نصب کیسه ایمنی هوای راننده برای تمام خودروهای سواری از ابتدای برنامه پنجم توسعه،از اول فروردین سال 1390 اجباری است.

مهناز شوقی:اردیبهشت‌ماه سال 85 بود که سردار محمد رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی وقت ناجا اعلام کرد: «حداکثر در 2 سال آینده همه خودروهای تولید داخل به ترمز «ABS» و «ایربگ» تجهیز می‌شوند که در این صورت حداقل 10 تا 15 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در کشور کاهش می‌یابد».

در حالی که قرار بود از سال 87 نصب کیسه هوا روی خودروهای تولیدی در کشور اجباری شود پس از چند‌بار تغییر در این مصوبه سرانجام در سال گذشته (1388) شورای عالی استاندارد به عنوان یکی از مراجع قانونگذار در حوزه استاندارد، اعلام کرد که نصب کیسه ایمنی هوای راننده برای تمام خودروهای سواری از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی از اول فروردین سال 1390 اجباری خواهد بود.اما با وجود تاکید مصوبه شورای عالی استاندارد بر لزوم نصب کیسه ایمنی هوا (ایربگ)از سال آینده برای خودروها و در حالی که روزشمار اجباری شدن نصب کیسه هوا در کشور پس از یک سال مهلت مضاعف آغاز شده است،اما خودرو سازان از مشکلات تامین سخن می گویند و معتقدند براساس مصوباتی که به آنان  ابلاغ می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در مورد کیسه ایمنی هوا مساله تنها برنامه‌ریزی نیست، بلکه سازندگان داخلی قطعه در فرایند تجهیز خودرو به کیسه ایمنی هوا نیز نقش دارند و باید بپذیریم که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

برخی از مدیران  خودرویی کشور براین نکته تاکید دارند که در همه دنیا تعدادی استاندارد وجود دارد که کسب آنها الزامی است، اما کیسه ایمنی هوا و ترمز ضد قفل در هیچ جای دنیا الزامی نشده، بلکه نوعی بیمه است که هرکس بخواهد، باید هزینه آن را بپردازد؛ چرا که وقتی دولت سیاستش را بر ثبات قیمت‌ها گذاشته است، نمی‌توان همزمان هم چنین امکاناتی را به خودروهای خود اضافه کردو هم افزایش هزینه نداشت. و گویا با نزدیکی به سال 90 و آغاز الزامی شدن نصب کیسه هوا بر روی خودروها زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش برخی خودروسازان برای تغییر، تعویق یا لغو این مصوبه به گوش می‌رسد! وبا توجه به تجربیات قبلی هیچ بعید نیست خودروسازان در ادامه مذاکرات برای عدم نصب ایربگ، اشتغال‌زایی خود را مطرح کنند و اینکه لوکوموتیو صنایع دیگر هستند. نقششان در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی را به یاد آوردند و در مورد تصادفات، عامل فرهنگی را پیش کشند.این تقریبا مسیری بوده که آنها همیشه در سال‌های گذشته پیموده‌اند و تقریبا هر بار نیز پیروز میدان شده‌اند.

هرچند این مصوبه واکنش‌ها و بیانیاه‌های متعددی را از سوی خودروسازان و انجمن خودروسازان در پی داشت اما نظام الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در یک نشست خبری که مانند بسیاری از نشست های رییس  سازمان استاندارد ،رنگ و بوی خودرو یی به خود گرفت براجرای استاندارد اجباری نصب ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 90 تاکید می کند و می گوید: هم‌اکنون تعدادی از خودروهای داخل مجهز به سیستم ایربگ هستند ودر صورتی که خودروهای داخلی در سال آینده مجهز به ایربگ نباشند، شماره گذاری نخواهند شد وی در پاسخ به این سوالی که با توجه به بحث‌های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر وجود برخی مشکلات در تأمین ایربگ، آیا اجرای مصوبه شورای عالی استاندارد برای نصب ایربگ بر روی خودروهای داخلی از ابتدای سال آینده قابل  اجرایی است؟ می افزاید: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، از سال آینده خودروهای داخلی باید مجهز به ایربگ باشند ولی در صورت درخواست وزارت صنایع برای مهلت دهی به خودروسازان، این موضوع بررسی خواهد شد.

برزگری در مورد نصب تعداد ایربگ‌ها بر روی هر خودرو نیز تصریح کرد: هر خودرو باید حداقل دارای یک ایربگ باشد و در مصوبه شورای عالی استاندارد به نصب یک یا دو ایربگ اشاره‌ای نشده است. درجلسه شورای سیاست گذاری خودرو، نمایندگان مؤسسه استاندارد و پلیس و همچنین وزیر صنایع بر لزوم نصب دو ایربگ بر روی خودروها تأکید کردند. وی در پاسخ به این سوال دیگری  که آیا در صورت اجرای استاندارد تمام خودروهای سواری باید به ایربگ مجهز شوند و یا تجهیز بخشی از هر مدل خودرو کافی است، اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، تمام خودروهای سواری باید از سال آینده مجهز به کیسه هوا باشند.

انتقاد رییس موسسه استاندارد از پلیس راهور ناجا

رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بار دیگر از عملکرد پلیس راهور ناجا به دلیل شماره‌گذاری نکردن برخی از خودروهای مورد تایید این موسسه انتقاد کرد. برزگری تصریح می کند: وظیفه موسسه استاندارد، استانداردسازی و نظارت بر اجرای استانداردهاست و وظیفه پلیس راهور ناجا نیز شماره‌گذاری خودروهای مورد تایید موسسه؛ بنابراین پلیس راهور ناجا طبق قانون باید اقدام به شماره‌گذاری خودروهای مورد تایید ما کند. وی  در واکنش به این اظهار نظر که پلیس راهور ناجا، کشنده فراز را همان هوو می‌داندو عنوانمی کند:‌ فراز در شرکت چینی که تحت لیسانس شرکت CNA آلمان فعالیت می‌کند، تولید شده و استانداردهای لازم را دارد. با این وجود با موافقت پلیس، دو دستگاه از کشنده‌های فراز را به آزمایشگاه‌های اروپایی ارسال کردیم تا دوباره سیستم‌های ترمز آن‌ها بررسی شود.

در سال 90 خودروی بدون استاندارد نخواهیم داشت

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تاکید براینکه هم اکنون اکثر خودروهای سواری تولید داخل استانداردهای 51 گانه را پاس می‌کنند، تاکید می کند: در سال 90 هیچ خودروی بدون استاندارد نخواهیم داشت. و خودروهایی که نتوانند استانداردهای یاد‌شده را پاس کنند، شماره گذاری نخواهند شد. وی می افزاید: در سال جاری تنها یک خودرو نتوانست استانداردهای 51 گانه را رعایت کند که این با اعمال تغییرات کلی در تولید، این خودرو نیز تمام تست‌ها را پاس کرد به گونه‌ای که در سال آینده هیچ خودروی بدون استاندارد تولید و به بازار عرضه نخواهد شد.

کد خبر 135834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    حالا سر مردم رو می خواین با ایربگ گرم کنید برادر؟؟چیه می خواین ظلم تعرفه ای رو ادامه بدین؟زوری یا همینی که هست
  • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    امسالم زورو ظلم تعرفه رو می خواد ادامه پیدا کنه؟ مشکل شما ارتقای کیفیت نیست همین جوری دارین سودهای کلان رو صرف زدن سایت های جدید برای ازایش تولیدات بی کیفیت بکنین که چی بشه معلومه دیگه تحقیق و پیشرفت دیگه جایی نداره که چرا مردم رو ساده گیر اوردین گشترش یه صنعت بصورت تهی با هیچ با محصولات خارج از استاندارد ؟تمام خیابان ها بشه پژو و پراید
  • بدون نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    نصب اير بگ اونم فقط برا راننده سرنشين مهم نيست اگه مرد يه نون خور كمتر مهم سود بيشتر سايپا و ايرانخودرو شعار ايران خودرو (قبر تورا ميخواند)شعار سايپا (سايپامطمئن برا خودكشي)
  • فرید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    بفرمائید از سال جدید دستک جریمه ها آماده شده برای ماشین های بدون ایربک ماشینهایی که تولید آنها قبل از 90 هست همه باید جریمه بشند ، اول کارخانه ها رو بعد مارو آسیاب به نوبت بلاخره در آمده برای دولت