معاون وزیر بازرگانی پاسخ داد: چرا گوشت گران شد؟

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمات مهمی برای تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌ها اتخاذ شده است و تولید این محصولات در سه شیفت ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، عباس قبادی، با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همه توان و ظرفیت مجموعه‌ های تولیدی بهداشتی و شوینده و اصناف در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته گذشته و در شرایط خاص کنونی، مشغول خدمت رسانی بوده است.

وی به برگزاری جلسات ویژه با حضور وزیر صمت اشاره کرد و گفت: جدا از دستور صریح برای تولید شبانه روزی محصولات بهداشتی، اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله ممنوع کردن صادرات تجهیزات پزشکی از جمله ماسک، صفر کردن عوارض و تعرفه واردات کالاهای تجهیزات پزشکی، تسهیل ثبت سفارش محصولات بهداشتی و پزشکی و ... بوده است.

قبادی گفت: پیش‌بینی‌های لازم در حوزه تولید صورت گرفته و توزیع ماسک و تجهیزات پزشکی و کالاهای مذکور در اختیار مجموعه وزارت بهداشت است.

کمبود کالایی نداریم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کمبود و نبود کالا نداریم، گفت: در این ایام که خریدهای احساسی انجام شده است در هیچ فروشگاهی کمبود کالا نداشتیم.

وی در پاسخ به این سئوال که کدام کالاها گران تر از قیمت مصوب به فروش می رسد، توضیح داد: در طول هفته گزارش‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت گوشت، قند و شکر داشتیم. مانند پارسال با محوریت ستاد تنظیم بازار استانی در کل کشور، ۲۲۲ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با حضور ۲۵ هزار غرفه را تعریف کردیم و قرار بود این نمایشگاه‌ها تا ۲۵ اسفند به پایان برسند تا پس از آن اصناف فروش‌های خود را داشته باشند، اما با بیماری کرونا مصادف شد و در نتیجه برای حفظ سلامتی مردم ،ستاد مقابله با این بیماری ابلاغ کرد که در صورت امکان این نمایشگاه‌ها برای حفظ سلامت مردم برگزار نشود.

وی درباره تدابیر اندیشیده شده با هدف جایگزینی نمایشگاه فروش بهاره گفت: این نمایشگاه‌ها، امسال برگزار نمی‌شود. بنابراین سمت و سوی عرضه کالا را به سمت جشنواره‌های فروش، فروش‌های فوق العاده، اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شهرداری بردیم.

روند تولید مطلوب است

وی با اشاره به اینکه روند تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی مطلوب ارزیابی می شود، ادامه داد: بانک مرکزی تقریباً مطابق با قانون بودجه، ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داد و مشکلی در این حوزه نیست .

او افزود: در بخش تولید نیز روند مطلوب است به طوری گه آنچه مجموعه‌های تولیدی کشور مقرر کرده بودند که تحویل دهند انجام دادند، برای مثال پارسال میانگین تولید و جوجه ریزی تقریباً ۱۱۵ میلیون قطعه بود که این رقم اکنون به ۱۳۹ میلیون قطعه رسیده است. قیمت مرغ در ۹ ماه گذشته از قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان نه تنها بالاتر نرفته بلکه کمتر بوده است.

وی افزود: مردم هر قدر که می‌خواهند خرید کنند، اما خریدهایشان را به گونه‌ای مدیریت کنند که موجب سو استفاده کنندگان نشود.

سیب و پرتقال در راه بازار

قبادی با اشاره به اینکه تولید امسال مرکبات در مقایسه با پارسال افزایش یافته است، افزود: فضای احساسی و شرایط خاص موجب شده است برخی فروشندگان تخلف کنند.

وی تاکید کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن سیب و پرتقال را برای بازار شب عید تدارک دیدیم و اگر لازم باشد از ذخایر برای تنظیم بازار استفاده می‌کنیم.

امکانات کشور برای تولید ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده، سه برابر نیاز کشور است. کالاها به وفور تدارک و تأمین شده است و مردم نگران نشوند، شرایط کشور از نظر تأمین کالا ایده آل است.

گوشت قرمز

چرا گوشت گران شد؟

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی گفت:بررسی ها نشان می دهد در مورد گوشت دام سنگین مشکل خاصی نداشتیم، اما در مورد قیمت گوشت دام سبک گزارش هایی رسیده است.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: با توجه به اینکه ورودی صنف رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، یک چهارم شده است، قیمت آلایش گوسفند مانند جگر و کله پاچه و ... کاهش یافته و درنتیجه قیمت آن به قیمت گوشت گوسفند اضافه شده است و این یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت دام سبک و علت دیگر، سو استفاده است. بر اساس محاسبه سازمان حمایت، قیمت لاشه گوسفند بین ۹۲ تا حدود ۱۰۰ هزار تومان است و اکنون حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان گران فروشی می‌شود.

وی گفت: هفته آینده اوج عرضه کالاهاست و از ذخایر استفاده می‌کنیم و همچنین گوشت منجمد را برای کارکنان دولت به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنیم. عرضه نامحدود کالاها را آغاز کردیم و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند به سازمان‌های مربوط از جمله پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مراجعه کنند و به هر میزان کالا که بخواهند دریافت کنند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =