فنون مذاکره و شناخت انواع استراتژی ‌های مذاکره

فنون و استراتژی های مذاکره شامل استراتژی ‌های فعال و استراتژی ‌های انفعالی را مذاکره ‌کننده‌ ها در یک مذاکره حرفه‌ای برای پیروزی در مذاکره به کار می‌برند.

اگر در حال برنامه‌ ریزی برای انجام یک مذاکره هستید حتما استراتژی ‌های مذاکره را در نظر داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به حقوق خود دست یابید.

دوره های فراوانی در همین راستا می توانید در دوره های آنلاین کسب و کار نیکزی پیدا کنید.

قبل از شرکت در جلسه مذاکره ، نیازها و اهداف خود را مشخص کنید تا در طول مذاکره بتوانید از خواسته‌های کم ‌اهمیت خود صرف‌ن ظر کنید یا بر سر مواردی با طرف مقابل به توافق برسید.

نکته مهم در انتخاب استراتژی مذاکره مناسب این است که بتوانید بر اساس میزان اهمیت دستاوردهای مورد نظر از مذاکره و همچنین میزان اهمیت رابطه موجود با طرف مذاکره، بهترین استراتژی مذاکره را با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید انتخاب کنید.

استراتژی ‌ها و فنون مذاکره در دو گروه عمده استراتژی‌های فعال و استراتژی‌های انفعالی تقسیم می‌شوند.

نمونه استراتژی انفعالی «اجتناب از مذاکره» است که به دلایل مختلفی انتخاب می‌شود.

اگر مذاکره‌ کننده بتواند بدون حضور در جلسه مذاکره به خواسته‌هایش برسد، بدیهی است که از مذاکره اجتناب کند.

گاهی وقت و انرژی‌ای که مذاکره‌کننده باید صرف مذاکره کند از نتیجه آن ارزش بیشتری دارد و یا گزینه بهتری برای جایگزینی مذاکره فعلی وجود دارد، بنابراین مذاکره‌کننده از حضور در جلسه مذاکره صرف‌نظر می‌کند.

سه استراتژی‌ فعال تعاملی، رقابتی و تسلیم برای مواجهه با تعارض و رفع آن به کار گرفته می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

 استراتژی تعاملی

استراتژی تعاملی یک استراتژی برد-برد محسوب می‌شود زیرا دستیابی به خواسته‌ها و حفظ روابط برای هر دو طرف اهمیت بسیاری دارد و هر دو طرف تلاش می‌کنند از روشی استفاده کنند که آنها را به هدف برساند.

استراتژی تعاملی زمانی به کار می‌رود که نتایج برای هر دو طرف مطلوب نیست و هر دو طرف باید از اهداف اولیه خود گذشته و به خاطر هدف مشترک مهم‌تر با یکدیگر مشارکت کنند تا دستاورد بیشتری کسب کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که مذاکره تعاملی باید با اعتمادسازی آغاز شود.

اعتبار طرفین مذاکره نقش موثری در موفقیت مذاکره تعاملی خواهد داشت.

از روش‌های خلاقانه برای ارائه راه‌حل‌های جدید و حل مشکل استفاده کنید تا هر دو طرف در مذاکره پیروز شوید.

 استراتژی رقابتی در مذاکره

در استراتژی رقابتی رابطه با طرف مذاکره اهمیت خاصی ندارد و اولویت با برد و رسیدن به اهداف است.

از این استراتژی زمانی استفاده می‌شود که نیاز به برد قطعی در مذاکره دارید.

برای مثال خرید خودرو یکی از موقعیت‌هایی است که استفاده از استراتژی رقابتی در آن مهم و ضروری است.

برای خرید خودرو رابطه با فروشنده اهمیتی ندارد و فقط مهم این است معامله خوب و سودمندی داشته باشید.

مذاکره‌کننده‌ای که قصد استفاده از استراتژی رقابتی را دارد باید دارای شخصیتی قاطع و قدرتمند باشد و با صداقت و انصاف بر منافع و اهداف تاکید کند.

در این صورت دو طرف می‌توانند حتی پس از مذاکره نیز همچنان به روابط خود ادامه دهند.

در مذاکرات برد-باخت که افراد به دنبال برد در مذاکره هستند اغلب از استراتژی رقابتی استفاده می‌شود.

مهم این است در این مذاکرات، رقابت بر سر نیازها و اهدافی صورت بگیرد که منصفانه و قابل قبول برای هر دو طرف مذاکره باشد.

مذاکره ی موفق با استراتژی تسلیم

در استراتژی تسلیم مذاکره‌کننده خواسته‌های طرف مقابل را بدون هیچ بحث و مخالفتی می‌پذیرد.

معمولا در مذاکراتی که داشتن ارتباط بلند مدت با طرف مقابل در اولویت قرار دارد مذاکره‌کننده ترجیح می‌دهد در جلسه اول مذاکره تمام شرایط را بدون هیچ مخالفتی بپذیرد تا بتواند در جلسات بعدی مذاکره از طرف مقابل امتیاز بگیرد.

یکی از معایب استراتژی تسلیم این است که در صورت استفاده بیش از حد به مذاکره‌کننده آسیب خواهد زد.

پس از گذشت مدتی، دیگران همواره از او انتظار دارند که در مذاکره همه درخواست‌ها را بدون چون و چرا قبول کند.

در زندگی روزمره موقعیت‌های بسیاری وجود دارد که باید وارد مذاکره شویم.

برخورداری از توانایی مذاکره کردن برای همه افراد ضروری به نظر می‌رسد.

مطالعه کتاب‌های این حوزه و گذراندن دوره‌های آموزشی به افراد کمک می‌کند با دانش کافی وارد مذاکره شوند.

با گذراندن دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره می‌توانید مهم‌ترین استراتژی ‌های مذاکره را به کار ببرید، مراحل مختلف مذاکره، خطاهای ذهنی مذاکره و تاثیر زبان بدن در مذاکره را بشناسید و به انواع روش‌هایی که منجر به پیروزی در مذاکره می‌شود مسلط شوید.

اگر به هر دلیل فرصت شرکت کردن در دوره‌های آموزشی حضوری اصول مذاکرات را ندارید و مایل هستید آموزش آنلاین مذاکرات موفق را از طریق یکی از وب‌سایت‌های معتبر آموزشی پیگیری کنید به وب‌سایت نیکزی سر بزنید.

مجموعه نیکزی با آموزش آنلاین در زمینه کسب‌وکار و ارائه مباحثی به‌روز در حوزه مهارت‌های سازمانی، کارآفرینی و بازاریابی و برند به مخاطبان کمک می‌کند با اطلاعاتی کامل و به‌روز در دنیای تجارت حضور داشته باشند و زمینه موفقیت کسب‌وکار خود را فراهم کنند.

2121

کد خبر 1353472

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =