مورفی به انتقاد ترامپ از دیدارش با ظریف واکنش نشان داد

ایرنا نوشت: «کریس مورفی» سناتور دمکرات آمریکایی در واکنش به انتقاد ترامپ، سیاست وی در قبال ایران را شکست‌خورده توصیف و از دیدار خود با ظریف دفاع کرد.

مورفی چهارشنبه شب در پیامی توئیتری سیاست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در قبال ایران را شکست خورده توصیف کرد و گفت که این سیاست باعث شد تهران برنامه هسته‌ای خود را از سرگرفته و به نیروهای آمریکایی حمله کند.

سناتور دمکرات که این پیام را در پاسخ به توئیت انتقادی ترامپ می‌نوشت، افزود: برای اطلاع شما، من مقام دوم کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنا هستم. دیدار با رهبران منطقه‌ای دقیقا کار من است.

ترامپ ساعتی پیش در پیامی توئیتری نوشته بود: [جان] کری و [کریس] مورفی «قانون لوگان» را نقض کردند. به همین علت است که ایران از توافق [با واشنگتن] خودداری می‌کند. باید به شدت برخورد شود!

قانون لوگان تماس غیرمجاز افراد غیردولتی را با دولت‌های خارجی ممنوع می‌کند. قانون لوگان پس از مذاکره غیر قانونی «جرج لوگان» سناتور آمریکایی با فرانسه در سال ۱۷۹۸ تصویب شد و به امضای «جان آدامز» رییس جمهوری وقت آمریکا رسید.

تارنمای «فدرالیست» روز دوشنبه گزارش داد که گروهی از سناتورها به ریاست مورفی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با ظریف دیدار کرده‌اند.

مورفی سه‌شنبه شب در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: من در مونیخ با وزیر خارجه ایران دیدار کردم. صحبت نکردن با دشمنان، خصوصا در بحبوحه چرخه‌ تشدید تنش‌ها، مساله خطرناکی است.

این سناتور دموکرات درباره علت این دیدار و محتوای گفت‌وگوهایش با ظریف اعلام کرد: نخست، از ظریف خواستم تا گروه‌های نیابتی ایران را در عراق را کنترل کند.

مورفی افزود: دوم، از او خواستم تا شهروندان آمریکایی را آزاد کند.

این سناتور درباره محور دیگر دیدارش با ظریف نوشت: سوم، از او خواستم تا محاصره حوثی‌ها برای [ورود] کمک‌های بشردوستانه به یمن پایان یابد.

مورفی در توئیت دیگری تاکید کرد: کنگره شاخه‌ای مهمتر از قوه مجریه است. ما نیز سیاست خارجی را تعیین می‌کنیم. در سال‌های گذشته در دولت‌های اوباما و ترامپ، بسیاری از ما با ظریف دیدار کرده‌ایم. هر چند هیچ کسی در کنگره نمی‌تواند با ظریف مذاکره کند یا حامل پیامی رسمی از سوی دولت آمریکا باشد، اما گفت‌وگو کردن ارزشمند است.

وی افزود: امیدوارم که ترامپ نیز این ارزش را ببیند. زیرا سیاست کور کنونی ما و تنش‌زایی غیرراهبردی صرفا ایران را قدرتمندتر کرده و آمریکا را ضعیف‌تر و غیرامن‌تر می‌کند.

سناتور مورفی پیش‌تر، از نامه سرگشاده برخی سناتورهای جمهوریخواه به مقام های ایران در دوره زمامداری باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا به‌شدت انتقاد کرده بود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این وزارتخانه از دیدار مورفی با مقام‌های ایرانی هیچ اطلاعی نداشته است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عصر سه‌شنبه در توئیتی در این باره نوشت: ملاقات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برخی از اعضای کنگره آمریکا بخشی از دیپلماسی عمومی است. محمدجواد ظریف همواره گفته‌ است که با برخی اعضای کنگره آمریکا که از او درخواست ملاقات می‌کنند، دیدار و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و واقعیات منطقه را تشریح می‌کند.

موسوی افزود: این اقدامات بخشی از دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با نخبگان، مراکز فکری و مصاحبه و دیدار توجیهی با اصحاب رسانه‌ها نیز می‌شود.

پیشتر نیز مطالبی پیرامون دیدار ظریف با جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در حاشیه کنفرانس‌های بین‌المللی منتشر شده بود که وزیر خارجه ایران دیدار با وی را در کنفرانس امنیتی مونیخ تائید کرد.

ظریف در این باره گفت: دیدار محرمانه نداریم. در حاشیه جلسات بین المللی با بسیاری از نخبگان که در افشای سیاست های دولت آمریکا تاثیرگذار هستند، گفت وگو داریم.

وی افزود: موضوع این جلسه بیشتر در مورد این بود که سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا در مورد برجام چیست و چگونه می شود در قبال این سیاست‌ها عکس العملی مناسب نشان داد تا ترامپ بیش از پیش در آمریکا و دنیا منزوی شود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =