۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
خدمت کرونا به موسیقی ایران!

مهر نوشت: یک آهنگساز و نوازنده در یادداشتی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جامعه، دیدگاه خود درباره تاثیرات این شرایط بحرانی بر فعالیت‌های موسیقی کشور را تشریح کرد.

صابر جعفری، آهنگساز و نوازنده که سابقه رهبری گروه کُر و ارکسترهایی چون روستا، فرهنگسرای بهمن، پارسی کُر و کُریان را دارد، طی یادداشتی با اشاره به تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر تعاملات مرسوم در جامعه، از زاویه‌ای متفاوت به تاثیرات مثبت این شرایط بحرانی بر فعالیت‌های موسیقایی کشور پرداخته است.

در یادداشت صابر جعفری با عنوان «چرا کرونا باعث پیشرفت موسیقی ایران می‌شود؟» آمده است:

«کرونا با همه ترسی که در مردم، مسئولان و جامعه ایجاد کرد، اما به نظر من در دراز مدت تاثیر مثبتی روی فرهنگ و هنر و موسیقی این مرز و بوم خواهد داشت.

اولین دلیل آن این است که تمامی هنرجویان و معلمان موسیقی پی برده‌اند که می‌توان به صورت آنلاین کلاس‌های موسیقی را برگزار کرد و در نتیجه موسیقی و آموختن آن نیز مانند بسیاری از فرآیندهای دیگر به موبایل‌های ما منتقل می‌شود که این چندین حسن دارد. ماندن در خانه و تمرین و آموختن ساز از طریق اینترنت، بار روانی و خستگی کمتری در هنرجو و مدرس ایجاد می‌کند؛ زیرا کمتر در ترافیک و نگرانی از جای پارک ماشین و رسیدن به موقع در کلاس و اینکه تمرین کرده است یا نه، به هنرجو آرامش بیشتری می‌دهد. همچنین مدرس موسیقی با ماندن در منزل و تدریس آنلاین، وقت بیشتری برای تمرین نوازندگی خود دارد و در نتیجه باعث پیشرفت مدرس و سواد و تکنیک بیشتر او و در نتیجه هنرجویانش می‌شود.

هر تغییری در گذار از سنت به مدرنیته؛ بسیار برای یک نسل سخت است اما متاسفانه فقط کرونا می‌توانست به مدرسین سنت‌گرا و وابسته تدریس حضوری موسیقی ایران، ثابت کند که به راحتی می‌توان تغییر کرد و با تکنولوژی پیش رفت. ضمن اینکه تکنولوژی و استفاده از اپلیکیشن‌های تماس، برای مدرس سواد نرم‌افزاری و گشت و گذار مدرس در اینترنت را افزایش می‌دهد و این باعث به روز شدن دانش مدرس موسیقی می‌شود.

در این برهه موسیقی بهتری توسط موسیقیدان‌های واقعی در موبایل‌ها تولید خواهد شد و مستقیم به دست مخاطبان خواهد رسید؛ مافیای موسیقی نمی‌تواند در آن نقشی داشته باشد و این نوازنده‌ها و خواننده‌های خوب هستند که اثر خود را بی واسطه و بدون اعمال سلیقه مافیای بی‌سواد موسیقی به گوش مخاطب خواهند رساندحسن دیگری که کرونا برای موسیقی ایران به ارمغان آورده این است که بسیاری از گروه‌های کوچک و بزرگ موسیقی و نوازندگان و خوانندگان ایران با ماندن در خانه و دلتنگی و از سر کار تراشیدن برای خود، در حال تولید موسیقی آنلاین هستند. به این صورت که یک آهنگساز قطعه‌ای را آهنگسازی می‌کند و یا قطعه‌ای مشهور را برای چند نوازنده و خواننده تنظیم می‌کند و برای آن‌ها از طریق اینترنت ارسال می‌نماید و آن‌ها نیز از طریق اینترنت و در منزل خود آن قطعه را تمرین کرده و صدا و تصویر خود را برای آهنگساز می‌فرستند و یک قطعه موسیقی آنلاین تولید می‌شود.

ممکن است در این برهه زمانی کیفیت این موسیقی‌ها به دلیل نبود امکانات کافی و فقط وجود گوشی‌های همراه پایین باشد اما حرکتی نو در موسیقی اتفاق خواهد افتاد و به تدریج هر نوازنده در منزل خود امکانات پیشرفته ضبط موسیقی با ساز خود را خواهد داشت و اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رخ دادن است.

بدین گونه موسیقی بهتری توسط موسیقیدان‌های واقعی در موبایل‌ها تولید خواهد شد و مستقیم به دست مخاطبان خواهد رسید. مافیای موسیقی نمی‌تواند در آن نقشی داشته باشد و این نوازنده‌ها و خواننده‌های خوب هستند که اثر خود را بی واسطه و بدون اعمال سلیقه مافیای بی‌سواد موسیقی به گوش مخاطب خواهند رساند. جای بسی امید است که موسیقی واقعی به مخاطب ایرانی برسد تا موسیقی که مافیا دلش می‌خواهد.

همچنین تدریس مستقیم معلم به هنرجو به صورت آنلاین دست واسطه‌ها را مانند آموزشگاه‌های موسیقی که درصد زیادی از شهریه هنرجوها را (حداقل ۵۰ درصد) برمی‌دارند قطع می‌کند و این گونه با درآمد بیشتر برای معلم موسیقی هنرجو معلم واقعی و خوب را با یک جستجوی ساده اینترنتی و از طریق دیدن فیلم نوازندگی هنرجویان آن معلم انتخاب می‌کند و آن معلم نیز انگیزه بیشتری برای تدریس خواهد داشت و دیگر نیازی به اجاره سنگین آموزشگاه‌های موسیقی نیست و مدرسین شهریه‌های معقول برای آموختن ساز پیشنهاد می‌دهند و هنرجویان بیشتری برای سازهای مختلف پدیدار می‌شوند.

هم اکنون اغلب هنرجوهای موسیقی در ایران به دلیل تبلیغات کاذب آموزشگاه‌هایی که سرمایه بیشتری دارند یا مدرسینی که بیشتر با نمایش ناز و عشوه‌های خود هنرجو جذب می‌کنند تا تدریس و دانش خوب، جذب یک آموزشگاه یا مدرس می‌شوند. در عین حال قشر متوسط رو به پایین نیز این گونه می‌تواند به آموختن موسیقی علی‌رغم بحران اقتصادی که وجود دارد بیاندیشد.

کما اینکه شهرستان‌های کوچکی که فاقد معلم‌های خوب موسیقی است با جا افتادن تدریس آنلاین، موسیقی و هنرجویان موسیقی شهرستان‌ها نیز پیشرفت خواهد کرد... و این گونه کرونا روی موسیقی ایران تاثیر خوب خواهد گذاشت زیرا هم موسیقی خوب بیشتر تولید خواهد شد و هم آموزش موسیقی در ایران پیشرفت خواهد کرد.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
    1 0
    اين مزيت آموزش همه رشته ها را شامل مي شود.