چاوش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با راب؛ تکلیف را با اروپا یکسره کرد

ایرنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود، تاکید کرد که کشورش به خواست پناهجویان درباره عزیمت به یک کشور ثالث احترام می گذارد و نمی تواند به زور کسی را در خاک خود نگهدارد.

«مولود چاووش اوغلو» در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با «دومنیک راب» در آنکارا، خواستار احترام اتحادیه اروپا به ارزشهای مشترک انسانیت و اروپا شد.

وی با اشاره به اینکه رخدادهای اخیر در ادلب سوریه فشار پناهجویان بر روی ترکیه را افزایش داده است، گفت: ترکیه بارها این نکته که تحمل یک موج جدید از پناهجویان را نخواهد داشت به زبان آورده است.

وزیرخارجه ترکیه با بیان اینکه ترکیه از جامعه جهانی درخواست همبستگی و همیاری و کمک نیز کرده است کفت: کسی به درخواستهای ترکیه گوش فرا نداده است.

وی تاکید کرد که کشورهای اروپایی ملزم به گرفتن درخواستهای پناهجویی افرادی که به مرزهای آنان آمده اند، هستند، گفت: ترکیه مسوولیتهای خود را تاکنون بجای آورده و بعد از این نیز بجای خواهد آورد و اتحادیه اروپا نیز باید این مسوولیتها را بجای بیاورد.

راب نیز دلیل حضور خود در ترکیه را اعلام همبستگی کشورش با ترکیه خواند و گفت: دوستی دو کشور در مرحله زمانی فعلی بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مساله سوریه و مساله پناهجویان گفت: روسیه و سوریه در تراژدی انسانی موجود بیشترین سهم را دارند. حملات دولت سوریه در ادلب از مهمترین حملات در دوره زمانی اخیر است که بیشترین تلفات را داده است.

راب با اشاره به اینکه ترکیه پذیرای میلیونها پناهجو بوده است، گفت: در زمینه مسوولیتهای بین المللی همه باید بطور همسو حرکت بکنند.

وزیر خارجه انگلیس نیز با محکوم کردن عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در استان ادلب، گفت: «تنها راه پایان دادن به بحران سوریه، راهکار سیاسی بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است».

در حالی که ترکیه چند روز پیش مرزهای خود به سمت اروپا را به روی پناهجویان گشود اما راب، عملیت ارتش سوریه ضد گروه‌های تروریستی در استان ادلب را مقصر حرکت موج پناهجویان ادعا کرد.

وی با تقدیر از نقش ادعایی ترکیه در حل بحران سوریه، اضافه کرد: «ما به عنوان متحد ناتو، از اقدامات ترکیه برای برقراری آتش‌بس در ادلب حمایت می‌کنیم».

وزیر خارجه انگلیس همچنین حملات ارتش سوریه و نیروهای روسی به تروریست‌ها ادلب را جزو شدیدترین حملات طی بحران سوریه توصیف کرد.

 در پی اعلام مسوولان ترکیه مبنی بر باز کردن مرزهای این کشور به روی پناهجویان برای حرکت به سوی اروپا، به گفته وزیر کشور ترکیه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو از مرزهای ترکیه به سمت یونان و بلغارستان خارج شده اند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    0 0
    کاش زودتر رهبران ترکیه متوجه بشن که اروپا، آمریکا و روسیه فقط دنبال منافعشون هستند و هیچکدام هیچوقت نمیتونند دوست و شریک مطمئنی برای آنها باشند. ما همسایه ها اعضای یک بدن هستیم و باید کنار هم باشیم.