۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
 توافقنامه مهم فردا امضا می‌شود

ایرنا نوشت: همزمان با وارد شدن به هفتمین روز توافق کاهش خشونت‌ها، قرار است که توافق‌نامه‌ صلح میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان، فردا شنبه (۱۰ اسفند) به امضا برسد.

به گزارش روزنامه صبح کابل، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ آمریکا گفته است که امضای توافق‌نامه‌ صلح با طالبان، وابسته به اجرای تعهدات مرحله‌ یک‌هفته‌ای کاهش خشونت است.  

وی همچنین تأکید کرد که اگر مرحله‌ کاهش خشونت با موفقیت به پایان برسد، توافق‌نامه‌ صلح با طالبان را خودش امضا خواهد کرد.  

این در حالی است که نمایندگان آمریکا و گروه طالبان، روز جمعه گذشته (۲ اسفند) بر روند یک‌هفته‌ای کاهش خشونت به توافق رسیده بودند و دو طرف خاطرنشان کردند، در صورتی که روند این توافقنامه به پایان برسد، موافقت‌نامه‌ صلح میان دو طرف، فردا روز شنبه (۱۰ اسفند) به امضا میرسد.  

در همین حال، رسانه‌ها داخلی افغان روز پنچ‌شنبه (۸ اسفند) به نقل از منابعی نوشتند که یک هیأت شش ‌نفری روز گذشته به نمایندگی از دولت افغانستان، برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه پایتخت قطر سفر کرده‌اند.  

قرار است پس از امضا توافق‌نامه‌ صلح امریکا و طالبان، گفت‌وگو  بین‌افغان ها میان گروه طالبان و نمایندگانی از دولت افغانستان آغاز شود.  

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که قرار است وزیران خارجه و نمایندگان ویژه حدود سی کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در مراسم امضا توافق‌نامه میان این گروه و آمریکا فردا (شنبه) شرکت خواهند کرد.  

هنوز دولت‌ها آمریکا و افغانستان در مورد این خبر اظهار نظری نکرده‌اند و فهرست اشتراک کنندگان در این مراسم هم اعلام نکرده‌اند.  

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت: این توافق نامه آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان را رقم خواهد زد.  

وی افزود: این توافق زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و گفتگوهای بین‌افغان ها را فراهم خواهد ساخت.  

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد کاکر IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    1 0
    اگه بشه که آمریکاه از افغانستان بره چه میشه از روزی که این لعنت شده ها درافغانستان پا گذاشت مردم این کشور یک روز خوش ندید هر روز بدتر از دیروز خداوند همیشه طرفدار حق است