رانندگان با مسافران مشکوک به کرونا چطور رفتار کنند؟

ایرنا نوشت: مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به رانندگان توصیه کرد که از سوار کردن مسافرانی که سرفه می‌کنند یا ماسک به صورت دارند نترسند و فقط نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 احمد حاجبی روز شنبه درباره راهکارهای مدیریت استرس‌ برای کارکنان حوزه حمل و نقل عمومی ‌در شرایط بحران ویروس کرونا بیان کرد: این روزها افراد در تاکسی، اتوبوس یا مترو، بیشتر از هرکس دیگری در مورد ویروس کرونا و اخبار متفاوتی که از تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در گوشه و کنار دنیا و کشورمان رخ داده، از زبان مسافران می ‌شنوند.  توجه داشته باشید که شنیدن مدام این اخبار یا دیدن مسافرانی با نشانه‌هایی از سرماخوردگی و سرفه‌های مکرر، ممکن است در شما ایجاد نگرانی و ترس از مبتلا شدن به بیماری کند.

بروز استرس در شرایط بحران طبیعی است

وی اظهار کرد: بروز استرس در شرایط بحران طبیعی و قابل کنترل بوده و خطر جدی افراد را تهدید نمی ‌کند. استرس ناشی از مواجهه با بحران شیوع بیماری، شامل، ترس از ابتلا به بیماری، حرف زدن مکرر در مورد بیماری، چک کردن مکرر علائم و نشانه‌های جسمی ‌مانند، (تب، درد، تنفس، سرفه کردن) کاهش توجه و تمرکز، دلشوره، بی‌قراری، کلافه بودن، اضطراب، بی حوصلگی، کاهش اشتها، بدخوابی یا کم خوابی، تپش قلب، احساس نا امیدی و غمگینی، فکر مرگ است.

راهکار کاهش اضطراب در رانندگان

حاجبی درباره اقدامات و راهکارهای موثر در کاهش اضطراب ناشی از بیماری در رانندگان گفت: قبل از هرچیز اطلاعات و دانسته‌های خود را در مورد کرونا">ویروس کرونا یا موضوعی که ذهن شما را درگیر کرده کامل کنید. به یاد داشته باشید اطلاعات صحیح را از منابع معتبر علمی ‌از قبیل کانال‌ها و سایت ‌های مرتبط با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و فضاهای مجازی انجمن‌های علمی و رسانه‌های معتبر ملی دریافت کنید.

وی افزود: از چک کردن مداوم اخبار و اطلاعات مربوط به این بیماری یا هر بیماری دیگری که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، پرهیز کنید. زیرا این کار میزان نگرانی و استرس شما را افزایش می‌دهد. از انتشار اخبار غیر موثق که از طریق کانال‌های نامعتبر در فضای مجازی پخش می ‌شود، خودداری کنید.

حاجبی ادامه داد: رانندگان از سوار کردن مسافرانی که سرفه می‌کنند یا ماسک به صورت دارند نترسند.  کافی است خود رانندگان نکات بهداشتی را رعایت کرده یا به مسافران توصیه کنند که آنها نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند.

استرس‌تان بالا بود، وسیله نقلیه را متوقف کنید

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در صورتی‌که رانندگان هنگام رانندگی احساس کردند، سطح استرس‌شان بالا بوده یا غیرقابل تحمل است، در اولین فرصت وسیله نقلیه خود را متوقف کرده و به مسافران بگویند، چند ثانیه نیاز به آرام کردن خود دارند.

وی ادامه داد: رانندگان در شرایط استرس سعی کنند، ضمن رعایت نکات بهداشتی، چند نفس عمیق از بینی کشیده و به آرامی ‌از دهان خارج کنند.

حاجبی درباره آرام سازی روانی افراد در مواقع رانندگی بیان کرد: رانندگان می‌توانند در اولین ایستگاه وسیله نقلیه خود را نگه داشته و چند ثانیه به صندلی تکیه دهند و اعضای بدن را شل و رها کرده یا در صورت امکان چند ثانیه از ماشین پیاده شده و چند قدم راه بروند.

وی افزود: اگر ذهن شما با موضوع نگران کننده ‌ای درگیر است، در صورت امکان با افرادی که نزدیک شما هستند، کمی‌ صحبت کنید. توجه داشته باشید که این روزها نوشیدنی‌های طبیعی مانند آب یا آب میوه همراه خود داشته باشید و برای کاهش استرس خود از آنها استفاده کنید. ترس و واکنش افراد نسبت به اتفاقات و حوادث غیر منتظره و نگران کننده طبیعی است، پس خودتان یا دیگران را به خاطر آن سرزنش نکنید. در گذشته برای برطرف شدن نگرانی خود چه کاری انجام می‌دادید؟ هر کاری که حال شما را خوب می‌کرد، اکنون نیز سعی کنید همان کارها را انجام دهید.

حاجبی بیان کرد: در صورتی‌که علائم بی قراری، اضطراب، دلشوره و ترس در شما ادامه داشت یا قادر به تحمل آن نبودید به نزدیکترین مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی مراجعه کنید و از پزشکان، کارشناس سلامت روان یا روان‌پزشکان کمک بگیرید.

روش‌های آرام سازی روانی

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره روش‌های آرام سازی گفت: ابتدا به یک مکان خلوت و آرام بروید.  روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. کف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران قرار دهید. اعضای بدن خود را از بالا به پایین یا از نقاط انتهایی به طرف بالا سفت و رها کنید.  ابروها را تا جایی که می‌توانید به طرف بالا بکشید. چند ثانیه کوتاه در این حالت نگه دارید و سپس به آهستگی رها کنید. چشم‌ها را محکم ببندید و پلک‌ها را روی هم فشار دهید و در این حالت نگه دارید. سپس به آهستگی چشم‌ها را باز کنید. گردن (چانه) خود را به سمت سینه فشار دهید، آن را چند ثانیه نگه دارید و سپس به آهستگی رها کنید. شانه‌ها را بالا بکشید و سفت نگه دارید و سپس به آهستگی رها کنید. دست راست را مشت کنید و ساعد را روی بازو خم کنید و محکم فشار دهید؛ در این حالت نگه دارید و سپس به آهستگی رها کنید. این حرکت را با دست چپ نیز انجام دهید. یک نفس عمیق بکشید و ریه خود را از هوا پر کنید و نفس خود را حبس کنید و در این حالت به شکم خود فشار آورید. سپس به آهستگی نفس خود را بیرون دهید و ریه را کاملاً خالی کنید. پای راست را صاف نگه دارید و پنجه پا را به طرف بیرون بکشید و در این حالت نگه دارید. بعد پنجه پا را به طرف خود خم کنید و پا را سفت در این حالت نگه دارید. سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید. این حرکت را با پای چپ تکرار کنید. زانوی راست را خم کنید و ران را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید. این حرکت را با پای چپ تکرار کنید. این تمرینات را برای رها سازی ذهن و آزاد سازی ذهن روزی یک تا دو بار انجام دهید.

۲۳۵۲۳۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1358759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =