جنگ تجاری آمریکا با اروپا؛ تعرفه واردات ایرباس باز هم افزایش می‌یابد

دولت آمریکا اعلام کرد از تاریخ ۱۸ مارس آینده تعرفه گمرکی واردات هواپیماهای ایرباس به این کشور را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از یورونیوز، موضوع افزایش تعرفه گمرکی دعوایی ۱۵ ساله است که آمریکا بالاخره در آن برنده شد. سازمان تجارت جهانی در اکتبر سال گذشته به ایالات متحده اجازه داد تا بر کالاهای وارداتی اروپا سیاستی تنبیهی اعمال کند.

این تصمیم در واقع به تلافی یارانه دادن به ایرباس از سوی اتحادیه اروپا گرفته شده است. سازمان تجارت جهانی می‌گوید کمک‌های اروپا به ایرباس، در واقع این شرکت را وارد هماوردی ناسالمی با رقیب آمریکایی‌اش یعنی بوئینگ کرده است.

آمریکا از چهار ماه پیش به این سو در کنار اقدام دیگرش یعنی افزایش تعرفه واردات ۷ و نیم میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و صنعتی اروپا به میزان ۲۵ درصد، تعرفه واردات هواپیماهای اروپایی ایرباس را هم تا ده درصد بالا برد، تعرفه‌ای که قرار است از اواسط ماه مارس به بعد به ۱۵ درصد برسد.

واکنش ایرباس

به دنبال اعلام این تصمیم، مسئولان ایرباس بی‌درنگ واکنش نشان داده و افزایش عوارض تعرفه وارداتی از سوی آمریکا را محکوم کردند.

مسئولان این شرکت روز جمعه اعلام کردند: «این تصمیم باعث بی‌ثباتی بیشتر شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی می‌شود که هم‌اکنون کمبود هواپیما دارند.»

شرکت‌های آمریکایی نیز از این که باید از این پس بهای بیشتری برای خرید هواپیماهای ایرباس بپردازند، گله‌مندند.

ایرباس ۵۰ ساله شد

بحران بوئینگ ۷۳۷؛ مقاومت آمریکا، روزهای خوش ایرباس و خودداری مسافران از پرواز

وضعیت کالاهای دیگر

در میانه تنش تجاری بین دولت واشنگتن و بروکسل، تولیدکنندگان اروپایی محصولاتی چون شراب، پنیر، قهوه و زیتون که تاکنون مشمول افزایش تعرفه در آمریکا شده‌اند، نگران آن هستند که قیمت‌هایشان بالاجبار افزایش یابد و بازار خود را در ایالات متحده از دست بدهند.

صنعت خودروسازی اروپا تاکنون از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها در امان بوده، اما خودروسازان در کشورهای عضو اتحادیه به ویژه در آلمان و فرانسه بیم آن دارند که هر لحظه نوبت آنها نیز فرا برسد.

در این میان نکته امیدوارکننده برای اروپا آن است که دونالد ترامپ قصد خود از افزایش تعرفه‌ کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا را ایجاد اهرمی برای مذاکرات آتی در زمینه تجاری در دو سوی اقیانوس اطلس می‌داند.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =