شوک کرونا به پارلمان /مُهر تایید بر صحت انتخابات در ۲۰۰ حوزه انتخابیه

۱۷ روز از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم می گذرد و صحت انتخابات تاکنون در ۲۰۰ حوزه انتخابیه تایید شده است.

به گزارش خبرآنلاین، با پایان یافتن مرحله اول ماراتن انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفندماه و اعلام نتایج آن، اصولگرایان پیروز میدان شده و اکثر کرسی های مجلس آینده به تصرف آنها درآمد. برخی نمایندگان فعلی نیز در جایگاه خود ابقا شده و برخی قدیمی ترهای پارلمان بعد از یک یا چند دوره غیبت باردیگر با کسب رأی به بهارستان بازگشتند.

انتخابات در این دوره در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شد که از این میان ۲۰۳ حوزه انتخابیه ملی محسوب شده و ۵ حوزه انتخابیه هم مربوط به اقلیت‌های دینی بود. طبق اعلام وزارت کشور میزان مشارکت در این انتخابات ۴۲.۵۷ درصد بود. همچنین طبق جزئیات آماری میزان مشارکت هر استان در انتخابات،  کهکیلویه و بویراحمد بیشترین میزان مشارکت را با ۷۰.۶۶ درصد به ثبت رسانده است و تهران هم با  ۲۶.۲۴ درصد، کمترین میزان مشارکت را داشته است. میزان مشارکت در ده استان بالای ۵۰ درصد بود و ۱۶ استان هم مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته اند. کمترین میزان مشارکت هم در استان های مرکزی، اصفهان، کردستان، البرز و تهران به ثبت رسید.

تایید صحت انتخابات در ۲۰۰ حوزه انتخابیه

با پایان گرفتن مهلت قانونی انتخابات و پایان شمارش آرا، شورای نگهبان نیز کار بررسی صحت انتخابات را در حوزه های انتخابیه آغاز کرد. از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه،، صحت انتخابات در ۲۰۰ حوزه انتخایه نیز تا به امروز تایید شده  است. تکلیف صحت انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه اما تا این لحظه مشخص نشده است.

البته این تاخیر در اعلام باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور طبیعی به نظر می رسد چراکه شیوع این ویروس در عملکرد و تشکیل جلسات بسیاری از دستگاه های کشور سایه انداخته است آنچنان که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم با تاکید براین موضوع گفت؛ «اگر ما بتوانیم جلسه حضوری داشته باشیم بهتر است در غیر این‌صورت نشست‌های این شورا را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنیم. مهم این است که اعضای شورای نگهبان نظرات خودرا ارائه کنند.»

با این حال صحت انتخابات تاکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز، اهواز، کرمانشاه، زنجان، قم، اصفهان، مشهد و ۴ حوزه انتخابیه اقلیت های مذهبی تایید شده است.

شوک کرونا به مجلس یازدهم

روز قبل از برگزاری انتخابات مجلس برخی خبرها حکایت از ورود کرونا به کشور داشت، خبری که حتی بر انتخابات و رای گیری هم سایه انداخت و با توجه به نگرانی های مردم و مسئولان از شیوع و انتقال این بیماری گرفتن اثر انگشت در حوزه های انتخابیه بسیاری از نقاط کشور منتفی شد.

اما سایه کرونا از سر انتخابات و مجلس یازدهم دور نماند. تبلیغات انتخاباتی در روزهایی که کرونا ردپای نامرئی در کشور داشته دامنگیر برخی کاندیداها و منتخبان مجلس آینده شد. شوک اما آنجا وارد شد که دو نماینده مجلس یازدهم، یعنی فاطمه رهبر منتخب مردم تهران و محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه بر اثر ابتلا به کرونا و آنفولانزا فوت کردند و برخی دیگر از منتخبان مجلس آینده همچون زهره الهیان و  روح‌الله عباسپور  هم مبتلا به این ویروس شده و در قرنطینه به سر می برند.

تکیلف کرسی های نمایندگان فوت شده، ۱۴۰۰ مشخص می شود

اما تکلیف کرسی های خالی شده مجلس یازدهم چه زمانی مشخص می شود؟ این سوالی بود که بعد از درگذشت نمایندگان منتخب آستانه اشرفیه و تهران به کرات پرسیده می شد و برخی تصورات آن بود که تکلیف کرسی این نماینده در انتخابات مرحله دوم که فروردین ماه برگزار می شود مشخص خواهد شد. پاسخ مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات اما پایانی بر این سوالات بود. چه آنکه سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان تعیین تکیلف جایگزین این نماندگان نظر قطعی را اعلام کرد و گفت:«این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.»

کدخدایی هم تاکید کرد؛ «در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر انتخابات در هر حوزه انتخابیه مانند تهران و آستانه اشرفیه مشکلی نداشته باشد که در این دوره نداشته است و دو منتخب این دو حوزه به رحمت خدا رفته اند، در انتخابات میان دوره‌ای مجلس، جایگزین آنان انتخاب خواهند شد.»

بنا به گفته سخنگوی شورای نگهبان؛ «طبق قانون برای جایگزینی منتخبان این دو حوزه، داوطلبان نام نویسی می‌کنند و باید مراحل بررسی صلاحیت آنان انجام شود و پس از تایید صلاحیت داوطلبان، افراد می‌توانند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.»

ماجرای بازشماری آرای زاهدان و سنقر و کلیایی

نتیجه صحت انتخابات در حوزه های سراسر کشور پس از بررسی و جمع بندی شورای نگهبان به مثابه انتخابات پیشین اعلام می شود، اتفاقی که تاکنون درباره اکثر حوزه های انتخابیه رخ داده و صحت انتخابات از سوی نهادهای نظارتی تایید شده است. در این میان اما برخی حوزه های انتخابیه همچنان درگیر برخی ابهامات هستند. 

آنچنان که برخی کاندیداهای انتخابات مجلس در زاهدان در اعتراضاتی خواستار بازشماری آرا شده بودند، درخواستی که در نهایت با موافقت شورای نگهبان نیز روبرو شد و ۱۰ صندوق مورد درخواست معترضین مورد بازشماری قرار گرفت. نتیجه اما بنا به روایت کدخدایی صحت انتخابات را تایید می کرد و معترضان نیز در نهایت به این نتیجه تن دادند.

درخواست برای بازشماری آراء برخی صندوق ها محدود به زاهدان نشده است، آنچنان که در حوزه سنقروکلیایی نیز یک تیم بازرسی از هیات نظارت مرکزی فرستاده شد و چند صندوق که محل اختلاف کاندیدای معترض بود نیز بازشماری شد و نتیجه آن طی هفته جاری اعلام خواهد شد.

شاید همین درخواست ها برای بازشماری بود که سخنگوی شورای نگهبان را مجبور به انتشار پستی در فضای مجازی کرد تا توضیحاتی از نحوه ورود این شورا به بحث تخلفات انتخاباتی ارائه کند. کدخدایی در یادداشتی تاکید کرد؛«این‌ روزها شکایاتی از جمله درخواست ابطال انتخابات! در برخی از حوزه‌هایی که رقابت میان داوطلبان شدید بوده است برای ما ارسال شده است. هر گزارش و شکایتی که با عنوان تخلف برای شورا ارسال شده، لزوماً طبق قانون تخلف نیست. تخلف تنها مواردی است که در «قانون» جرم تلقی شده باشد. هر شکایت یا گزارشی قابل پیگیری یا رسیدگی نیست و تنها مواردی قابل رسیدگی است که مستند و دقیق باشد. شکایات کلی و غیر مستند نمی‌تواند در تصمیم گیری ها مؤثر باشد یا مورد توجه مراجع قانونی قرار گیرد. گزارش‌هایی که مستند و با جزئیات بود برای بررسی بیشتر به دفاتر استانی ارسال شد. به برخی حوزه‌هایی که شکایت‌های مستند از آنها واصل شده بود، بازرسان شورا اعزام شدند.»

به گفته او، با بسیاری از تخلفات انتخاباتی هم توسط مراجع مختلف برخورد شد. در مواردی متخلفان توسط نیروی انتظامی و دادستانی بازداشت شده‌اند و برای عده ای دیگر پرونده قضایی تشکیل شده است. در مواردی متعددی نیز با تذکر مشکل حل شد و برخورد با تخلفات انتخاباتی و رسیدگی به آن‌ها صرفاً بر دوش شورای نگهبان نیست و نهادهای دیگر نظیر فرمانداری‌ها، قوه قضائیه و نیروی انتظامی نیز در این زمینه مسئولیت‌ها و تکالیفی دارند.

کرونا بر برگزاری انتخابات مرحله دوم سایه می اندازد؟

اما پرونده انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هنوز بسته نشده و طبق اعلام وزارت کشور، در انتخابات مجلس یازدهم، ۱۱ حوزه انتخابیه به مرحله دوم راه پیدا کردند که باید در ۲۹ فروردین ۹۹ باردیگر رای‌گیری در آن حوزه‌ها صورت گیرد.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره زمان تبلیغات راه یافتگان به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم هم گفته بود: «تبلیغات انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۲۱ فروردین شروع و ساعت ۸ صبح ۲۸ فروردین به اتمام می‌رسد.» هرچند حالا مشخص نیست با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور زمان برگزاری این انتخابات هم به تعویق می افتد یا خیر.

۲۷۲۷
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362551

برچسب‌ها