بی‌توجهی به تغییرات آب و هوایی می‌تواند به رکود اقتصاد جهانی منجر شود

فارس به نقل از راشاتودی نوشت: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد تغییرات شدید آب و هوایی می‌تواند به بروز رکود شدید اقتصادی در جهان منجر شود اما کشورها هنوز نسبت به این مسئله بی‌توجه هستند.

نتایج تحقیق پائول گریفین، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه UC دیویس، حاکی از آن است که تغییرات شدید آب و هوایی می‌تواند به بروز رکود بزرگ اقتصادی در جهان منجر شود اما دولت‌ها هنوز این مسئله را دست کم می‌گیرند.

وی می‌گوید:اگر بازارها نگاه دقیق‌تری نسبت به تغییرات آب و هوایی نداشته باشند ممکن است شاهد رکود اقتصادی که در تاریخ بی‌سابقه خواهد بود، باشیم.

این استاد دانشگاه UC دیویس طی مقاله‌ای که در ژورنال نیجر انرژی منتشر شد، می‌گوید: بازارهای مالی نتوانسته‌اند خطرهای ناشی از تغییرات فیزیکی آب و هوایی را به ارزش گذاری شرکت‌ها مرتبط کنند.

یکی از مهمترین نکات این مقاله این است که خطری جدی در کمین بازار جهانی انرژی است که اتفاقا همین خطر بود که رکود بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸ را رقم زد.

گریفین در مقاله خود می‌گوید در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از ریسک موجود به دوش شرکت‌های فعال در حوزه انرژی افتاده است. بازار باید ارزیابی بهتری نسبت به ریسک مخاطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی داشته باشد و شاخصی تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت‌ها مربوط به این مسئله ایجاد کند.

به عنوان مثال، دمای بالای هوا که در تابستان سال گذشته در آمریکا و اروپا شاهد بودیم نه تنها برای سلامتی مردم مضر است بلکه با ایجاد مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی که به اختلال جدی در زنجیره تامین در حوزه‌هایی نظیر انرژی و آب منجر شد که بر رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی گذاشت.

بنابراین، حوادث طبیعی فعالیت‌های تجاری را تهدید کرده و می‌تواند در نهایت تمام سیستم اقتصادی کشورها را مختل کند.

یکی دیگر از مشکلات این است که برخی بازیگران اصلی به خصوص در بازار انرژی نظیر پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج مکزیک در آمریکا در معرض سیل و طوفان قرار داشته و شرکت‌هایی که در مناطق دور از ساحل قرار دارند نیز در معرض آتش‌سوزی‌های گسترده قرار گرفته‌اند.

گریفین در مقاله خود می‌گوید: مدل سازی مخاطرات تغییرات آب و هوایی می‌تواند به برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک کند تا نسبت به اوضاع آینده تغییرات آب و هوایی درک بهتری داشته باشند اما در عین حال همچنان از منظر ارزیابی مخاطرات حوادث آب و هوایی بزرگ و پیش‌بینی آنها یکی از بزرگترین مشکلات به شمار می‌روند.

نویسنده یک مقاله دیگر که در نشریه صندوق حمایت از حیات وحش جهان اوایل ماه جاری منتشر شده، هشدار داده است که از بین رفتن طبیعت بر رشد اقتصاد جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در این مقاله آمده است اگر جهان به همین منوال به فعالیت‌های خود ادامه دهد تا سال ۲۰۵۰ و به دلیل کاهش عوامل حیاتی اکوسیستمی شاهد افت ۰.۶۷ درصدی سالانه رشد اقتصادی جهان خواهیم بود و حدود ۱۰ تریلیون دلار در سراسر جهان هزینه در برخواهد داشت.

با توجه به آنکه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در این کشور شاهد بی‌توجهی کاخ سفید به تغییرات آب و هوایی هستیم، بیشترین تاثیر منفی اقتصادی ناشی از این تغییرات متوجه خود آمریکا خواهد بود و تا سال ۲۰۵۰ این کشور از محل عواقب فجایع طبیعی سالانه ۸۳ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =