حق رای وزارت پرید؛ انتخابات فدراسیون هم روی هوا رفت؟

در حالی‌که قرار بود انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال روز ۲۵ اسفند برگزار شود، نامه فیفا برای تغییر اساسنامه فدراسیون همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در چند روز اخیر خبرهای زیادی مبنی بر دستور فیفا به تعویق انتخابان فدراسیون فوتبال و اصلاح اساسنامه به گوش می‌رسید، اخباری که در ابتدا با تکذیب فدراسیون فوتبال همراه شد ولی روز گذشته با انتشار نامه فیفا به فدراسیون مشخص شد این شایعات درست بوده و واقعیت داشته است.

فیفا در این نامه از فدراسیون فوتبال ایران خواسته تا پیش از اصلاح اساسنامه خود، هیچ‌گونه انتخاباتی را برگزار نکند و ابتدا باید اصلاحات لازم در این اساسنامه صورت پذیرد. مهم‌ترین موضوع مورد نظر فیفا که تاکید زیادی هم روی آن داشته، حضور وزیر ورزش و معاونت ورزش قهرمانی در انتخابات فدراسیون فوتبال است که فیفا علنا با آن مخالفت کرده و خواستار سلب شدن حق رای از آن‌ها است؛ چرا که عضویت مستقیم مقامات دولتی با حق رأی در مجامع فدراسیون‌های ورزشی مغایر با أصول اساسی استقلال ورزش که در منشور المپیک تنظیم شده و همچنین برخلاف الزاماتی است که بر عهده فدراسیون‌های عضو فیفا مطابق ماده ١٤ و ١٩ اساسنامه فیفا گذاشته شده است. از طرفی فیفا خواستار تصویب آیین‌نامه اجرایی انتخابات و به کارگیری کمیته بدوی و کمیته استیناف انتخابات شده است. در پایان هم فیفا از فدراسیون فوتبال خواسته تا روز ده اسفند یک نقشه راه مطابق با نامه ارسالی را برای فیفا AFC تهیه کند.

فیفا با ارسال این نامه رسما مخالفت خود با برگزاری انتخابات 25 اسفند را اعلام کرده  خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری انتخابات جدید شده است ولی فدارسیون فوتبال و اعضای کمیته بین الملل و حقوقی مذاکرات و رایزنی های خود را با فیفا آغاز کرده اند تا مشکل به وجود آمده را حل کنند و انتخابات را در تاریخ اعلام شده برگزار کنند. در واقع فدراسیون به دنبال این است که فیفا را قانع کند که دولتی‌ها دخالتی در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارند و از آن‌جایی که اساسنامه مورد تایید مجمع است، اجازه دهد انتخابات در زمان مقرر برگزار شود. البته نقد بزرگی که به فدراسیون فوتبال وارد می‌باشد، این است که چرا این نامه در چند روز اخیر از همگان پنهان شده و فدراسیون آن‌را عمومی نکرده بود! علاوه بر این نکته مهم در این ماجرا موضع فدراسیون فوتبال است که همگان را یاد ماجرای محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی لیگ قهرمانان آسیا می‌اندازد. در آن برهه هم همگان از موضع سفت و سخت خود و عدم شرکت در مسابقات سخن می‌گفتند ولی در پایان راهی مالزی شدند و نظر AFC را هم اجرا کردند و حال پیش‌بینی می‌شود احتمالا مشابه همان اتفاقات رخ دهد و فدراسیون انتخابات خود را عقب بیاندازد. نکته جالب در نامه جنجالی فیفا این است که درباره منع حضور بازنشستگان بحثی نشده و ظاهرا آن‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند ولی اگر بحثی در این باره مطرح شود فدراسیون هم به دنبال تعویق انتخابات خواهد بود.

فیفا در نامه ارسالی خود کاملا جدی نشان داده و به نظر نمی‌رسد این مشکل با مذاکره و رایزنی قابل حل باشد و اصلاح اساسنامه فدارسیون فوتبال امری الزامی است و در صورتی که به آن بی‌توجهی شود، ممکن است فوتبال ایران را پس از سال‌ها دوباره با تعلیق مواجه کند.

255 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =