تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه نود، سبب شد تا بحث تصویب بودجه یک دوازدهم جدی​تر شود.

جهانبخش محبی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت​وگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه هنوز تصمیم قطعی به تصویب دو دوازدهم بودجه 90 گرفته نشده است، اظهار داشت: بر اساس تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی، بودجه چند دوازدهم، قطعا نیاز به لایحه دارد و مجلس نمی​تواند چنین طرحی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه قطعا تصویب بودجه 90 با توجه به محدودیت زمانی موجود که ناشی از تاخیر دولت در ارائه این لایحه است، امکان پذیر نیست، ادامه داد: اما لازم است که برای فروردین ماه برای پرداخت حقوق و دستمزد اعتبار لازم را به دولت بدهیم. از این رو یا دولت باید لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه دهد، یا مجلس دو فوریت ماده واحده​ای برای تمدید احکام بودجه 89 جهت تامین اعتبار تا پایان فروردین یا اردیبهشت ماه را تصویب کند. بر اساس چنین مصوبه​ای نحوه وصول مالیات​ها و نحوه فروش نفت و .... برای تامین درآمدها تمدید شده و به همان شکل هم اجازه پرداخت طبق احکام سال 89 داده می​شود تا دولت در پرداخت حقوق و دستمزد با مشکلی مواجه نشود.

این عضو هیات رئیسه در پاسخ به اینکه آیا تا کنون هیات رئیسه مذاکراتی با دولت برای ارائه لایحه یک دوازدهم داشته است یا نه و نتیجه این مذاکرات چه بوده؟، گفت: شما به این مذاکرات کاری نداشته باشید، این به خودمان مربوط است. اگرچه احتمال ارائه لایحه​ای یک یا دو دوازدهم از سوی دولت، غیرممکن نیست اما احتمال ارائه طرح دوفوریتی در مجلس قوی​تر از احتمال ارائه لایحه از سوی دولت است.

به گفته وی، برای این منظور باید تا پایان سال در قالب یک طرح دوفوریتی، وارد عمل شویم تا سریعتر این موضوع تصویب شود.

محبی​نیا در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر تشکیل جلسات مجلس در نوروز برای بررسی و تصویب سریعتر لایحه بودجه نود، این اظهارات را «تعارفات جهان سومی» خواند و گفت: بر اساس آیین​نامه داخلی مجلس تا وقتی کمیسیون تلفیق به بررسی لایحه بودجه و پیشنهادات نمایندگان نرسیده باشد، نمی​توان لایحه را به صحن آورد.

وی سخنان رئیس​مجلس مبنی بر اینکه اگر بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد، مجلس می​تواند ظرف چهار روز آن را مصوب کند، ادامه داد: سخنان آقای لاریجانی کاملا دیپلماتیک و برآمده از آیین نامه مجلس بود که نشان می​داد مجلس اصراری ندارد که بررسی این لایحه به سال بعد موکول شود. بلکه این مراحل آیین​نامه​ای و قانونی است که باید رعایت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه جلسات کمیسیون تلفیق در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار نشده است، اتمام بررسی لایحه بودجه 90 تا پایان وقت امروز و تکثیرش تا فردا برای ارائه به جلسه علنی روز دوشنبه را غیرممکن خواند.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =