هزینه هر روز تعطیلی برای اقتصاد کشور ۲۴۵۸میلیاردتومان است

فعالان اقتصادی معتقدند زمانی که یک تعطیلی غیرمنتظره‌ اتفاق بیفتد و به تعطیلات عادی پیش‌بینی شده اضافه شود، بخشی از فعالیت اقتصادی در کشور مختل خواهد شد.

مریم فکری: چهارشنبه گذشته خبری با این عنوان «کرونا به ایران رسید و در شهر قم مشاهده شد» موجی از نگرانی را در میان مردم ایجاد کرد؛ از آن زمان تاکنون بنا به گزارش وزارت بهداشت، ویروس کرونا تاکنون ۱۳۹ را بیمار کرده و موجب مرگ ۱۹ نفر شده است.

در این مدت، دولت تدابیری همچون تعطیلی مدارس، دانشگاه، مراکز آموزشی در پیش گرفته تا جلوی انتقال بیشتر این ویروس گرفته شود، اما این انتقاد از سوی برخی مطرح می‌شود که دولت باید ادارات، سازمان‌ها و مراکز دولتی را برای مدتی تعطیل می‌کرد تا بتوان شیوع این بیماری را کنترل کرد؛ کاری که چین در ماه‌های گذشته انجام داده است. به اعتقاد آنها، مقابله با شیوع کرونا بدون تعطیلی ادارات امکان‌پذیر نیست.

این در حالی است که فعالان اقتصادی معتقدند نیازی به تعطیلی ادارات کشور نیست و با تدابیری همچون کاهش تعداد کارمندان در بازه‌های زمانی مختلف یا شیفت‌بندی امور، می‌توان با شیوع کرونا مقابله کرد. این در شرایطی است که هر روز تعطیلی در تهران یا کل کشور زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (با نفت) و ۴۳۰ هزار میلیارد میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است. این آمار را بهمن‌ماه امسال جواد حسین‌زاده، رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد.

با توجه به این آمار و با توجه به این‌که در ۲۷۶ روز اول سال ۹۸، تقریبا ۶۰ روز تعطیل بوده است، بنابراین اگر تولید ناخالص داخلی را که خدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با نفت است را در ۲۱۶ روز کاری تقسیم کنیم، حدود ۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان می‌شود که به ازای هر روز تعطیلی، این میزان آسیب متوجه کشور خواهد شد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٧ به رقم ٧١٣ هزار میلیارد تومان با نفت و ٥٧٣ هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسید بود. با توجه به این آمار و تعداد روزهای کاری سال ۹۷، به نظر می‌رسد هر روز تعطیلی حدود ۲ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

تعطیلی‌های بی‌مورد در شرایط رکودی کمکی نمی‌کند

به اعتقاد کارشناسان، زمانی که یک تعطیلی غیرمنتظره‌ اتفاق بیفتد و به تعطیلات عادی پیش‌بینی شده اضافه شود، بخشی از فعالیت اقتصادی در کشور مختل خواهد شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره سیاست تعطیلی برای مقابله با کرونا اظهار داشت: من تخصصی در بحث‌های پزشکی، میزان مسری بودن و اپیدمی بودن این بیماری ندارم، اما آنچه که وزارت بهداشت به عنوان مرجع ذیصلاح این داستان اعلام می‌کند، بیماری کرونا با رعایت نکات بهداشتی و تمهیدات لازم، قابلیت کنترل و جلوگیری از شیوع را دارد.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد کشور به خودی خود با معضل و مشکل رکود و عدم رونق مواجه است، بر این اساس من فکر می‌کنم تعطیلی‌های بی‌مورد کمکی نخواهد کرد؛ کمااین‌که تعطیلی‌ها باعث افزایش مسافرت‌ها می شود که از نظر شیوع بیماری مشکل‌ساز خواهد بود.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درباره زیان هر یک روز تعطیلی برای اقتصاد کشور، تصریح کرد: این نکته را می‌توانم به شما بگویم که خدمات سهم قابل توجهی در GDP دارد و این موضوع می‌تواند به بخش خدمات و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در حوزه خدمات و به خصوص بخش‌های گردشگری، پذیرایی، حمل‌ونقل و... است، آسیب جدی وارد کند و طیف گسترده‌ای از این مشاغل با معضل و مشکل مواجه شوند.

سلاح‌ورزی عنوان کرد: در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم بخش خرده‌فروشی، آمار فروش‌شان بسیار کاهش یافته است و یا بسیاری از تورهای گردشگری لغو شده است. در بحث‌های هلتداری، تورها، رستوران‌ها، در بخش‌های خرده‌فروشی و... با معضل و مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل هوایی و زمینی با مشکل مواجه شده است، متذکر شد: ما دیروز در جلسه‌ای بودیم که در دولت ابعاد موضوع، چه در مقیاس تجارت خارجی و چه در حوزه داخلی بحث و بررسی شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: قرار است که بعد از یک گزارشی که وزارت بهداشت در مورد پیش‌بینی روند موضوع کنترل یا گسترش کرونا می‌دهد، تمهیداتی نیز دولت برای حمایت از مشاغل یا کسب‌وکارهایی که آسیب می‌بینند، در هفته آینده روی آن بحث شود.

سلاح‌ورزی گفت: یکی از متقاضیان برگزاری این جلسه و بررسی تاثیر آن روی کسب‌وکارها، اتاق بازرگانی ایران بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به گزارشی که از ابعاد موضوع تهیه خواهد شد، می‌شود طیف گسترده‌ای از موضوعاتی مثل برخی معافیت‌های مالیاتی، تامین‌اجتماعی یا مساعدت‌هایی در رابطه با وام‌های بانکی کسب‌وکارها و... در نظر گرفت.

نیازی به تعطیلی نیست

یحیی آل‌اسحاق، رییس سابق اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره زیان هر روز تعطیلی روی اقتصاد کشور گفت: من عدد نمی‌توانم در این خصوص بدهم، اما لزومی به تعطیلی در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این‌که این یک حادثه غیرمترقبه است که باید با دقت و تدبیر در همه حوزه‌ها مدیریت شود، افزود: نیاز به تعطیلی برای جلوگیری از گسترش بیماری نیست؛ با توجه به این‌که دولت در حال کنترل بیماری است. تنها باید همدلی وجود داشته باشد.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان این‌که نیازی به تعطیلی نیست و با شیفت‌بندی کارها را می‌توان انجام داد و اتاق بازرگانی نیز این کار را کرده است، تصریح کرد: ما اگر فرماندهی واحدی داشته باشیم که الان دولت، مجلس و همه می‌گویند هر چه وزارت بهداشت گفت، به عنوان یک وظیفه ملی گوش دهیم. اگر وزیر گفت سفر نروید، به سفر نرویم، یا مراعات بهداشت کنیم.

آل‌اسحاق عنوان کرد: اگر فرماندهی واحدی وجود داشته باشد و همه هم تابع آن باشیم، به طور قطع نیازی به تعطیلی نیست و به طور قطع می‌توان شیوع این بیماری را مدیریت کرد.

۱۷۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =