تورم با اعتبار 60 هزار میلیارد تومانی سال آینده چه رقمی خواهد بود؟

از آغازین روزهای طرح اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هر یک از ارگان‌ها و نهادهای مختلف بارها و بارها سعی کردند تورم ناشی از اجرای این قانون را پیش‌بینی کنند. اعداد و ارقام اعلامی  از سوی این نهادها چنان با یکدیگر اختلاف داشت که باور آنها دشوار بود. یکی از افزایش 15 درصدی تورم سخن می گفت ودیگری از تورم 68 درصدی. البته بودند کارشناسانی که تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را بین این دو نرخ پیش‌بینی می‌کردند با این حال هیچگاه نظر دیگری بر بقیه غالب نیامد.

یکی از این پیش‌بینی‌ها مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس است که طی چهار سناریو منتشر شد و در آن زمان، توانست به جنجالی‌ترین گزارش‌های پیش‌بینی تورم بدل شود.  در سناریوی اول این گزارش درآمد یارانه‌ها 10 هزار میلیارد تومان و تورم ناشی از آن  23.6 درصد ، در سناریوی دوم، درآمد یارانه‌ها 15 هزار میلیارد تومان و  تورم ناشی از آن  29.9 درصد ، سناریوی سوم، درآمد یارانه‌ها 20 هزار میلیارد تومان و تورم ناشی از آن 37.6 درصد و سناریوی چهارم، درآمد یارانه‌ها 40 هزار میلیارد تومان و تورم ناشی از آن 68 درصد پیش‌بینی شده بود.   

 محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز با این که رییس نهاد متولی تعیین نرخ تورم است با آن که تمایلی به اظهارنظر در این باره نداشت  بالاخره تسلیم خبرنگاران شد و میزان تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را 15 درصد علاوه بر تورم موجود اعلام کرد. البته او یک شرط هم گذاشت. شرط او این بود؛ در صورتی که هدفمندی یارانه‌ها با اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی اجرا شود تورم  ناشی از آن به میزان 15 درصد علاوه بر تورم کنونی خواهد بود.

قانون هدفمندی یارانه‌ها که از ابتدای دی ماه جاری اجرا شد. بانک مرکزی تورم این ماه را 10.8 درصد اعلام کرد. براساس گفته های بهمنی اگر قرار باشد تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها 15 درصد علاوه بر تورم موجود باشد تورم سال آینده یعنی دی سال 90 چیزی حدود 26 درصد خواهد بود.

با این حال گویا دولتمردان خوشبین‌تر از این حرف‌ها هستند زیرا وحید ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در نشستی که اخیر با خبرنگاران داشت اعلام کرد تورم سال آینده تنها 2 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت. بانک مرکزی تورم بهمن سال جاری را که آخرین رقم اعلامی از این شاخص است 11.6 درصد عنوان کرد. بر این اساس پیش‌بینی می شود تورم اسفند سال 89 نیز حدود 12.5 درصد باشد. بنابراین براساس گفته های ممبینی تورم سال آینده چیزی حدود 14 تا 16 درصد خواهد بود. امری که کارشناسان آن را بسیار بعید می دانند.

با این حال به نظر می رسد نه تورم 16 درصدی ممبینی درست باشد و نه تورم 26 درصدی بهمنی. البته به نظر می رسد اظهارنظر بهمنی در خصوص تورم به حقیقت نزدیک تر باشد. با این حال هیچ یک از این اظهارنظرها درست به نظر نمی‌رسند زیرا اعتبار حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که در بودجه سال آینده ذکر شده حدود 60 هزار میلیارد تومان است. ممبینی اخیرا  اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده کل کشور را حدود 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است: این لایحه براساس نفت 80 دلار و ارز 1050 تومان بسته شده است.

اعتبار هدفمندی یارانه‌‌ها در سال 90 چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان بیشتر از اعتباری است که بهمنی براساس آن، تورم را پیش بینی کرد. علاوه بر این، اعتبار مزبور حدود 20 هزار میلیارد تومان نیز از آخرین سناریوی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص تورم بیشتر است.

بنابراین در این بین سناریوی دیگری نیز مطرح است که هیچ یک از مسوولان و نهادها در پیش‌بینی‌های خود به آن نپرداخته‌اند و معلوم نیست تورم ناشی از این میزان اعتبار تا چه میزان خواهد بود.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    یعنی تورم در سال 90 چیزی معادل 26 درصد خواهد بود. با این حساب میتوان گفت که محاسبه گران دولتی یا بیسوادند یا آمار اصلی را تقسیم و یا کسر میکنند.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
    0 0
    یعنی براستی تورم در دی ماه 89 معادل 10.8 درصد بود ؟