۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۳

به نوشته همشهری جوان؛لیگ‌های حرفه‌ای اروپا حدود 50 تا 60 درصد درآمد خود و باشگاه‌هایشان را از راه فروش حق پخش‌ بازی‌ها کسب می‌کنند. 30 درصد باقی‌مانده هم از راه بلیت‌فروشی، فروش لباس و وسایل مارک‌دار تیم، تبلیغ روی پیراهن و... به دست می‌آید اما دلیل اصلی اینکه درآمد اصلی باشگاه‌ها از فروش حق‌پخش به دست می‌آید این است که شبکه‌های مختلف برای به دست آوردن حق پخش رقابت می‌کنند.

انگلیس
لیگ‌برتر انگلیس از محلس فروش حقوق تلویزیونی به کنال‌های داخلی سالانه 3/1 میلیارد یورو درآمد کسب می‌کند. شبکه پولی BSKYB برای خریداری حق‌پخش مستقیم 92 بازی لیگ‌برتر، 580 میلیون یورو در هر فصل پرداخت می‌کند. این شبکه باوجود بازار کوچک‌تر نسبت به برخی از رقبایش 5/8 میلیون مشتری دارد که تعداد قابل توجهی به شمار می‌آید. انگلیس در فروش حقوق پخش تلویزیونی در خارج نیز پیشرو است لیگ‌برتر حقوق پخش مسابقات را در خارج از بریتانیا برای سه سال به مبلغ 825 میلیون یورو فروخته است که سهم هر باشگاه از این محل تا سال 2010 سالانه حدود 60 میلیون یورو می‌شود

آلمان
سازمان لیگ آلمان،‌ حق پخش مستقیم دو بازی در فصل به علاوه بخش خلاصه بازی‌ها تنها یک ساعت و نیم پس از پایان مسابقات روز شنبه را به شبکه عمومی ARD می‌فروشد. این باعث می‌شود که شبکه پولی Premiere در آلمان با 80 میلیون نفر جمعیت، تنها 280 میلیون یورو برای خریداری این حقوق پرداخت کند. در مجموع 11/749 ساعت از مسابقات بوندس‌لیگا در شبکه‌های عمومی پخش می‌شود این میزان در قیاس با لیگ‌برتر انگلیس (40/134 ساعت) بسیار زیاد است. کل درآمد بوندس‌لیگا از محل فروش حقوق پخش تلویزیونی در کشور. در حال حاضر 420 مییون یورو است که حدود 29 درصد درآمد کل را تشکیل می‌دهد. در عوض پخش مسابقات در شبکه‌های عمومی به دلیل قابل رویت بودن بیشتر بازی‌ها، درآمد حاصل ا اسپانسر‌ینگ و فروش اقلام تجاری هواداران را در آلمان افزایش داده است 44 درصد در آمد کل لیگ از این محل کسب می‌شود، در حالی که این میزان در انگلیس 35 درصد است.

ایتالیا
سری A ایتالیا، از طریق فروش غیر‌ متمرکز بازی‌ها به وسیله خود باشگاه‌ها، 750 میلیون یورو در سال درآمد دارد. ویژگی‌ بازاریابی نامتمرکز و انفرادی حقوق پخش در ایتالیا این است که باشگاه‌های سری B از آنجایی که در این فصل هیچ شبکه‌ تلویزیونی‌ای حقوق پخش بازی‌های آنها را نخرید - از باشگاه‌های سری A حدود 105 میلیون یورو به عنوان یارانه دریافت می‌کنند. البته سری A تصمیم گرفت که فروش حقوق پخش مستقیم بازی‌ها به شبکه‌های پولی، از سال 2010 دیگر نه به صورت غیر متمرکز به وسیله خود باشگاه‌ها بلکه متمرکز و از طریق سازمان لیگ صورت بگیرد. از سال 2010 درآمد‌های به طور برابر میان همه باشگاه‌ها توزیع می‌شود، 30 درصد براساس اهمیت ورزشی (10 درصد از روی موفقیت‌های تاریخی، 15 درصد باتوجه به رده‌بندی پنج سال گذشته، 5 درصد براساس رتبه در جدول فصل گذشته) و 30 درصد باقی‌مانده نیز براساس پتانسیل تماشاچی توزیع خواهد شد.

اسپانیا
اسپانیا از تابستان 2010 تنها بازار فوتبال بزرگ در اروپاست که در آن حقوق رسانه‌‌ای به صورت نامتمرکز توسط خود باشگاه‌ها فروخته خواهد شد. در حال حاضر این حقوق به دو آژانس Audiovisual Sport (شبکه کانال پلوس) Mediapro (شبکه لاسکستا) فروخته شده است. شرکت کاتالانی «مدیاپرو» در حال حاضر با اف‌ث‌بارسلونا (تا 2013 سالانه 144 میلیون یورو) و رئال‌مادرید (2 تا 2013 سالانه 157 میلیون یورو) قرار‌داد دارد. در کل 26/113 ساعت از مسابقات لالیگا در تلویزیون عمومی قابل تماشاست. به دلیل فروش غیر‌متمرکز حقوق پخش تلویزیون، 51 درصد کل درآمد باشگاه‌های اسپانیا از فروش حقوق پخش بازی‌ها حاصل می‌شود و سهم درآمد حاصل از اسپانسرینگ و فروش اقلام تجاری تنها 25 درصد است.201

کد خبر 136162

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین