جشنواره ملی "کمانک" رویدادی هنری برای کودکان ایرانی

جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی "کمانک" با هدف کشف دیدگاه کودکان ایرانی درباره شهر اصفهان از زاویه هنر در این خطه تاریخی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان ، معاون فرهنگی - هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: این جشنواره در سطح ملی  شامل نقاشی و مجسمه‌سازی کودکان ۴ تا ۱۲ ساله از سوی خانه کودک و اداره فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

علیرضا روحانی با بیان اینکه موضوع آثار ارسالی باید درخصوص اصفهان باشد افزود: سایز آثار نقاشی حداقل برگه  آ ۳  و سایز آثار مجسمه‌سازی و تکنیک آثار ارسالی، آزاد است.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره تا ۱۴ اسفند سال‌جاری مهلت دارند تا تصویر آثار خود را در وب‌سایت http://kamanak.esfahanfarhang.ir بارگذاری کنند که پس از داوری اولیه که ۱۵ اسفندماه انجام می‌شود، برگزیدگان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهند.

به گفته معاون فرهنگی-هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، نتایج داوری نهایی آثار در فروردین سال ۹۹ اعلام می‌شود و قرار است نمایشگاهی از این آثار نیز در اردیبهشت ماه ۹۹ مصادف با هفته فرهنگی اصفهان برپا شود.

وی درباره برگزاری جشنواره نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک به صورت ملی گفت: با نمایندگی‌های کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیشتر استان‌ها ارتباط برقرار کرده و ضمن اعلام فراخوان این جشنواره در استان‌ها، از کودکان سراسر کشور دعوت شده تا در جشنواره کمانک شرکت کنند.

روحانی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره ملی این است که ببینیم دیدگاه و شناخت کودکان ایرانی نسبت به شهر اصفهان چیست و چگونه آن را در قالب هنر بیان می‌کنند.

معاون فرهنگی- هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اصفهان پس از انتخاب به عنوان کاندیدای شهر دوستدار کودک از سوی یونیسف، اقداماتی را تعریف و طراحی کرد که جشنواره ملی کمانک نیز یکی از همین برنامه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره منجر به افزایش مشارکت اجتماعی کودکان و پی بردن به نگاه آن‌ها در مورد مسائل شهری، میراث فرهنگی و تاریخی می‌شود که در راستای تحقق اهداف شهر دوستدار کودک است.

روحانی افزود: به نفرات اول تا سوم جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کمانک به ترتیب سه، دو و یک میلیون تومان جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

 شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان است تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.

شهر دوستدار کودک زمینه‌ساز رشد و ارتقا ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت کودکان است.

در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران سومین کشوری است که پس از امارات و اردن قصد پیوستن به شهرهای دوستدار کودک را دارد.

شهرهایی مانند اصفهان، سمنان، شیراز، رشت، کرمان، اراک و تبریز در نقشه یونیسف به رنگ قرمز درآمده و اقداماتی را در زمینه شهر دوستدار کودک انجام دهند که البته برخی از این شهرها مانند شیراز، سمنان و رشت حتی یک گام از اصفهان جلوتر هستند.

این شهرها بسیار سریع‌تر از اصفهان ساختار و اداره شهر دوستدار کودک را تشکیل داده‌ و اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند و به صورت جدی آن را دنبال می‌کنند.

سمنان و شیراز حامیان خوبی در زمینه شهر دوستدار کودک دارند و احتمال اینکه این دو شهر پیش از اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندند زیاد است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =