشت. غروب در زمان حمله به‌سمت محل تجمع تروریست‌ها، نیروها به هم رسیدند. ما با نیروی پیشمرگه کردستان به‌فرماندهی کاک شیخ جعفر مصطفی فرمانده وقت واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگه در حال پیشروی بودیم که قاسم سلیمانی رحمة الله علیه هم حضور داشت و همان‌جا یک عکس یادگاری هم گرفته شد، عکسی که نشان از اتحاد ما در مشارکت در آن جنگ دارد.

* همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر متحدان برای ما اثرات زیادی داشت که باعث شکست داعش شد. جنگ داعش جنگ فراگیری بود که تمام اقلیم کردستان را تهدید می‌کرد. منطقه‌ای که داعش به آن حمله کرد، گستره‌ای به‌مساحت ۱۱۰۰ کیلومتر بود و در این جنگ ما به‌عنوان وزارت پیشمرگه و نیروی پیشمرگه کردستان ۱۷۲۳ شهید دادیم، بالغ بر ۱۰۷۲۰ نفر مجروح داشته‌ایم و ۶۶ نفر نیز مفقودالاثر شدند که تاکنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

* داعش همان‌گونه که گفتم یک سازمان تروریستی بود که به هر منطقه‌ای حمله می‌کرد، نتیجه آن تخریب و ویرانی وسیع در آنجا بود. آنها اقتصاد آن منطقه را از بین می‌بردند و دیدیم که در سنجار و دیگر مناطق شمار زیادی از زنان، دختران، جوانان و سالخوردگان را  اسیر کردند و به مناطق دیگر انتقال دادند و از آنها به‌عنوان کنیز و برده استفاده کردند. شما استحضار دارید که چه بر سر موصل آوردند، این شهر را به‌کلی ویران کردند، آثار تاریخی و زیرساخت‌های این شهر را به‌کلی از بین بردند.

* خب، آنها به مناطق ما هم حملات زیادی کردند ولی مقاومت نیروی پیشمرگه کردستان با تقدیم چندین شهید و مجروح از این سرزمین دفاع کرد. ما اطمینان داشتیم که اگر آنها به مناطقی مثل سلیمانیه، اربیل و دیگر مناطق می‌رسیدند، آوارگی و بی‌خانمانی به‌بار می‌آورد، زیرساخت‌های اقتصادی از بین می‌رفت و شیرازه اجتماعی از هم می‌پاشید و در یک کلام، ضربه بزرگی به مناطق ما هم وارد می‌کرد که خوشبختانه با همت نیروهایمان و همکاری و هماهنگی نیروهای ائتلاف و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران توانستیم سازمان تروریستی داعش را از منطقه دور کنیم.

 

*{در پاسخ به این سوال که به همان عکس معروف شما و سردار سلیمانی برمی‌گردیم که در یکی از مناطق کرکوک گرفته شده است، اهمیت آن منطقه چقدر بود و چقدر از طرف داعش تهدید شد؟}:

* این مناطق کُردنشین سالها تحت سلطه رژیم بعثی صدام و دشمنان ملت کُرد بوده است، این بار هم تروریست‌های داعش با اشغال آن مناطق، بار دیگر همان رفتارها و اقدامات ضدبشری را انجام دادند، آنها در پی تسلط همیشگی بر مناطق ما بودند و تلاش داشتند تا ثروت‌های خدادادی مناطق ما را غارت کنند. آنها می‌خواستند زنان و کودکان ما را به کنیزی ببرند. نکته مهم اینجاست که ما با همه توان از خاک خود دفاع کردیم و اجازه ندادیم دست‌های پلید داعش و دشمنان به مناطق ما برسد.

17۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353180

برچسب‌ها