۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
علت  اختلال در شبکه های کامپیوتری

بوجود آمدن اختلال در شبکه های کامپیوتری امری طبیعی است و مواجه با آن می تواند دلایل و تعداد تکرار متفاوتی داشته باشد. اهمیت اینکه ما بتوانیم با این اختلال به شیوه درست و فنی برخورد کنیم، بخش مهمی از ماجرا را تشکیل می دهد..

بوجود آمدن اختلال در شبکه های کامپیوتری امری طبیعی است و مواجه با آن می تواند دلایل و تعداد تکرار متفاوتی داشته باشد. اهمیت اینکه ما بتوانیم با این اختلال به شیوه درست و فنی برخورد کنیم، بخش مهمی از ماجرا را تشکیل می دهد که خود نیازمند دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

هر مدیر شبکه خوب می داند که انواع و اقسام مشکلاتی که باعث ایجاد اختلال و خرابی در شبکه های کامپیوتری می شوند متعدد هستند. صرف‌نظر از اندازه شبکه، اختلالات می توانند بهره ‌وری و خدمات کسب و کار را مختل کرده و خسارات مالی مختلفی را ایجاد کنند.

اختلال در شبکه های کامپیوتری

سه گام اصلی در رفع اختلال در شبکه های کامپیوتری

تشخیص و عیب یابی شبکه های کامپیوتری باید به سه هدف معطوف شود:

1. تعیین نقطه اختلال شبکه برای بازیابی عملکرد نرمال آن،

2. تعیین برنامه ‌ریزی و پیکربندی شبکه ضعیف برای بهبود و بهینه ‌سازی عملکرد،

3. عملکرد شبکه را مشاهده کنید و به موقع کیفیت ارتباطات شبکه را پیش‌بینی نمایید.

تشخیص اختلال در شبکه بر اساس درک اصول شبکه، پیکربندی و عملیات آن است. عبور از پدیده خطا، به خطایابی ابزاری برای بدست آوردن اطلاعات تشخیص جهت تعیین نقطه شکست شبکه، یافتن علت ریشه‌ای مشکل، رفع  و بازیابی عملکرد نرمال آن است.

علت بوجود آمدن اختلال در شبکه کامپیوتری می تواند شامل دلایل زیر باشد:

· لایه فیزیکی یا سخت‌افزار دچار مشکل شده است؛

· لایه پیوند داده، پیکربندی پروتکل لایه شبکه یا تراکم ارتباطات به مشکل خورده است؛

· خطاهای مربوط سه لایه بالای CISCO IOS، یا خطاهای برنامه وب.

فرایند تشخیص خرابی شبکه باید از لایه فیزیکی در امتداد مدل هفت لایه OSI انجام شود. ابتدا لایه فیزیکی را بررسی کنید و سپس به سراغ لایه پیوند داده بروید. در نهایت به این منوال پله پله بالاتر بروید و نقطه بروز خطا را کشف کنید. سعی کنید ابتدا نقطه نقص ارتباط را مشخص کنید تا سیستم ارتباطی به حالت نرمال برسد.

علائم اختلال در شبکه های کامپیوتری

اختلال در اتصال (عملکرد ناقص) مهم ترین علامت خراب بودن شبکه محسوب می شود. خطاهای اتصال معمولا در موارد زیر بیان می‌شوند:

1.کامپیوتر نمی‌تواند وارد سرور شود؛

2. کامپیوتر نمی‌تواند از طریق شبکه LAN به اینترنت دسترسی داشته باشد؛

3. کامپیوتر در " Network Neighborhood" فقط می تواند خود را ببیند و نمی تواند به رایانه های دیگر دسترسی داشته باشد تا از منابع مشترک آنها مانند چاپگر استفاده نماید.

4. کامپیوتر موجود در بستر شبکه، نمی تواند به منابع به اشتراک گذاشته دیگر کامپیوتر ها دسترسی داشته باشد.

5. سرعت برخی از کامپیوتر در شبکه در حال اجرا به طور غیر معمول کند است.

از طرفی دیگر علت دلایل زیر ممکن است باعث اختلال در اتصال شوند:

۱. مثلا NIC نصب نشده است (یا به درستی نصب نشده) و یا با سایر تجهیزات سازگار نیست.

۲. اختلال سخت‌افزاری کارت شبکه.

۳. پروتکل شبکه نصب نشده، یا نادرست نصب شده است.

۴. خرابی کابل، یا خروجی اطلاعات.

خرابی شبکه

مراحل کار برای حل مشکل و اختلال در شبکه های کامپیوتری

مراحل کار برای حل مشکل و اختلال در شبکه های کامپیوتری دو دسته بندی متفاوت دارد که با هم به بررسی آن می پردازیم:

۱. اختلالات لایه فیزیکی و تشخیص آن

لایه فیزیکی اساسی ترین لایه معماری سلسله مراتبی OSI است. این لایه مبتنی بر محیط ارتباطی، رابط فیزیکی بین سیستم و رسانه ارتباطی را درک می کند ، به صورت شفاف موجودیت های پیوند داده را انتقال داده، ارتباط بین آنها را برقرار می کند ، نگه می دارد و از بین می برد. همچنین خدمات ارتباط فیزیکی بین کامپیوتر و شبکه را ارائه می دهد. ایجاد اختلال در شبکه های کامپیوتری از منظر لایه فیزیکی به طور عمده در ارتباط فیزیکی تجهیزات نشان داده می‌شود؛ مثلا باید بررسی کنیم تا ببینیم کابل اتصال صحیح است یا خیر. MODEM ، CSU DSU و سایر تجهیزات کنفرانس تجهیزات به شکل درست متصل شده اند یا خیر. بهترین راه برای تعیین این که آیا یک خروجی فیزیکی دچار مشکل نشده است، استفاده از یک رابط دستوری، برای بررسی وضعیت هر پورت، تفسیر اطلاعات خروجی صفحه، نمایش وضعیت پورت، وضعیت راه‌اندازی پروتکل و وضعیت EIA است.

۲. تشخیص مشکلات و اختلالات لایه پیوند داده

وظیفه اصلی لایه پیوند داده، ایجاد لایه شبکه برای دستیابی به انتقال قابل ‌اطمینان بدون نیاز به درک ویژگی ‌های لایه فیزیکی است. لایه پیوند داده برای بسته ‌بندی و باز کردن داده‌ ها از طریق لایه پیوند، تشخیص خطا و قابلیت تصحیح قطعی و هماهنگی رسانه ‌های مشترک استفاده می‌شود.

لایه تبادل داده در لایه پیوند داده، پروتکل مربوط به تشکیل فریم و دستگاه های هماهنگ سازی است. برای پیدا کردن و عیب یابی لایه پیوند داده، باید پیکربندی روتر را بررسی کرده و درگاه اتصال کپسوله سازی لایه داده را بررسی کنید. هر جفت رابط باید همانند دیگر دستگاه‌هایی باشد که با آن ارتباط برقرار می ‌کنند. بسته داده را با بررسی پیکربندی روتر بررسی کنید، یا از دستور show برای مشاهده محصور کردن رابط استفاده نمایید تا نتیجه بگیرید.

عیب یابی شبکه های کامپیوتری

روش‌های رفع اشکال و اختلال در شبکه های کامپیوتری

۱. تصدیق اختلال در اتصال

زمانی که با خرابی در  شبکه مواجه می‌شوید و نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید، ابتدا سعی کنید از برنامه‌های کاربردی دیگر مانند جستجوی کامپیوترهای دیگر در شبکه استفاده کنید و یا از شبکه LAN در مرورگر وب استفاده کنید.

۲. برای تعیین اختلال در کارت شبکه به چراغ‌های LED مراجعه کنید

در گام اول بررسی شبکه کامپیوتری از این منظر چک کردن نشانگر کارت، امری عادی است. در شرایط عادی، زمانی که داده‌ها منتقل نمی‌شود، نور کارت شبکه به آرامی چشمک می‌زند، اما زمانی که داده‌ها ارسال می‌شود سریع‌تر حرکت می‌کند. در صورت خاموش شدن نور یا چشمک آرام، باید کامپیوتر را خاموش کنید تا کارت را جایگزین نمایید.

۳. از دستور پینگ برای رفع اختلال کارت شبکه استفاده کنید.

استفاده از دستور پینگ، پینگ کردن آدرس IP محلی یا نام رایانه‌ای (مانند ybgzpt)، چک کردن کارت شبکه و پروتکل شبکه IP دست‌نخورده یک راهکار مناسب برای بررسی اختلال در شبکه های کامپیوتری است. اگر بتوانید پینگ کنید، مطمئنا کارت شبکه و تنظیمات پروتکل شبکه مشکلی ندارند. پس مشکل در ارتباط بین رایانه و شبکه است.

۵. اگر مشکل از هاب است، باید بررسی کنید که آیا اندیکاتور هاب نرمال است یا خیر. اگر رابط بین رایانه قبلی و هاب خاموش است ، رابط کاربری هاب معیوب است.

در صورت وجود مشکلات در شبکه و برای پشتیبانی شبکه یا نیازمندی به دریافت راهنمایی های وسیع تر می توانید به سایت رایان پشتیبان (rayanposhtiban.com) مراجعه نمایید.

منبع:https://www.semanticscholar.org
 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1355735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =