حملات توپخانه‌ای طرفداران قذافی به شهر نفت خیز رأس لانوف و حملات هوایی به شهر زاویه در این کشور تلفات کشته‌ها را به شدت افزایش داده است و صدها زخمی دیگر برجای گذاشته

و برخی تحلیلگران از احتمال پیروز شدن دیکتاتور و باقی ماندن او در قدرت سخن گفته‌اند.

جیمز کلپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، گفته است مبارزان مخالف در لیبی نمی‌توانند نیروهای وفادار به رهبر این کشور را شکست دهند چرا که آنها آموزش ندیده‌اند و از سازماندهی ضعیفی برخوردار هستند و تنها یک مجموعه سلاح را که از تعداد کمی از انبارها به دست آورده‌اند، در اختیار دارند، در حالی که درمقابل آنها سربازان حرفه‌ای و مزدورانی قرار دارند که به مجموعه تسلیحاتی قذافی اعم از تانک‌ها، توپخانه و ذخایر پولی غنی دسترسی دارند.

از سوی دیگر درحالیکه واکنش‌های منفی بسیاری در آمریکا علیه جیمز کلپر برانگیخته شده است اتحادیه عرب روز پنجشنبه هرگونه دخالت خارجی و اقدام نظامی علیه لیبی به هربهانه‌ای را ممنوع اعلام کرد. با این همه فرانسوی‌ها که اولین کشوری هستند که شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته اند، طرحی ارائه کرده‌اند که براساس آن جنگنده‌های این کشور مناطق کلیدی برای معمر قذافی را که نابودی آنها می‌تواند باعث سقوط رژیم وی شود را بمباران کنند.

چین و روسیه نیز قاطعانه با هرگونه اقدام نظامی علیه لیبی حتی زیر نام و اجازه شورای امنیت مخالفت کرده‌اند. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اما احتمال حمله نظامی به لیبی را به طور کلی از سوی آمریکا رد نکرده اما اعلام کرد ناتو همه گزینه‌های پیش رو را بررسی می‌کند و برهمین اساس ناوهای جنگی خود را به منطقه اعزام کرده تا همه چیز را زیرنظر داشته باشند. پیش از این هواپیماهای ناتو از جمله آواکس‌ها چندین پرواز برفراز اسمان لیبی انجام دادند.

آخرین اخبار از لیبی حاکی شدت گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای انقلابی لیبی و وفاداران معمر قذافی در شهر زاویه است. گزارش‌ها حاکی از بالارفتن تعداد قربانیان این جنگ خونین و نابرابر است. به دلیل دسترسی نداشتن خبرنگاران به صحنه‌های نبرد اطلاعات دقیقی از این تلفات دردست نیست اما شبکه‌های تلویزیونی خبری اعلام کرده‌اند نیروهای قذافی از زمین و هوا انقلابیون را به اتش بسته‌اند اما آنها نیز مقاومت سنگینی از خود نشان داده‌اند به گونه‌ای که همچنان بخش‌های اصلی شهر در اختیار آنها قرار دارد. 46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =