طیبه صفایی

اعتبار اختصاص‌یافته به مرکز امور زنان و خانواده در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بود که این مرکز امسال تقاضای در‌خواست افزایش بودجه را مطرح کرده است. اما برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اختصاص اعتبار به موضوع عفاف و حجاب در بودجه سال ۹۰ بی‌توجهی کرده‌اند، و بودجه مشخصی را برای این موضوع تعیین نکرده اند که وزارتخانه‌های‌ علوم و آموزش ‌و ‌پرورش بعد از درخواست فراکسیون زنان مجلس، ردیف بودجه جدیدی را برای موضوع عفاف و حجاب در نظر گرفتند.و از آنجایی که موضوع حجاب و عفاف در حوزه کاری وزیر کشور است، درخواست دیداری با این مقام مسئول را مطرح کرده‌ایم .

اعتبارات بودجه امسال  در حوزه زنان فقط در غالب مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است و موقعیت زنان در لایحه بودجه بهبودی پیدا نکرده است و بودجه خاصی برای بحث اشتغال زنان و آموزش آنها دیده نشده است و در واقع می‌توان گفت اعتباراتی که منجر به ارتقاء موقعیت اجتماعی زنان شود در بودجه سال ۹۰ وجود ندارد.

هر روز به حجم مسوولیت‌های مرکز امور زنان و خانواده به عنوان تنها متولی امور زنان اضافه می‌شود، در حالی که بودجه این مرکز نه تنها از رشد چندانی برخوردار نبوده، بلکه حتی اعتبارات حوزه استانی زنان حذف شده است.

در حالی بودجه اختصاص یافته به زنان کم است که مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه ماده‌ای را به تدوین‌ برنامه جامع امور زنان و خانواده که گسترش فرهنگ حجاب و عفاف هم یکی از بند‌های مورد تأکید در آن است، اختصاص داد و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسات خود به بررسی ردیف‌های اختصاص یافته به آن پرداخت. این ردیف‌ها شامل امور زنان و خانواده در حوزه توانمندسازی زنان و خانواده در بخش‌های مختلف دیده شده است بنابراین انتظار ما این است که دستگا‌های دولتی هم در زیرمجموعه خود ردیفی مشخص را به این موضوع اختصاص دهند.

و برای تحقق ماده حائز اهمیت 230 لایحه برنامه پنجم که برای توسعه امور زنان و خانواده  است باید اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شد، اما این اعتبارات در لایحه پیشنهادی وجود ندارد لذا فراکسیون زنان با انجام رایزنی‌ها و ارایه پیشنهاداتی به دنبال تحقق آن است. از این جهت در تلاش هستیم تا پیشنهاداتی را در زمینه افزایش بودجه مرکز امور زنان تهیه ‌کنیم که آن را در زمان خاص ارائه پیشنهادات، مطرح می‌کنیم.

من معتقدم که باید تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط باید برای عملیاتی شدن ماده 230 برنامه پنجم توسعه که در راستای تهیه و تدوین برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده است ردیف جدیدی اختصاص دهند تا این ماده بتواند در انتهای سال پنجم عملیاتی و اجرایی شود.

بنابراین لایحه بودجه پیشنهادی دولت باید در راستای قوانین و مفاد ویژه‌ مصوب برنامه پنجم توسعه باشد اما با توجه به بررسی‌های انجام شده و تاکید رییس جمهور در روز تقدیم لایحه بودجه 90 به مجلس مبنی بر این‌که به حوزه زنان و خانواده تاکید زیادی شده، فراکسیون زنان معتقد است باید یک بازنگری در بودجه زنان و خانواده صورت گیرد و برای تحقق ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص تهیه و تدوین برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده بودجه‌ ویژه‌ای دیده شود.

چون ما  معتقدیم که در راستای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت نهاد خانواده و استیفای شرعی و قانونی حقوق بانوان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش خانوادگی و اجتماعی آنان یکی از موارد پیشنهادی نمایندگان زن مجلس ارتقای فعالیتهای مرکز امور زنان و خانواده بود که در برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید.همچنین با توجه به نگاه رئیس‌ جمهور به مباحث زنان، مقوله فرهنگ و نقش موثر و ویژه‌ای که زنان در زمینه فرهنگ دارند، اعتبار در نظر گرفته شده برای امور زنان را مکفی نمی‌دانیم.

همچنین بر اساس برنامه پنجم دولت باید برای تامین اجتماعی زنان، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقا سلامت زنان، تقویت تشکلهای مردم نهاد، ارتقا توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین ‌المللی، تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده اقدام کند.

من قبلا هم اعلام کردم که مرکز امور زنان و خانواده باید تمام نیازها و خواسته‌های مربوط به زنان و خانواده را  در اولویت اولیه لایحه بودجه لحاظ کند. واین کار هرچه سریعتر باید انجام شود چون اگر این درخواست‌ها در اساس اولیه لایحه بودجه بیاید ما می‌توانیم آن را در مجلس تقویت کنیم و حتی آن را افزایش دهیم. و با راهکارهای مناسب نباید گذاشت با بودجه بخش زنان سلیقه ای برخورد شود .مباحثی مانند حمایت از زندانیان زن که جرم آنها غیرعمد و یا مسائل مالی است، این موارد باید در بودجه بیاید و البته فراکسیون زنان نیز تمام تلاش خود را برای تصویب این بودجه در مجلس خواهد.

البته یکی دیگر از نگرانی‌های فراکسیون زنان مجلس، اختصاص بودجه به استانداری‌ها و مدیران کل امور زنان و خانواده آنهاست که انتظار می‌رود به ‌منظور فعال‌سازی و افزایش فعالیت‌ مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها، بودجه آنها افزایش یابد. چون در بودجه سال گذشته و امسال ردیف خاصی به مدیران کل امور بانوان و خانواده در استانداری اختصاص داده نشده است و این یکی از مشکلاتی است که در گذشته در این راستا داشته ایم. بنابراین اعضای فراکسیون زنان در این زمینه نیز پیشنهاداتی را دارند که قرار است مطرح کنند تا بودجه خاصی برای این امر در نظر گرفته شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عصبانی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    خانم شماهمیشه مقالاتتون اینقدرمایوس کننده است