کرونا چطور تلویزیون را دوباره زنده کرد؟

مهر نوشت: مرجعیت یافتن نسبی صدا و سیما در چالش کرونا، باعث شد این سازمان پس از مدت‌ها، به عنوان یک رسانه زنده و تاثیرگذار مطرح شود.

تغییر جداول پخش شبکه‌های سیما و حتی مراکز استانی صداوسیما با شیوع ویروس کرونا، جدی‌ترین رویکرد سازمان در روزهای کرونایی کشور بود. رویکردی که سازمان تلاش کرد بیشتر سمت برنامه‌های طنز و مفرح برود اما چقدر در این رویکردها و دیگر تغییرات موفق بود؟

صداوسیما در حالی با چالش اوج‌گیری جریان کرونا در کشور مواجه شد که هنوز تب و تاب انتخابات مجلس فروکش نکرده بود و این رسانه می‌بایست خیلی زود میان پوشش خبری رویداد انتخابات و آگهی مخاطبان در مواجهه با کرونا، به یک توازن می‌رسید؛‌ توازنی که هرچند کمی با تأخیر اما بالاخره محقق شد.

با این حال طی یک هفته گذشت،ه ورود دیرهنگام صداوسیما با تعجیل در تغییرات برنامه‌ها و آموزش‌های لازم تا حدی جبران شد و به‌نوعی عطش عمومی برای اطلاع از کیفیت مواجهه با ویروس کرونا، باردیگر «مرجعیت» صداوسیما را تاحدود زیادی میان مخاطبان احیا کرد.

برنامه‌های مختلف تلویزیون در این یک هفته به صورت زیرنویس، میان برنامه و حتی برنامه‌های اصلی سلامت، سراغ آگاهی بخشی و آموزش اقدامات پیشگیرانه نسبت به ویروس کرونا رفتند. آموزش‌هایی که این بار فاصله چندانی با فضای مجازی نداشت و حتی در برخی از موارد مانند برنامه «طبیب» از شبکه سه توانست فضای مجازی را به دنباله‌روی ازخود وادارد و برخی از نسخه‌های بی اعتبار در پیشگیری و درمان این ویروس که در فضای مجازی دست به دست می‌شد را هم پاسخ دهد.

از طرفی صداوسیما این هفته کنداکتور همه شبکه‌های اصلی را تغییر داد و سراغ برنامه‌ها و سریال‌های طنز و مفرح رفت و حتی همه شبکه‌ها، پخش فیلم‌های سینمایی را به صورت هرروزه تا پایان سال در دستور کار قرار دادند. رویکردی که نشان می‌دهد خود صداوسیما هم پی برده است که سریال‌های فعلی و در حال پخش جذابیت و حال خوبی برای جذب مخاطب ایجاد نخواهد کرد!

با این حال در میان سریال‌های در نظر گرفته شده فقط شبکه دو سیما سریال جدید پخش می‌کند و شبکه یک با پخش «خانه به دوش» و شبکه سه با «مرد هزار چهره» که البته هر دو جزو سریال‌های پرطرفدار اما آرشیوی هستند آورده جدیدی برای مخاطب ارائه نکردند.  شبکه نسیم هم منتخبی از مسابقه‌های قبلی «خندوانه» و رامبد جوان را پخش می‌کند که اگرچه آن هم جزو برنامه‌های پرطرفدار است اما باز هم اتفاق جدیدی نیست.

چالش جدی‌تر رسانه ملی در مواجهه با ویروس کرونا اما نه کنداکتور فعلی که تأمین و تولید برنامه‌های در دست ساخت برای ایام نوروز است؛ تصویربرداری و تولید برنامه‌هایی که ضبط آن‌ها منوط به حضور جمعی مخاطبان در استدیو ضبط بوده است به‌دلیل ملاحظات پزشکی در هفته گذشته متوقف شده و باید دید آیا تمهیدی برای از سرگیری تولید این مجمموعه‌ها اندیشیده خواهد شد. تاکنون برنامه‌های «عصرجدید»، «دورهمی» و «کودک شو» و «اتفاق» با این چالش مواجه شده‌اند و هنوز درباره زمان و چگونگی از سرگیری ضبط و تولید آن‌ها برای کنداکتور نوروزی سیما، اطلاع‌رسانی نشده است.

۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1357961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =