۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
با انواع آبگرمکن آشنا شوید

از زمانی که بشر استفاده از آتش را آموخت خواه ناخواه برای نهیه غذا و بسیاری موارد دیگر توسط آتش آبی را که در اختیار داشت گرم می نمود و از آن استفاده می کرد شاید بتوان این را ساده ترین نوع آبگرمکن دانست که با قرار دادن ظرفی بر روی آتش آب گرم مورد نیاز خود را تامین می کردند . رفته رفته با پیشرفت انسان و نیاز به آبگرم در مصارف مختلف با توجه به تکنولوژی آن زمان آبگرم کن طراحی شد.

سالها با توجه به اینکه سوخت مصرفی مردم از نفت و ذغال سنگ بود آبگرمکن هایی تولید می شد که اصطلاحا به آن ها آبگرمکن نفتی گفته می شد . در سال 1332 شرکت بوتان برای اولین بار گاز مایع را به ایرانیان معرفی کرد. دیری نپایید که استفاده از این سوخت کم آلودگی جای خود را به استفاده از هیزم و نفت پر دردسر و دارای آلودگی محیطی داد. به همین روی شرکت بوتان برای اولین بار آبگرمکن زمینی را طراحی کرد که بتواند به کمک گاز مایع و یک ترموستات آب داخل منبع خود را برای استفاده خانوارها گرم نماید.

انواع آبگرمکن ها به تفکیک نوع سوخت:

1- آبگرمکن برقی: شاید بتوان استفاده از برق برای گرمایش آب را راحت ترین  و در دسترس ترین کار دانست اما با توجه به اینکه در ایران قیمت برق بالاتر از دیگر انرژی ها می باشد قطعا استفاده از آبگرمکن برقی به صرف ترین راه نمی باشد..

آبگرمکن برقی در دو نوع دیواری و ایستاده تولید می شود. طبیعتا آبگرمکن برقی دیواری از نظر حجم کمتر از آبگرمکن برقی ایستاده می باشد ولی در عین حال میزان مصرف برق نیز در این نوع از آبگرمکن ها کمتر می باشد. از معروفترین آبگرمکن برقی در  ایران آبگرمکن برقی آزمون می باشد.

آبگرمکن برقی آزمون دارای 3 سایز در نوع دیواری و 3 سایز در نوع ایستاده خود می باشد.

2- آبگرمکن گازی: این نوع آبگرمکن با توجه به ارزان بودن گاز در ایران به صرفه ترین آبگرمکن می باشد. لذا در صورت وجود گاز شهر استفاده از این نوع آبگرمکن بیشتر پیشنهاد می شود. البته این را باید در نظر داشت که آبگرمکن برقی بسیار ایمن تر از آبگرمکن گازی می باشد و دلیل آن بر این است که پس سوز گاز ؛ گاز سمی به نام مونواکسید کربن می باشد که اگر نتوان آن را به خوبی از محیط واحد خارج کرد باعث مرگ افرادی که آن را تنفس می کنند می شود.

همچون آبگرمکن های برقی ، آبگرمکن گازی نیز دارای دو نوع دیواری و ایستاده می باشد که البته به دلیل مزایای بیشمار آبگرمکن دیواری گازی به نسبت ایستاده آن می توان گفت که استفاده از آبگرمکن ایستاده بسیار کم شده تا حدی که می توان گفت آبگرمکن ایستاده به دلیل مصرف بالا و کارایی کم منسوخ گشته است.

از معروف ترین تولید کننده های آبگرمکن دیواری در ایران شرکت بوتان می باشد. سالانه هزاران آبگرمکن بوتان تولید می شود و در منازل نصب می گردد. شرکت بوتان از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کنندگان آبگرمکن دیواری در دنیا می باشد.

طریقه کارکرد آبگرمکن برقی:

مکانیزم کارکرد در آبگرمکن برقی وابسته به مخزن آن می باشد. در حال حاضر اکثر آبگرمکن های برقی دارای مخزن می باشند که این مخزن می تواند در سایزهای مختلف طراحی گردد. در کنار این مخزن المنت قرار می گیرد که وظیفه آن تبدیل انرژی برق به انرژی گرمایی می باشد با گرم شدن این المنت آب داخل مخزن آبگرمکن برقی گرم شده و توسط ترموستاتی که برای آن تعبیه شده است میزان گرمایش آن مشخص می گردد. در آبگرمکن برقی آزمون از المنت های 1.5 ، 2 و 2.5 کیلو وات استفاده می شود که این بسته به حجم منبع ذخیره آن دارد. معمولا آبگرمکن برقی دیواری بیشتر مناسب استفاده مغازه ها یا ادارات یا مکان هایی که استفاده حمام ندارند و آبگرمکن برقی ایستاده بیشتر برای منازل که دارای حمام می باشند مناسب است.

از موارد پیشنهادی برای نصب آبگرمکن برقی استفاده از شیر اطمینان و شیر تخلیه هست که در موارد اضطراری بسیار می تواند کمک کننده باشد. و به دلیل برقی بودن این نوع از آبگرمکن حتما در محلی نصب انجام شود که اتصال به زمین وجود داشته باشد

طریقه کارکرد آبگرمکن دیواری گازی:

آبگرمکن دیواری که به آبگرمکن فوری معروف می باشد دارای عملکرد سریع و بهینه ای می باشد به این صورت که با باز کردن شیر آب در صورتی که آب شهر دارای فشار مناسبی باشند دستگاه روشن شده و توسط مبدلی از جنس مس آب داخل آن گرم شده و آماده مصرف می شود. از مزایای آبگرمکن دیواری این است که بدون محدودیت تا هر زمان که شیر آب باز باشد به شما آبگرم مصرفی فوری و با دمای مناسب را می دهد و وابسته به مخزن و محدودیت های آن نمی باشد. آبگرمکن بوتان از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین آبگرمکن دیواری در ایران می باشد که عملکردی بسیار بهینه و خوبی دارد.

تنها موردی که در استفاده از آبگرمکن دیواری بسیار اهمیت دارد شرایط نصب آن است با توجه به اینکه با سوختن گاز ، موناکسید کربن تولید می شود و این گاز بسیار سمی می باشد باید حتما برای استفاده از آبگرمکن دیواری دودکش مناسب با مکش مناسب داشته باشید علاوه بر آن با توجه به اینکه آبگرمکن دیواری دارای تعداد شعله زیادی می باشد اکسیژن زیادی از واحد را میسوزاند لذا نصب این نوع آبگرمکن برای منازل با متراژ کمتر از 60 متر مربع ممنوع می باشد. پس به این دلایل بهتر است قبل از تصمیم به خرید آبگرمکن دیواری گازی از یک کارشناس بوتان بخواهید که واحد شما را بازدید نماید.

آبگرمکن بوتان دارای مدل های مختلف اعم شمعک دار ، بدون شمعک و فن دار می باشد که بر اساس دودکش و نوع قرار گیری آبگرمکن می توان از این مدل ها استفاده کرد. قابل ذکر است که شرکت بوتان در کنار آبگرمکن دیواری با کیفیت که تولید می کند پکیج بوتان را با کیفیت روز اروپا نیز در ایران به تولید می رساند

فروشگاه اینترنتی دمانما مرکز فروش تمامی مدل های آبگرمکن اعم از آبگرمکن گازی و آبگرمکن برقی می باشد که می توان به آبگرمکن بوتان ، آبگرمکن برقی آزمون به عنوان نمونه های اصلی فروش آبگرمکن اشاره نمود  علاوهر بر این فروشگاه دمانما مرکز فروش دیگر تاسیسات خانگی اعم از پکیج ایران رادیاتور ، پکیج بوتان ، رادیاتور پنلی ایساتیس و .... می باشد . برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت فروشگاه اینترنتی دمانما به آدرس www.DamaNama.com مراجعه نمایید

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1356880