۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
پیشنهاد قیس خزعلی برای تعیین نخست‌ وزیر

ایسنا نوشت: دبیرکل عصائب اهل الحق ضمن پیشنهادی برای تعیین نخست‌وزیر عراق تاکید کرد، در جریان حملات صهیونیستی – آمریکایی به پادگان‌های حشد شعبی ده‌ها شهید و زخمی برجا مانده است.

 قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق اظهار کرد، شهیدانی که به دست رژیم صهیونیستی و آمریکا شهید شدند تمام‌شان در بین کسانی که علیه اسرائیل و حضور نظامی آمریکا حمله‌ کردند، نبودند.

وی خاطرنشان کرد: چرا آمریکا نیروهایش را از سوریه و افغانستان خارج می‌کند و حضور آنها را در خاک عراق تقویت کرده و بر حضور در خاک کشور ما اصرار دارد؟

الخزعلی تاکید کرد: شرط اصلی ما برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این است مستقل و غیرسیاسی باشد.

این رهبر مقاومت عراق تصریح کرد: کسانی هستند که موضوع نخست‌وزیر موقت را پیچیده می‌کنند تا مانع شوند یا برگزاری انتخابات زودهنگام را به تعویق بیندازند.

دبیرکل عصائب اهل الحق گفت: تغییر سیستم پارلمانی و اصلاح قانون اساسی منجر به تعیین نخست‌وزیر و وزیران مستقل می‌شود که دیگر در چارچوب حکومت سهمیه بندی نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع سیاسی، اجتماعی‌ و اقتصادی عراق همچنان از زمان اعتراضات اکتبر تاکنون شکننده است و استعفای نخست‌وزیر وضع را پیچیده کرد در حالی که اصلاحات داشت به دلیل موضع مردمی و اعتراضات به بار می‌نشست چون مسیر درست را طی می‌کرد و مردم نیز با آن همسو بودند. قانون انتخابات تصویب و کمیته مستقل جدید انتخابات تشکیل شد و مساله باقی مانده انحلال پارلمان و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام بود که ما وارد یک سرگردانی شدیم یا اینکه ما را داخل آن کردند و اکنون در آن هستیم. جایگزین نخست‌وزیر مستعفی کیست شروطی بسیار برای این پست تعیین شده در حالیکه این پست موقت و ماموریتش مشخص است.

وی خطاب به ملت عراق گفت: اگر می‌خواهید نخست‌وزیر و وزیران مستقل داشته باشید که جدای از حکومت و نظام سهمیه بندی عمل کنند خواستار تغییر سیستم پارلمانی و اصلاح قانون اساسی شوید در آن زمان است که می‌توانید نخست‌وزیر را انتخاب کنید و او به شما مدیون خواهد بود و وزیران را خودش انتخاب می‌کند و هرگز احزاب و گروه‌های سیاسی در پارلمان قدرت مجبور کردن او به انتخاب وزیران حکومتش را نخواهند داشت.

دبیرکل عصائب اهل الحق اضافه کرد: تجربه گذشته ثابت کرد تنها تکیه بر فشار مردمی و مرجعیت در انتخاب نخست‌وزیر و کابینه وزیران مستقل در صورتیکه اصلاحات قوانین و سازمان‌های مسؤول مربوطه انجام نگیرند ممکن نیست. بله این بار فشار مردمی و مرجعیت بر گروه‌های سیاسی شیعه تاثیر داشت به طوریکه باعث شد از سهم خود در تشکیل دولت صرف نظر کنند اما گروه‌های سنی و کردها خود را زیر بار این فشار ندیدند بلکه خود را مسؤول انتخاب نمایندگان فراکسیون‌های خود در دولت یافتند و این حق طبیعی آنها در سایه این سیستم است.

وی گروه‌های سیاسی شیعه را به عدم تضییع وقت و زمان در زمینه‌های انتخاب افراد سیاسی دیگر فراخواند و گفت، رفتن مستقیم به سمت بررسی و انتخاب نخست‌وزیر مستقل با تعهد گروه‌های سیاسی به بقیه فراکسیون‌ها ممکن است مبنی بر اینکه نخست‌وزیر و وزیران مستقل باشند و همه در حمایت از نخست‌وزیر و دولتش در عبور از این رنج همکاری کنند تا همه به ساحل امن برسند در آن زمان بعد انتخابات زودهنگام و تکیه بر حصول یا عدم حصول اصلاحات قانون اساسی خواهید دید چه اتفاقاتی خواهد افتاد و خداوند از قبل و بعد آگاه است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =