۱ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
چرا از شیوه قرنطینه استفاده نمی‌کنید؟

بارها در ذهن من آمده بود که خوب آیا نمی شد برای جلو گیری از شیوع بیماری کرونا بهتر از این عمل کرد؟

سر رخنه را گر نگیری به بیل/ نشاید گرفتن چو پر شد به پبل

آیا نمی شد به قول معروف سر رخنه را تا وقتی میتوان با بیل گرفت نگذاریم که مهار از دست بیرون رود که دیگر با فیل هم نمی شود جلوی آن را بست؟ تا وقتی در کلیپی دیدم که نایب رئیس مجلس، که قبلاً وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بوده است به عنوان یک فرد متخصص در این بلای ملی و جهانی (کرونا) می گفت ما باید از اول قرنطینه می کردیم، بر صحت نظر خود مطمئن شدم.
همچنین دیروز که با یکی از پزشکان متخصص معروف صحبت می کردم او هم این مسئله را تأیید کرد. او علاوه بر این، به این نحوه برخورد با این بیماری انتقاد داشت و می­گفت این­ها اولاً به جای برخورد پیشگیرانه و بهداشتی با این بیماری برخورد پسینی و درمانی کردند که کار درستی نبود همچنین به جای آنکه کل دولت بسیج شود آن را به وزارت بهداشت و درمان محول کردند که خوب معلوم است قدرت او نسبت به مقام بالاتر کمتر است. و من اضافه کردم که خوب به همین دلیل بود که وزیر هم ناچار می شود با  نامه ای گلایه خود را از روند پیشگیری از افزایش شیوع به رئیس جمهوری بنویسد و همچنین از مردم گله کند که چرا به توصیه هایش گوش نمی دهند!

مسئولان اگر بگویند از ورود یا شیوع بیماری اطلاع نداشتیم مقصرند و اگر اطلاع داشتند و اقدام لازم نکردند باز بیشترمقصرند. آنها حتی می توانستند همان تاجری که به چین سفر کرده و ناقل بیماری به قم شده را زودتر شناسایی و قرنطینه کنند. اطلاعات و اهمیت آن اینجا معلوم می شود.

اینکه قرنطینه نکنیم و بگوئیم مربوط به گذشته است حرفی منطقی نیست؟ چرا قم را قرنطینه نکردند که حالا پس از گذشت این همه روز و دادن تلفات فراوان به این نتیجه برسند که باید قرنطینه کرد؟ مگر شهر ووهان چین قرنطینه نشد؟ نکند چین بر مشکل غلبه کند و ما همچنان اندر خم یک کوچه باشیم؟

مسئله سلامت مردم شوخی نیست و به دست هیچ فردی اعم از عالم دینی و غیر دینی نیست.

به نظر می رسد این نگاه دولت بر مسائل است که اگر حمل بر بی توجهی نشود نگاه دمکرات مآبانه آن حتی به مسائل بهداشتی است. آنها ظاهراً به قول خودشان برای آنکه آزادی مردم سلب نشود و حقوق شهروندی خدشه نپذیرد حاضرند که عده ای را به کشتن بدهند.

به نظر من در حادثه افزایش قیمت نفت هم همینطور بود. اولاً ابراز عدم اطلاع از روند کار از طرف رئیس جمهور و ثانیاً ابراز وی مبنی بر اینکه «من گفته بودم اصلاً به­من نگویید و خودتان هر کاری می خواهید بکنید» و ثالثاً باز بودن سیستم اینترنت تا خرابکاران هر چه را توانستند انجام دادند و سرانجام با تأخیر فیلتر کردن، نشان از نوعی تفکر آزاد مآبانه نسبت به مسائل دارد. والا چه کسی می تواند باور کند که همانند جریان افزایش قیمت بنزین، دولتیان بگذارند تا آزادانه بیماری شیوع پیدا بعد کادر درمان را درگیر این کار کنند که بدیهی نسبت به پیشگیری بسیار دشوار تر است.

البته شنیده شد که عده ای ایران را متهم و مسئول شیوع ویروس به دیگر کشورها کرده اند که به اصطلاح این قوز بالا قوز است. من ناخودآگاه یاد منطق بنی صدر افتادم که در جنگ تحمیلی گفته بود ما باید بگذاریم دشمن وارد خاک ما شود آنوقت گازانبری آنها را محاصره کنیم.

* عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1364997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =