لایحه بودجه ۹۹ باید به سه دوازدهم تغییر پیدا کند

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده، مخالفان کلیات ، دلایل خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین، فولادگر، عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تأکید بر رد کلیات لایحه بودجه ۹۹ در صحن علنی مجلس گفت: متأسفانه برای اولین بار نزدیک به نصف حجم هزینه‌ای بودجه عمومی دولت که مجموعاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود ذیل تبصره ۱۴ (هدفمندی یارانه) آمده است.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: امید می‌رفت که پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و جلسات شورای سرانه سه قوه اصلاح ساختار بودجه برای سال ۹۹ به طور ویژه دیده شود اما اقداماتی که در این راستا انجام شده بسیار کم اثر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور تحریمی است، افزود: بنا بر اظهارات رئیس جمهور با توجه به وضعیت فعلی قرار گرفتن در لیست سیاه FATF برای ما تفاوتی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده واقع گرایانه و متناسب با شرایط تحریمی است، بر اساس اعدادی که در جداول منابع درآمدی دولت آمده حدود صد هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده که عمده آن از محل صادرات نفت است و برای نخستین بار استقراض مستقیم از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود  ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دیده شده است، گفت: در لایحه دولت۱۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دیده شده بود و مجلس چند حکم به آن اضافه کرد که مجموع درآمدی دولت با اعداد متفرقه دیگر ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

فولادگر تصریح کرد: متأسفانه مشخص نیست که چه میزان مالیات از جامعه هدف گرفته شود به این معنی که چگونه جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود یا این میزان مالیات قرار است بر اساس فشار به قشر خاصی اخذ شود. در شرایط کنونی برخی اصناف تحت فشار بسیار سازمان مالیاتی قرار دارند با اینکه شرکت‌های خوش حسابی محسوب می‌شوند بنابراین بهتر است دولت جامعه هدف را گسترش و مانع از فرار مالیاتی شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ یادآور شد: دولت برای بودجه سال ۹۹ اقدامی را انجام داده که رد کلیات را الزامی کرده است چرا که در کمیسیون تلفیق موفق به اصلاح آن نشدیم. در واقع دولت نزدیک نصف حجم هزینه‌ای بودجه عمومی دولت را ذیل تبصره ۱۴ آورده و برای اولین بار صادرات نفتی ذیل این تبصره ذکر شده،ارکان تبصره ۱۴ بدین شکل آمده؛ ۷۷ هزار میلیارد تومان فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، ۸۸.۸ هزار میلیارد تومان صادرات نفت، ۲۵.۹ هزار میلیارد تومان میعانات، ۳۰.۹ هزار میلیارد تومان گاز طبیعی و ۲۴.۳ هزار میلیارد تومان برای برق در نظر گرفته شده که مجموع آنها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی نصف بودجه ذیل این تبصره آمده و مشخص نیست درآمد آن به سازمان هدفمندی باید برود یا تناقضی بین سازمان هدفمندی و خزانه چطور قرار است حل شود.

عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه

یکی دیگر از مخالفان کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ دلیل مخالفت خود با آن را عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه دانست.

حسن نوروزی در مخالفت با کلیات این لایحه، ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون تلفیق جهت بررسی و تنظیم آن گفت: علی رغم زحمات زیادی که برای تنظیم این لایحه کشیده شده به برخی از نکات توجه کافی نشده است، چرا که لایحه بودجه سالانه باید یک پنجم برنامه ششم توسعه باشد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده ۳ برنامه ششم توسعه آمده است که برای دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد و ضریب جینی ۳۴ درصد در سال پایانی برنامه که متاسفانه در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل به آن توجه نشده است. از طرفی در برنامه به جهتگیری و سیاست های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری از جمله منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه ۳۰ میلیارد دلار اشاره شده که در بودجه فعلی دیده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آیا در لایحه بودجه سال آتی به ساماندهی معافیت های مالیاتی و حذف مالیات‌های غیرضرور، تفکیک حساب های شخصی و تجاری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، کنترل هزینه های عمومی دولت و تهیه برنامه های عملیاتی، کاهش هزینه‌های دستگاه های پرهزینه با حذف موازی کاری بین دستگاه ها ، اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشاغل مانند پزشکان و وکلا، حذف مالیات مناطق ویژه اقتصادی، مالیات بر مجموع درآمدها، مالیات بر عایدی سرمایه و سهام و مالیات بر ارزش افزوده زمین توجه شده است.

انتقاد از توجه زیاد به اوراق مشارکت در بودجه سال۹۹

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: بودجه سال ۹۹ توجه کافی به اقشار ضعیف جامعه نداشته است.نادر قاضی پور در مخالفت با کلیات این لایحه، گفت: بودجه سال آینده به دلایلی که بیان می کنم فاقد شرایط بودجه کارآمد برای سال آتی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه بودجه سال آینده همچنان فزاینده است، گفت: توجه زیاد به اوراق مشارکت باعث می شود بازار پولی و بانکی تحت تاثیر قرار گرفته و موجب افزایش قیمت و تورم شود. ما نباید مملکت را با اوراق ویران کنیم، از طرفی بودجه عملیاتی محور طراحی شده است در حالی که رفع مشکلات کشور به جای شعارهای غیرقابل تحقق نیازمند انضباط مالی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بودجه سالانه به موضوع حقوق کارمندان کشوری و لشگری توجه کافی نداشته است چرا که افزایش حقوق ها به نسبت با افزایش تورم نبوده است، بنابراین اگر بگویم با این بودجه کارمندان و کارگران و بازنشستگان زیان می کنند، درست گفته ام.

قاضی پور با اشاره به وام های خارجی کشور گفت: در طول ۴ سال اخیر نتوانسته ایم وام ۵ میلیارد دلاری روسیه را اخذ کنیم، اما مجدداً در بودجه سال ۹۹ به آن اشاره کردیم. از طرفی در بخش هایی از بودجه مبالغ به صورت شفاف آورده نشده است.

بودجه ۹۹ به سه دوازدهم تغییر پیدا کند

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس با پیشنهاد اینکه بودجه سال ۹۹ باید به سه دوازدهم تغییر پیدا کند، در بیان دلایل رد آن به درآمد غیرواقعی حاصل از فروش نفت خام و عدم پاسخگو بودن این بودجه در شرایط جنگ اقتصادی اشاره کرد.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه مجلس باید در بودجه‌نویسی برای شرایط یک سال حساس برنامه‌ریزی کند چرا که این مهم با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، افزود: متأسفانه بودجه کنونی به هیچ عنوان متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست، از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند که ساختار بودجه‌ریزی باید اصلاح شود کما اینکه برای آن مدت ۶ ماهه‌ای در نظر گرفته شد و خروجی آن از سوی دولت این بود که به عدم رعایت قانون در بودجه‌ریزی دو سال گذشته اشاره کردند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در خصوص اصلاح ساختار بودجه تغییری در بودجه ۹۹ نمی بینیم کما اینکه پیش‌بینی برای خرید تضمینی گندم منطقی نبوده و همچون سال‌های گذشته ناچار هستیم از جاهای مختلف با بودجه سنگین گندم خریداری کنیم چرا که کشاورزان حاضر نیستند گندم را با این نرخ بفروشند بنابراین همچون گذشته یا از محصولات گندم خود به عنوان خوراک دام استفاده کرده و یا به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند که فروش نفت خام باید صفر شود و این در حالی است که در کمیسیون تلفیق بودجه در پی رایزنی با دولتی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر این موضوع در سطح بین‌المللی مطرح شود به عنوان نقطه ضعف کشور مطرح خواهد شد و این در حالی است که اداره کشور بدون تکیه بر درآمد حاصل از فروش نفت خام نقطه مثبت محسوب می‌شود بنابراین باید با قدرت آن را به دنیا اعلام کنیم.

وی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال دولتی پیش‌بینی شده و این در حالی است که امسال تنها ۳۲۰ میلیارد تومان اموال مازاد دولتی به فروش رفت بنابراین چطور می‌توان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کرد.

ابوترابی عنوان کرد: ما باید در خصوص حقوق و دستمزد بپذیریم که مردم به ویژه اقشار کم درآمد همچون کارمندان و کارگران با شرایط سختی مواجه هستند، سال گذشته پیشنهاد آقای حاجی بابایی مبنی بر پلکانی معکوس اتفاق مبارکی بود که باعث می‌شد حقوق اقشار کم درآمد افزایش بیشتری داشته باشد اما دولت خلاف بودجه ۹۷ عمل کرده و این اقشار را ناامید کرد، همچنین برای هم ترازی مبلغی قرار داده شد که دولت در پی آن نامه‌ای به شورای نگهبان مبنی بر ضرورت متناسب‌سازی فرستاد و این مهم را محقق نکرد. در حالی که اگر اشرافی‌گری و هزینه‌های جاری کاهش یابد می‌توان هم‌ترازی را جایگزین متناسب‌سازی کرد.

بودجه

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: دولت مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و این در شرایطی است که اغلب کارگران تحصیلکرده یا فاقد شغل هستند و یا با حقوق کمتر از دو میلیون تومان فعالیت می‌کنند که این امر در مقایسه با پرداخت حقوق‌های نجومی آنها را دچار سرخوردگی اجتماعی کرده است. از سوی دیگر قرار بر این بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین اجتماعی واگذار شود که این امر محقق نشد.

وی افزود: ما یک بار در مجلس هشتم پیشنهاد دادیم که بودجه به سه دوازدهم تغییر پیدا کند که محقق شد و در پی آن کلیات بودجه را رد کردیم بنابراین در شرایطی که این بودجه به عنوان سند مالی به هیچ عنوان پاسخگوی جنگ اقتصادی نیست بنابراین پیشنهاد می‌دهیم بودجه امسال نیز به سه دوازدهم تغییر پیدا کند.

بیشترین تخلف نسبت به قوانین بالادستی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علیرغم گرانی های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و قرار است.

حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با این لایحه، گفت: نظام بودجه ریزی باید از دو منظر مورد ارزیابی قرار گیرد، نخست قوانین فرادستی و دوم وضعیت معیشت مردم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس تحقیق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۹ بیشترین تخلف را نسبت به قوانین بالادستی دارد و هیچ اقدامی برای کاهش بیکاری انجام نگرفته است.

وی اظهار کرد: علیرغم گرانی‌های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و قرار است یارانه نقدی و معیشتی ادغام شود، این امر موجب افزایش فشار به مردم محروم می شود در نتیجه نارضایتی ها بیشتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۹ محقق نمی شود، اضافه کرد: براساس این لایحه انتشار ۱۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه پیش بینی شده که این عدد حدود ۶ برابر میانگین عملکرد عمرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتشار اوراق را همانند فروش آینده کشور توصیف کرد ویادآور شد: براساس لایحه بودجه ۹۹ مقرر است از طریق فروش املاکت برای دولت درآمد ایجاد کرد که این امر نتیجه ای جز ایجاد رانت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال ۹۹ مقرر است برای فاضلاب، آب روستایی از صندوق توسعه ملی برداشت شود در حالی که براساس اسناد بالادستی ورودی این صندوق باید هرساله ۲ درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: براساس قوانین بالادستی باید ۱۴.۵ درصد از فروش هر بشکه نفت برای کارهای توسعه ای این حوزه اختصاص یابد در حالی که این امر محقق نشده و همین موضوع موجب شده که برداشت کشورهایی مانند قطر، عراق و عربستان از میادین مشترک از ایران بیشتر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تمامی ارقام بودجه از جمله هزینه، درآمد، اعتبارات عمرانی و ... باید واقعی شود.

بودجه ۹۹ را پای مجلس دهم ننویسید

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لایحه بودجه سال ۹۹ پاسخگوی مشکلات مردم نیست و ما مسئولیت داریم بودجه‌ای برای مردم بنویسیم تا وضعیت آنها بهتر از شرایط کنونی باشد.

وی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه ۹۹ واقع‌گرایانه نیست و با جابه‌جا کردن برخی ارقام شکل گرفته قرار نیست وضعیت مطلوبی در زندگی مردم ایجاد کند، اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم بودجه‌ای غیر از این باید ارائه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده است، ادامه داد: ساختار بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تنظیم شده که این ایراد توسط مردم در انتخابات وارد شد، نفر اول تهران به میزان بنده در لیست قبلی رأی آورده است.

وی با تأکید بر اینکه بعد از برجام بهترین وضعیت را در زمینه اشتغال، اقتصاد، بیکاری، رشد نقدینگی و ثبات قیمت ارز داشتیم، عنوان کرد: بعد از برجام به شرایطی رسیده ایم که مجبور به تصمیم‌گیری‌های جدید هستیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای نگاه واقع‌گرایانه بعد از یک سال تعلل لوایح FATF را تصویب نکرد و امروز جزء کشورهای غیرعضو محسوب می‌شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که کشور را به این شرایط رسانده‌اند بودجه را نیز مصوب کنند، تصریح کرد: نباید این بودجه به پای مجلس نوشته شود، در حال خوشبینانه و بدبینانه آماری در خصوص فروش نفت ارائه شده است.

کواکبیان با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۹ بیش از دو هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شده است، افزود: مالیات در نظر گرفته شده باید از کجا تأمین شود؟ آیا قصد دارید با فشار بر مردم منابع را تأمین کنید؟ بودجه به صورت یک دوازدهمی تصویب و مجلس آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه چه تصمیمی برای اصلاح ساختار بانک‌ها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آیا این بودجه پیام مثبتی به مردم می‌دهد، اعضای کمیسیون تلفیق توضیح دهند با چه میزان اوراق مشارکت قصد داریم کشور را اداره کنیم، چه اتفاقی برای شرکت‌های دولتی رخ داده است، بر اساس آمار ارائه شده شرکت‌های دولتی با چند درصد رشد بر منوال گذشته اداره می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ پاسخگوی مشکلات مردم نیست و ما مسئولیت داریم بودجه‌ای برای مردم بنویسیم تا وضعیت آنها بهتر از شرایط کنونی باشد.

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1356481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =