در این شرایط سخت اقتصادی چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟

چنانچه ایران در لیست سیاه قرار گیرد؛ از این پس مبادلات پولی و تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، تحت تاثیر قرار گرفته و بانک‌ها و موسسات مالی ایران به عنوان نهادهای مالی پر ریسک در لیست سیاه جهانی قرار خواهند گرفت. این موضوع باعث خواهد شد هزینه‌های مبادله اقتصاد ایران چندین برابر افزایش یافته، کاسبان تحریم با افزایش نرخ کمیسیون های سرسام آور، منتفع گردند و در نتیجه همه بخش های اقتصادی از جمله شرکت‌های خصوصی و دولتی با محدودیت‌های تازه‌ مالی و مبادلاتی مواجه گردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  نشست شش روزه FATF از 27 بهمن تا 2 اسفند با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از کشورهای مختلف در پاریس برگزار می‌شود. در این نشست مسائل مهم مالی منجمله امور مالی امارات متحده عربی، پاکستان و ایران در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

در اینباره سعید محمدی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «تصمیم‌گیری در خصوص الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالیFATF  بر اساس لوایح دولت از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان نسبت به برخی مفاد این مصوبات ابراز مخالفت نمود که در نتیجه موضوع جهت بررسی بر اساس قوانین کشورمان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردید.پس از گذشت بیش از یکسال؛ اعلام نظری در این خصوص صورت نگرفته است. این در حالی است که بر اساس بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، ایران برای پیوستن به معاهده پالرمو و معاهده CFT تا نشست جاری گروه فرصت داشته است. چنانچه ایران در لیست سیاه قرار گیرد؛ از این پس مبادلات پولی و تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، تحت تاثیر قرار گرفته و بانک‌ها و موسسات مالی ایران به عنوان نهادهای مالی پر ریسک در لیست سیاه جهانی قرار خواهند گرفت. این موضوع باعث خواهد شد هزینه‌های مبادله اقتصاد ایران چندین برابر افزایش یافته، کاسبان تحریم با افزایش نرخ کمیسیون های سرسام آور، منتفع گردند و در نتیجه همه بخش های اقتصادی از جمله شرکت‌های خصوصی و دولتی با محدودیت‌های تازه‌ مالی و مبادلاتی مواجه گردند. »

محمدی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ عنوان کرد: «در چنین فضایی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا موذیانه با لحنی تحریک آمیز خواستار تصویب فوری و بدون شرط لوایح مرتبط با FATF یعنی لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT توسط ایران شده است. باید از مخالفان پیوستن ایران بهFATF  در این باره سئوال نمود، آیا چنین لحنی خیرخواهانه بوده و یا به قصد تحریک ایران با هدف ایجاد تردید بیشتر در میان دوستان دلواپس، در دستور وزیر خارجه دولت متخاصم قرار گرفته است؟
دشمنی آمریکا در مورد ایران مسلم است، آنچه مهم است اینکه آنها قصد دارند مقامات ایران را تحریک نمایند.  آمریکا از این راه و بواسطه ی عدم پیوستن ایران به FATF، با کمترین هزینه و بیشترین سود موفق خواهد شد همه ی ابزارهای بین المللی مالی را علیه ایران بسیج نماید. در نتیجه منافذ باقی مانده مبادلات جهانی را هم به روی ایران مسدود خواهد نمود. دوستان ایران پیش از این، بارها تاکید داشته اند که عدم همکاری و پیوستن ایران بهFATF  تمام مبادلات را با خطر مواجه کرده و امکانات باقی مانده تجاری فی مابین را هم از بین خواهد رفت.  
در چنین فضایی مخالفان پیوستن ایران به این دو معاهدهFATF با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مالی و تجاری علیه ایران، بی هیچ دلیل و استدلال منطقی که تضمین کننده رفع نگرانی ها باشد می گویند: قرار گرفتن در لیست سیاه تغییری در وضعیت اقتصادی کشور به وجود نخواهد آورد. ولی یک سئوال باقی است، چنانچه وضعیت اقتصادی کشور تشدید گردد، در این شرایط سخت و مخاطره آمیز چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟ هزینه را چه کسانی پرداخت می نمایند و سود ها به جیب چه کسانی می رود؟»

این کارشناس سیاسی در نهایت افزود: «دولت به عنوان مسئول اداره امور کشور و با در نظر داشتن چشم انداز واقعی پیش رو و بدور از احساسات و جناح بندی های سیاسی، رسما و موکدا درخواست تایید این لوایح را مطرح و پیگیری نموده است. دولت مردان بارها نسبت به مخاطرات پیش رو هشدار داده اند. در آخرین مورد لعیا جنیدی، معاون رئیس جمهور در امور حقوقی با اتمام حجت تاکید نمود؛ دولت برای جلوگیری از بازگشت مجدد به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) تلاش خود را انجام داده اما اکنون همه چیز از حوزه اختیارات دولت خارج شده است.
مقامات ذیصلاح وزارت امور خارجه کشورمان نیز در سطوح مختلف با در نظر داشتن منافع ملی و مخاطرات پیش رو، بطور مستدل اهمیت عضویت کشور را در FATF و عواقب نپیوستن به آن را تشریح نموده اند. خصوصا به طور صریح غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران گفت: در صورتی که ایران لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف را تا بهمن‌ماه که آخرین مهلت برای پیوستن ایران است، را تصویب نکند و "اگر ما این سد را رد نکنیم، مانند تیر خلاص به سیستم بانکی کشور است که به علت تحریم‌ها به‌شدت آسیب دیده است."
حال با عنایت به شرایط کنونی فرصت رو به پایان قرار گرفته است. امید این است در نشست شش روزه  FATF دوستان ایران با در نظر داشتن دشمنی های آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام که سبب ساز همه مشکلات است؛  فرصت تصمیم سازی ایران برای پیوستن بهFATF  را بار دیگر مورد تجدید نظر قرار دهند.»
 

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1353860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    11 0
    همانطور که روابط خارجی کشور به دکتر ظریف سپرده شده، باید در مورد این لوایح نیز از متخصصان اقتصادی دلسوز و انقلابی کشور کمک گرفته شود. ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام را افرادی انقلابی اما غالبا از حوزه های نظامی و دینی تشکیل داده که ضمن احترام به آنها، در این زمینه صلاحیت کافی برای اظهار نظر را ندارند.
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
      15 0
      برجام با ضمانت شفاهی جان کری بسته شد که ترامپ به راحتی تونست پاره اش کنه. ولی FATF رو کسی حتی همون ضمانت هم نمیکنه! یعنی روی هواست و با وجود این بی ضمانتی باید اطلاعات بانکی و تراکنش های کل کشور رو بدیم دست عربستان و اسراییل (ناظرهاش در خاورمیانه). واقعا نمیدونم دلیل این پروپاگاندای شدید رسانه های اصلاحطلب چیه...
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    16 0
    سوالی که همیشه برای من مطرح بوده اینکه آیا واقعا ترکیب شورای نگهبان برای وظایف آن مناسب است؟ آیا شش فقیه و شش حقوقدان میتوانند اشراف کامل برای اظهار نظر در مورد لوایح مزبور داشته باشند یا حضور اقتصاد دان در این شورا نیاز نیست؟!
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    2 0
    اگر این فرصت تمدید شود شاید بتوان روزنه ای برای تصویب یا ابلاغ این لوایح یافت.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    17 0
    در این جنگ جدال ها هیچ کس مثل ما طبقه ضعیف اسیب نمی بینه نه مردم امریکا و نه مسئولین ایران امریکا انها زندگی عادی خود را می کنند فقط بار و فشارش روی ما طبقه ضعیف نداره یک عدهایی هم در این شرایط به نون نوایی میرسند
  • مهدی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    اگر اینطوری هست و دارند مارو تحریک می کنند که این لوایح رو تصویب نکنیم پس به ایران مهلت می دند که حتما این لوایح رو تصویب کنند
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    24 0
    برای برجام هم همینطوری حرف میزدید دیدم چقدر راستگو بودید!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    7 0
    مگر تا بحال پاسخگویی وجود داشته است با اعتقاد به سیستم قضا و قدری تا بحال گذشته است منبعد هم نیز...
  • توسعه !! IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    9 0
    بیخود همه را از عدم توسعه اقتصادی !! آنهم در سطح وسیع !! با برکات حاصل از لوایح مورد نظر نترسانید . دیگر حنای غرب ذلیلی در کشور فقط بدرد خود غربگراها میخورد آنهم شاید !
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    3 0
    آخه کی توو این مملکت تا حالا درباره چیزی پاسخگو بوده؟ فقط هرروز میان میگن مردم مقاوم و مردم شریف و... با همین حرفا کارشون رو پیش میبرن. میگن تا حالا که هر بلایی سر مردم آوردیم چیزی نگفتن پس ادامه بدیم. پاسخگویی چیه؟
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    1 0
    هیچ کس
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    3 0
    چرا منفی رو برداشتید؟ یعنی همه فقط باید موافق باشن؟ با همین کار به شدت بازدید‌کننده از دست می‌دید.
  • دانیال IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    9 0
    والله تا آنجا که مادرخاطر داریم باهمین بزرگنمایی ها و دروغها برجام رو در20دقیقه تصویب کردید و صنعت هسته‌ای روتعطیل کردید وهزاران میلیارد تومان هزینه رو دست مردم مظلوم و بی اطلاع تحمیل کردید حالا هم دنبال چه منفعت شخصی و حزبی هستید خدا داند خدا در قرآن می‌فرماید الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشا شیطان شما را از فقر می‌ترساند و به زشتی فرمان میدهد قابل توجه حضرات که دیگر گوش مردم از دروغهای شما پر شده و اهمیت نمیدن به شما چرا که حضرت علی علیه السلام فرمود : از مشورت و پذیرفتن حرف شخص ترسو دوری کن چون مسائل رو غیرواقعی برایت جلوه میدهد و بزرگنمایی میکند
  • GB ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    5 0
    محسن رضائی و احمد توکلی که خود را عقل کل اقتصادی می دانند بیش از مخا لفین دیگر باید پاسخگو باشند.باشند.
  • رضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    8 0
    متاسفانه نه مجلس و نه دولت اختیاری ندارند.