استاندار فارس در مطلب جدید وبلاگ نوشت: اگر در خانه کس است یک حرف بس است؛ مقام معظم ولایت در باب موسیقی حرفهای شنیدنی برای نسل من دارند : مثل اینکه موسیقی هنر دقیقی است.

 به گزارش خبرآنلاین، روح الله احمد زاده  کرمانی  که چند وقتی است به عنوان  استاندار فارس حضورش در این استان و برخی اقداماتش جنجالی شده است  از چهره های نزدیک به دولت است که اقداماتش حتی صدای  آیت الله جنتی  را درآورد و وی چندی قبل در خطبه های نماز جمعه تهران بابا بیان اینکه"  یک جوان را با کمترین تجربه‌ مدیریتی ، به عنوان استاندار یک استان بزرگ و مهم و دارای مسائل اقتصادی و اختلافی می‌گذارند که تجربه‌ مدیریتی نیز ندارد. آیا این درست است؟ آن وقت یک کسی این کار را بکند بدون این‌که مسوولیت داشته باشد و همه این کارها را پس و پیش کند. مگر حساب و کتاب درکار نیست؟ آن وقت باید حزب‌اللهی‌ها را که تسلیم نمی‌شوند، چه در میان مسوولان و چه اطراف خود، درو کرده و طرد کند." تلویحاً نسبت به این موضوع از رئیس محترم جمهور انتقاد کرد.

 احمد زاده که متولد 1357 است در میان نمایندگان استان  فارس هم طرفداران و  منتقدان جدی دارد. 

وی چندی است وبلاگ  با عنوان« نسل سوم » در فضای  مجازی ایجاد کرده است. احمد زاده  در جدید ترین مطلب وبلاگ خود  با عنوان « الموسیقی و ما ادراک ماالموسیقی» نوشته است:به راستی موسیقی چیست ؟ فرق موسیقی و غنا در چیست؟ ملاک حرمت وحلیت در موسیقی چیست ؟ مقصود از موسیقی لهوی و مطرب یا مناسب مجالس عیش و نوش چیست؟ عرف که یکی از منابع تعیین کننده حرام و حلال در موسیقی است چیست؟ آموزش و یادگیری موسیقی چگونه حکمی دارد ؟ گوش دادن به صدای زن حرام است یا حلال ؟

 وی با اشاره به رجوعش به بخش  استفتائات  سایت مقام معظم رهبری، ادامه داده است:   در سایت معظم له، ملاک لهوی و مطرب بودن موسیقی آنست که عرف (عموم جامعه) آنرا لهوی بدانند و یا این موسیقی در مجالس عیش و نوش و حرام (مثل مجالس مختلط ، پارتی های آلوده به حرام ، مجالس مصرف مشروبات و ماکولات حرام و...) مورد استفاده قرار گیرد. این گونه استنباط نمودم که حضور در مجالس عمومی موسیقی مثل ارکسترسمفونی های موسیقی و یا موسیقی هایی که در آغاز یا خلال برنامه های رسمی دولتی و غیردولتی ویا برنامه های عمومی و جشن های مذهبی و ملی و سایر برنامه های فرهنگی مفید  و یا موسیقی هایی که از صد و سیما پخش میشود فاقد حرمت است.
استنادار فارس در ادامه به سخنان  رهبر انقلاب در سال 66 در شیراز اشاره کرد و به نقل از رهبر انقلاب می نویسد: معظم له در سال 66 در شیراز به واکاوی فرق مفهوم غنا و موسیقی پرداخته اند. ایشان در آن جلسه میفرمایند (( آن چیزی که در اسلام حرام است، غناست نه موسیقی. موسیقی هر آهنگ و صدایی است که از حنجره یا از وسیله ای ، به شکل حساب شده بیرون آید... اما چیزی که حرام است ، نوع خاصی از موسیقی است که غنا باشد. علت اینکه نظرات (در باب موسیقی) مختلف است، این است که در مورد غنا ما آیات و روایات صریحی که مشخص کند غنا چگونه چیزی است نداریم))؛ (1) باز در جای دیگر در تبیین مفهوم غنا می فرمایند : ((غنا که در شرع اسلام حرام است، اشاره به شکل ندارد بلکه اشاره به محتوا میکند. اصلا وقتی میخواهید دنبال غنا بگردید، آن آهنگ را از لحاظ شکل مطالعه نکنید تا بگویید حرام است یا حلال است ، بلکه آهنگ را لحاظ محتوا مطالعه کنید. یعنی غنا یک امر محتوایی است ، نه یک امر قالبی (2) ))

احمد زاده همچنین در خصوص گوش دادن به صدای زن به  در استفتاء شماره 1146 رهبر انقلاب اشاره می کند و می نویسد:  معظم له  میفرمایند (اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد اشکال ندارد.

 به عقیده استاندار فارس  زمان آن فرا رسیده است که با تاکید بر حوزه فرهنگ ملی که به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از مهمترین ارکان فرهنگ ملی اسلام است.و باپرهیز از هرگونه افراط و تفریط به منطقی سازی نقش موسیقی و بازتعریف نقش هنرمندان و فعالان در عرصه موسیقی درجهت تقویت و تثبیت فرهنگ ملی و گسترش ارتباطات میان فرهنگی بپردازیم.

وی افزوده است: نفی موسیقی اصیل و با هویت ایرانی و بی تفاوتی نسبت به آن ، به معنای ظهور امواج موسیقی های نئوکلاسیک غربی چون رپ، هوی متال، پاپ و... و به انزوا رفتن ساختارهای اصیل موسیقائی ، سازهای اعجاز آفرین موسیقی ایرانی و  ضربه به پیکره شعر ایرانی و ملی است. باید مسئولین فرهنگی کشور اعتراف کنند که طی سی سال گذشته، گام درخور شان برای احیاء و تقویت موسیقی ایرانی و اسلامی برداشته نشده است.

احمد زاده در پایان نوشته خود  تصریح کرده است: ایران امروز در عرصه موسیقی صاحب تئوری، مکتب، ساختار ، سازها و دستگاه های منحصر به فردی است که ترجمان هزاران سال خلاقیت ، جوشش ، ذوق و استعداد و قریحه ایرانیان در طول تاریخ میباشد.

   گفت اگر در خانه کس است یک حرف بس است؛ مقام معظم ولایت در باب موسیقی حرفهای شنیدنی  برای نسل من دارند : مثل اینکه ((موسیقی هنر دقیقی است.... هنر موسیقی تلفیقی از دانش ، اندیشه و فطرت خداداد است..... موسیقی جان دادن به بی جان هاست..)). و آخرهم اینکه فرموده اند:موسیقی را نجات دهید.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    0 0
    جالبه هرچندکامل نیست بنده به عنوان کسی که رشته الهیات خوندم تمام پروازخودراازموسیقی فاخرایرانی گرفتم مثل اینکه برخی باکلمه موسیقی مشکل دارندوحاضرنیستندبه محتوابپردازند.مگرمعجزه حضرت داوودصوت خوش نبود؟حتمادادمیزده نه؟