در دیدار شمخانی و نخست وزیر عراق چه گذشت؟

تسنیم نوشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر عراق بر حمایت کشورمان از استقرار سریع دولت مورد حمایت مردم در عراق تاکید کرد.

دریابان علی شمخانی که به عراق رفته است، امروز با عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد  امور این کشور دیدار کرد.

وی در این دیدار گفت : از واکنش سریع دولت و مجلس عراق به ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و تصویب قانون خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور سپاسگزاریم. با توجه به شرایط حساس عراق و نقش تعیین کننده این کشور در تثبیت ثبات و آرامش در منطقه از استقرار سریع دولت مورد نظر مردم در این کشور حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: اخبار و اطلاعات دقیق حاکی از آن است که محور غربی،عبری،عربی تمام تلاش خود را برای به ثبات نرسیدن وضعیت عراق به کار گرفته است. مرجعیت در عراق همواره رکن اصلی اتحاد و انسجام ملی بوده و در شرایط حساس کنونی به درستی نقشه راه را برای سیاسیون و مردم ترسیم کرده است.

وی اظهار داشت: به دلیل نقش بی بدیل مرجعیت در ایجاد ثبات و امنیت در عراق، بیگانگان تلاش زیادی را صرف ایجاد تفرقه میان نظام، مردم و مرجعیت کرده اند. قابلیتها و توانمندی ارتش و نیروهای مردمی عراق در ایجاد امنیت بدون نیاز به حضور نیروهای خارجی قابل ستایش است.

وی افزود: ارتش و نیروهای مردمی عراق در طول دوران مبارزه با تروریسم تکفیری که به نیابت از غرب هدفی جز تجزیه عراق نداشت، نشان دادند که می‌توانند بدون اتکا به نیروهای خارجی امنیت را تثبیت کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهمترین دلایل ضرورت توسعه این همکاری‌ها وجود دشمنان مشترک برای هر دو ملت آزاده و مقاوم است. تلاش دشمنان و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فرسایش و خستگی اجتماعی در کشورهای خط مقدم مقاومت، مهمترین دلیل برای اتحاد و انسجام میان ملتهای مسلمان منطقه است.

 عراق پس از سال‌های طولانی مبارزه با تروریست‌ها  به دستاورد تاریخی غلبه بر فتنه تروریسم تکفیری دست یافت

عادل عبدالمهدی هم در این دیدار گفت:  از کمک‌های خالصانه دولت و ملت ایران که در سالهای سخت مبارزه با تروریسم تکفیری در کنار مردم عراق بودند صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

وی افزود : در یک سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته ایم. ما خواهان مشارکت واقعی شیعه، کرد وسنی در اداره کشور هستیم و لذا باید تمامی جریان‌های سیاسی عراق با هم برای پیشرفت کشور و خدمت رسانی به مردم متحد شوند.

وی افزود: از پیشنهاد ایران برای کمک به عراق در مبارزه با بیماری کرونا تشکر می کنیم و معتقدیم در مقابله با چنین بلایایی، همه کشورها نیازمند همکاری با یکدیگر هستند. مردم و دولت عراق به هیچ وجه نمی‌خواهند که محل تسویه حساب و درگیری دیگر کشورها با یکدیگر باشند.

نخست وزیر پیشبرد امور عراق اظهار داشت: آمریکا با خروج از برجام و فشار بر ایران و عراق وضعیت منطقه را پیچیده‌تر کرد و اکنون نیز با تشدید فشار بر ما خواهان قطع روابط عراق با ایران است. منطق ژئوپلیتیک سیاسی حکم می‌کند که ما از ظرفیت‌های همسایگان خود در راستای منافع و امنیت ملی خود بهره بگیریم.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362214

برچسب‌ها