به گزارش خبرآنلاین استان البرز حسین اعظمی چهار برج در نشست خبری مجازی غیر حضوری با موضوع «راه اندازی سامانه خدمات قضایی غیرحضوری دادگستری استان البرز برای اصحاب پرونده»، اظهار کرد: این ۶ محور به طور طولی به دو دسته طبقه بندی کردیم تا بهترین خدمات نیز به مردم استان ارائه شود.
وی افزود: اولین محور اینست که در حد امکان اصحاب پرونده کمترین حضور را در دادگستری البرز داشته باشند؛ زیرا بواسطه شیوع بیماری کرونا حضور و اجتماع در اماکن عمومی باعث مشکلاتی برای افرد و ابتلا بیشتر افراد به این ویروس می شود.
معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول قضایی استان البرز، با اشاره به اینکه به همین جهت اولین تقاضا که از طریق سیستم ثنا با پیگیری پرونده انجام شود؛ گفت: چون پیگیری هایی که از طریق سیستم ثنا میشود؛ سعی میکنیم ساعت به ساعت اطلاعات پرونده را در سیستم ثنا انجام و به روز شود.
وی ادامه داد: دومین اقدام اگر از طریق سیستم ثنا امکانپذیر نشد؛ پاسخگویی اینترانتی راه اندازی شده که با مراجعه به پورتال دادگستری البرز این سیستم و سامانه قابل دسترس است؛ به صورت اینترنی سوالات نوشته میشود و کد رهگیری داده میشه و این سوال ظرف ۲۴ ساعت توسط همکاران ما در شعبه مربوطه پاسخ داده میشه و با آن کد رهگیری داده شده و سوال کننده پاسخ را دریافت میکند.
اعظمی گفت: لازم بذکر است؛ در هر شعبه ای که این سوال مطرح میشود در این سیستم قابل دسترس است.
این مسئول تشریح کرد: تلاش میشود؛ این پاسخ گویی اینترنتی به روز انجام دهیم و امکان بار گذاری مدارک هم وجود دارد به این صورت که اگر مدرکی لازم است؛ از طریق این سامانه مدرک بار گذاری میشود.
معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول قضایی استان البرز در خصوص سومین خدمت این سامانه تصریح کرد: ۱۷ خدمت را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انجام میشود؛ به این صورت که این ۱۷ خدمت در پورتال دادگستری البرز بارگذاری شده و قابل مشاهده است؛ لذا اگر یکی از این ۱۷ خدمت را مردم استان از دادگستری میخواهند؛ باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: چهارمین محور این بحث که مراجعه به دادگستری را به حداقل ممکن برسانیم این است پاسخگویی از طریق تلفن است؛ شماره تلفن هایی در پورتال دادگستری البرز درج شده اگر اصحاب پرونده در خصوص موضوعی تلفنی اطلاعات بگیرند میتوانند از طریق شماره گیری این تلفن ها به کارشناسان مربوطه وصل و با دادن اطلاعات مربوط به شماره پرونده و یا شماره هایی که از مکاتبات دارند اطلاعات را دریافت کنند تا ما کمترین حضور در دادگستری داشته باشیم و با این معضل کرونا مقابله کنیم.
اعظمی با اشاره به اینکه نهایتا اگر حضور در مرجع قضایی اجتناب ناپذیر بود دو راه حل یا خدمت راه اندازی کردیم؛ گفت: نخست اینکه از طریق راه اندازی سامانه دادرسی الکترونیکی این خدمت ها ارائه خواهد شد یعنی ما با زندانها و مراجع دیگر سامانه ای راه اندازی کردیم که بدون حضور در مرجع قضایی تحقیقات را انجام داد و در صدد توسعه این مسیر هستیم که هر ارگانی که سیستم ویدبو کنفرانسی دارد. از این سیستم ها استفاده کنیم تا حداقل حضور را در مراجع قضایی داشته باشیم.
وی بیان کرد: گام دوم این است؛ اگر این مسیر هم جواب نداد و مردم ناچار به حضور در دادگستری باشند ابتدا وارد این سامانه میشوند و از هر مرجعی که وقت دارد و لازم است؛ به صورت اینترنتی نوبت بگیرد و آنجا پیامکی ارسال میشود که دراین پبامک ساعت حضور و تاریخ حضور اعلام میشود.
معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول قضایی استان البرز در خصوص این شش خدمت که برای به حداقل رساندن مراجعه مردم به دادگستری و واحد های قضایی پیش بینی شده؛ توضیح داد: یک سلسله آموزش هایی برای هر کدام از محورهای فوق در پورتال دادگستری البرز پیش بینی شده که هر کدام از این خدمت ها و هر روشی را مردم بخواهند استفاده کنند؛ به صورت آموزش هایی ۳۰ تا یک دقیقه ای در پورتال پیش بینی شده است؛ استدعا دارم ابتدا این آموزش ها ملاحضه بفرمایند و بعد از هرکدام از این خدمت ها استفاده کنند.
معظمی در پایان تصریح کرد: این سامانه به واسطه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا راه اندازی شد؛ تا قطعاً به صورت یک برنامه دائمی اجرا شود.
46
نظر شما