باید و نبایدهای استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده

ایرنا نوشت: رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه دست‌ها با سطوح مختلف در تماس است، از تماس دست با چشم، دهان و بینی اجتناب کرده و به صورت مستمر با آب و صابون شسته شود.

 عباس شاهسونی روز دوشنبه درخصوص نحوه استفاده صحیح از ماسک برای محافظت از کروناویروس جدید، افزود: مطابق دستورالعمل های منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، افراد سالم فقط در زمانی که با فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا (دارای علائم سرفه های خشک، عطسه و تب) مواجهه دارند نیاز به استفاده از ماسک مناسب را دارند.

وی اظهار داشت: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، مردم سالم در شرایط معمولی نیازی به استفاده از ماسک ندارند. هیچ شواهدی در مورد مفید بودن استفاده از ماسک برای محافظت از افراد غیر بیمار وجود ندارد. در صورت تمایل به استفاده از ماسک، ماسک های جراحی معمولی نیز برای افرادی عادی مناسب است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: زمانی که فرد سرفه یا عطسه های مداوم دارد نیز به استفاده از ماسک مناسب (جراحی، N۹۵ یا P۲) نیاز دارد، در صورت عدم امکان استفاده از ماسک، فرد می تواند بر روی دستمال کاغذی و یا روی بخش بالایی آستین لباس خود سرفه یا عطسه کند. البته باید توجه داشت که دستمال کاغذی مورد استفاده بلافاصله در سطل درب دار دور انداخته شود. استفاده از ماسک N۹۵ یا P۲، فقط برای افرادی که با بیماران مبتلا به کروناویروس مواجهه دارند و همچنین کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، توصیه می شود. استفاده از این نوع ماسک ها برای افراد عادی توصیه نمی شود.

شاهسونی اضافه کرد: مردم عزیز توجه داشته باشند که استفاده از ماسک فقط زمانی که همراه با شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون مایع یا مواد ضدعفونی کننده با پایه الکلی باشد، موثر است. در غیر اینصورت، استفاده از ماسک به تنهایی محافظتی از فرد ایجاد نمی کند.

درصد الکل مناسب، ۶۰ تا ۷۰ درصد است

وی درخصوص استاندارد مصرف الکل برای ضدعفونی دست و سطوح تماس، عنوان کرد: درصد الکل مناسب، ۶۰ تا ۷۰ درصد است. مردم عزیز توجه داشته باشند که الکل های صنعتی که غلظت ۹۶ درصد دارند و در مغازه ها یا داروخانه ها فروخته می شوند، به هیچ وجه اثر میکروب کشی ندارند و باید این مواد ضدعفونی کننده غلظت ۶۰ تا ۷۰ درصد داشته باشند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: هنگام برداشتن ماسک از روی صورت دست نباید با قسمت جلویی ماسک در تماس باشد و باید ماسک از بخش پشتی آن از روی صورت برداشته شود. پس از برداشتن ماسک از روی صورت فورا ماسک را در یک سطل پسماند درب دار دور بیاندازید و دست ها را با آب و صابون مایع و یا مواد ضدعفونی کننده با پایه الکلی مناسب (۶۰ الی ۷۰ درصد) به مدت حداقل ۲۰ ثانیه و تمامی دست شسته شود.

وی گفت: مردم در صورت استفاده از ماسک، باید از قرار گرفتن کامل ماسک بر روی دهان و بینی به طوری که هیچ نفوذی از اطراف نداشته باشد، مطمئن شوند و آن را از لحاظ مناسب بودن اندازه و پوشش کامل بینی و دهان و تنفس بدون نشت از اطراف چک کنند. در صورت رعایت نکات فوق استفاده از ماسک می تواند باعث در معرض قرار گرفتن بیشتر فرد و احتمال خطر بیشتری می شود.

ماسک ها فقط یک بار استفاده شوند

 شاهسونی خاطرنشان کرد: ماسک ها فقط یک بار استفاده شوند و از ماسکی که قبلا استفاده کردید، دوباره استفاده نشود. زمانی که ماسک خیس شده یا نفس کشیدن در آن سخت شود، نیاز به تعویض ماسک است.

رعایت فاصله یک متری با افراد

وی یادآور شد: مردم عزیز به خصوص در استان های درگیر کرونا، در صورت تردد در فضاهای عمومی حداقل فاصله یک متر با سایر افراد را رعایت کنند، به خصوص از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند یا علائمی از تب دارند. توصیه سازمان جهانی بهداشت  این است که مردم از حضور در فضاهای شلوغ و پرتراکم اجتناب کنند.      

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: با توجه به اینکه دست ها با سطوح مختلف در تماس هستند، از تماس دست با چشم، دهان و بینی اجتناب شده و به طور مداوم با آب و صابون شسته شوند.  

استفاده از ماسک های پارچه ای و نخی به هیچ عنوان توصیه نمی شود

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک های پارچه ای و نخی به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اظهار داشت: توصیه می شود که در فضاهای عمومی نیز تهویه طبیعی به میزان مناسب فراهم شود و از باز بودن درب ها جهت حرکت هوا اطمینان حاصل شود. به گونه ای که در شرایطی که افراد در یک فضا حضور دارند، درب ها و پنجره ها جهت حرکت هوا باز باشد.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۶ نفر رسیده است.

۲۳۵۲۱۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =