تبلیغات گوگل؛ سریع‌ترین راه افزایش فروش آنلاین در دنیا!؟

تصور کنید واقعاً چقدر عالی می‌شد اگر می‌توانستیم دقیقاً در همان لحظه‌ای که یک مشتری به محصول یا خدمات‌ ما نیاز دارد، خیلی سریع (درست مثل یک جادوگر) جلوی چشم او ظاهر شده و محصولمان را نشانش بدهیم! در این حالت قطعاً یک فرصت‌ طلایی برای افزایش فروش داشتیم. اینطور نیست؟

جالب است بدانید امروز به لطف سرویس تبلیغات گوگل ما می‌توانیم همان جادوگر زیرک باشیم و هر زمانی که یک مشتری به ما نیاز داشت، تبلیغ‌مان را به او نمایش دهیم. می‌پرسید چطور؟

وقتی کاربران اینترنت کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان (مثل خرید عسل، رزرو بلیط هواپیما یا هر کلمه دیگری) در گوگل سرچ کرده و بلافاصله سایت‌ شما را در صفحۀ اول نتایج مشاهده می‌کنند، شما دقیقاً حکم همان جادوگر را دارید! جادویی که به لطف سرویس هدفمند تبلیغات گوگل به نام گوگل اَدز در اختیارمان قرار گرفته است.

در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چطور می‌توانید با استفاده از تبلیغات گوگل که یکی از موثرترین راهکارهای توسعه دیجیتال مارکتینگ شماست، فروش خودتان را به صورت آنی و در لحظه افزایش دهید.

برای این کار، ابتدا بهتر است کمی بیشتر با گوگل اَدز و مزایای آن آشنا شویم.

تبلیغات گوگل (گوگل ادز) چیست و چه مزایایی دارد؟

گوگل ادز (ادوردز سابق) یک سرویس تبلیغاتی هوشمند است که به شما کمک می‌کنید، با پرداخت هزینه در صدر نتایج جستجوی گوگل جا خوش کنید.

احتمالاً الان برایتان سوال شده که این هزینه چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود!؟

در این روش، هزینه پرداختی شما، بر اساس تعداد کلیک محاسبه می‌شود. این یعنی شما فقط هنگامی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کرده و وارد سایت‌تان شده باشند.

به علاوه در تبلیغات گوگل شما می‌توانید مشتریانتان را بر اساس جنسیت، گروه سنی، مکان زندگی، دستگاه، علایق دسته‌بندی کرده و همین نمایش را هم به شکلی دقیق و هدفمند انجام دهید.


حال اگر برایتان این سوال پیش ‌آمده که تبلیغات گوگل به چه شکل است؟ باید بگویم این تبلیغات به صورت یک نتیجه جستجو و با تگ AD به کاربران نمایش داده می‌شود. مانند شکل زیر.

البته گوگل به غیر از این مدل تبلیغات که به تبلیغات جستجو معروف است، می‌تواند ویدیو و بنر گرافیکی شما را نیز در بیش دو میلیون سایت و اپلیکیشن همکار خود به نمایش بگذارد.

حالا که دیگر با سرویس تبلیغات گوگل آشنا شدید بهتر است ببینیم چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

برای راه‌اندازی تبلیغات گوگل باید چه کنیم؟

برای اینکه بتوانید کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل آغاز کنید ابتدا باید در سایت ads.google.com یک اکانت گوگل ادز بسازید. در مرحله آخر گوگل از شما می‌خواهد برای شارژ اکانت گوگل ادز خود اطلاعات یک حساب بانکی بین‌المللی را وارد کنید.

اما از آن‌جایی که ما هم از طرف گوگل و هم از طرف‌های بانک‌های جهانی تحریم هستیم، نمی‌توانیم شارژ اکانت گوگل ادز خودمان را به طور مستقیم انجام دهیم. از طرفی اگر گوگل به هر دلیلی متوجه شود که شما مقیم ایران هستید سریعاً حساب شما را (به همراه مبلغ شارژ آن) مسدود خواهد کرد.

حالا شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چطور تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی به راحتی اکانت خود را شارژ کرده و هر روز بدون کوچکترین مشکلی از خدمات گوگل ادز استفاده می‌کند؟ در قسمت بعد این سوال جواب می‌دهیم.

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای شارژ اکانت گوگل ادز چیست؟

به طور کلی شما برای شارژ اکانت گوگل ادوردز خود دو راه دارید:

۱. استفاده از حساب دوستان و یا آشنایان در خارج از کشور

۲. پرداخت از طریق شرکت‌های واسط

اگر اقوامی در خارج کشور دارید می‌توانید با استفاده از حساب بانکی آن‌ها شارژ اکانت گوگل ادز خود را انجام دهید؛ اما گوگل اگر باز هم به شما کوچکترین شکی کند هم اکانت‌تان را مسدود می‌کند و هم باقی‌مانده شارژتان پس نخواهد داد.

بنابراین اگر می‌خواهید به جای اینکه هر روز به خاطر اینگونه مسائل نگران باشید، تمام تمرکزتان روی افزایش فروش‌ باشد، بهتر است شارژ اکانت گوگل ادورز خود را از طریق یک شرکت واسط انجام دهید. حتی اگر در گوگل ادز تخصص هم نداشته باشید، شرکت‌هایی هستند که به راحتی می‌توانند مدیریت تبلیغات را هم برایتان انجام دهند.

چرا که معمولاً این شرکت‌ها با تاسیس یک شرکت در کشورهای همسایه مثل امارات، پرداخت‌ها را از طریق یک حساب کاملاً مطمئن انجام می‌دهند و از طرفی چون همکار گوگل محسوب می‌شوند گوگل نسبت به آن‌ها حساسیت بسیار کمتری دارد.

برای راه‌ندازی حساب کاربری اختصاصی خودتان در گوگل ادز می‌توانید از صفحه تبلیغات در گوگل Novin بازدید کرده یا با شماره ۶۳۴۰۴-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان گوگل ادز نوین شما را راهنمایی کنند.

هزینه تبلیغات گوگل چقدر است؟

اگر یادتان باشد کمی بالاتر گفتیم که این هزینه بر اساس کلیک روی تبلیغ محاسبه می‌شود؛ اما باید بدانید که نرخ ثابتی برای هر کلیک وجود ندارد. چرا؟

چون رقبای شما هم بیکار ننشسته‌اند و در حال استفاده از تبلیغات گوگل هستند. یک لحظه به این موضوع فکر کنید که گوگل کدام تبلیغ را باید در صفحۀ نتایج بالاتر نشان دهد، تبلیغ شما یا رقیب‌تان را؟ اصلاً معیار گوگل برای رتبه‌بندی تبلیغات چیست؟

شاید بگویید معلوم است دیگر از قدیم و ندیم گفتن «هر چقدر پول بدی، آش میخوری.» اما باید خدمتتان عرض کنم این ضرب المثل قدیمی حداقل در مورد گوگل صدق نمی‌کند!

چون هدف اصلی ‌گوگل این است که بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغ را به کاربران خود نمایش دهد. تبلیغی که واقعاً مورد نیاز و علاقه آن‌ها باشد تا احتمال کلیک کردن روی آن بالاتر برود. زیرا کلیک بیشتر هم جیب گوگل را پرپول می‌کند و هم جیب شما را! و این یعنی یک معامله برد-برد!

برگردیم سر بحث قیمت گذاری هر کلیک. سرویس تبلیغات گوگل برای رتبه‌بندی و محاسبه هزینه هر کلیک از یک سیستم مزایده خودکار استفاده می‌کند. برای برنده شدن در این مزایده شما باید به دو عامل توجه کنید:

· ماکزیمم هزینه پیشنهادی شما برای هر کلیک (BID)

· امتیاز کیفی تبلیغ (Quality Score)

بیایید این دو مورد را بیشتر بررسی کنیم.

ماکزیمم هزینه پیشنهادی (BID)

فرض کنید ماکزیمم هزینه پیشنهادی شما برای هر کلیک ۲ درهم باشد (فرض کردیم از طریق یک حساب در امارات اکانت گوگل ادز خود را شارژ کردید.) اما رقیب شما حاضر باشد تنها ۱ درهم بابت هر کلیک به گوگل پرداخت کند.

حالا در صورتی که تبلیغ شما و رقیب‌تان از نظر گوگل امتیاز کیفیت یکسانی داشته باشند، گوگل تصمیم می‌گیرد تبلیغ شما را در جایگاهی بالاتر از رقیب‌تان قرار دهد.

احتمالاً الان می‌گویید چرا وقتی که ما راضی شدیم مبلغ بالاتری به گوگل بپردازیم اینقدر حجب و حیا به خرج می‌دهد و ما را با یک هزینه حداقلی برنده مزایده می‌کند؟

چون سرویس تبلیغات گوگل می‌خواهد با کمترین هزینه ممکن این کار را برای شما انجام دهد و مثل بعضی از کاسب‌ها اصلاً بی‌انصاف نیست! اصلاً به خاطر همین موضوع، تبلیغات را بر اساس امتیاز کیفیت‌شان رتبه‌بندی می‌کند.

بحث کیفیت شد. می‌خواهیم ببینیم امتیاز کیفی اصلاً به چه معناست و چطور می‌توان آن‌ را افزایش داد؟

امتیاز کیفی تبلیغ

گوگل به تبلیغ شما بر اساس سه عامل زیر امتیاز می‌دهد:

· نرخ کلیک: مثلاً اگر تبلیغ شما ۱۰۰ بار نمایش داده شده، چند دفعه کاربران روی آن

کلیک کرده‌اند.

· مرتبط بودن تبلیغ: متن تبلیغ با کلمه‌ای کاربر جستجو کرده و صفحه‌ای بعد از کلیک کردن روی تبلیغ وارد آن می‌شود (اصطاحاً صفحۀ فرود) همخوانی داشته باشد.

· تجربه کاربر از صفحه فرود: کاربر بعد از وارد شدن به صفحه فرود نباید سریعاً آن را ترک کند.

جالب است بدانید هر چقدر تبلیغ شما امتیاز کیفی بیشتری دریافت کند، هم رتبۀ بالاتری بدست‌ می‌آوردید و هم هزینۀ کمتری پرداخت خواهید کرد. (هدف اصلی گوگل که کمی قبل‌تر راجع به آن صحبت کردیم به یاد بیاورید.)

نکته مهم: آموزش گوگل ادز را جدی بگیرید.

مدیریت کمیپن‌های تبلیغات گوگل یک کار کاملاً تخصصی است. فقط یک اشتباه کوچک در مدیریت کمپین‌ کافیست تا در یک چشم بهم زدن تمام شارژ حسابتان خالی شود! پس اگر تخصص آن را ندارید، هیچ اشکالی ندارد! می‌توانید این کار را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باتجربه بسپارید.

 اما اگر می‌خواهید به هیچ شخصی وابسته نباشید و تنها هزینۀ شارژ اکانت گوگل ادز پرداخت کنید، باید با آموزش تبلیغات در گوگل مهارت‌های این روش تبلیغاتی را یاد بگیرید. برای شروع هم می‌توانید همین حالا کتاب آموزش گوگل ادز آکادمی نوین (Novin.academy) را به صورت کاملاً رایگان دانلود کرده و مطالعه کنید.

بعد از مطالعه این کتاب به درک کامل و درستی از تبلیغات گوگل می‌رسید. حالا می‌توانید با گذراندن دورۀ آنلاین آموزش گوگل اَدز تبدیل به یک متخصص تمام عیار تبلیغات گوگل شوید و برای هر کسب‌وکاری (از جمله خودتان) کمپین‌های تبلیغاتی را مدیریت کنید.

امیدوارم این مطلب به افزایش دانش تبلیغات شما در حوزه تبلیغات دیجیتال کمک کرده باشد.

۲۱۲۱

کد خبر 1361786