نگاهی به شیوع کرونا در البرز؛ سهم افسران جنگ نرم در نبرد با کووید-19

شاید در مخیله ما به سادگی نمی گنجید که روزی حریم کشور ما را نیز درگیر قدوم نحس خود کند، اما چهره پلید و نسل کش خود را در کمتر از یک ماه گذشته در کشور ما نمایان کرد و بالاخره "ویروس کرونا " بی خبر آمد و در کمال ناباوری هنوز هستند کسانی که خطر آن را جدی نگرفته اند.

به گزارش خبرآنلاین استان البرز و به نقل از ایرنا، امروز دیگر من وجود ندارد، همگی ما هستیم چرا که همگی در یک کشتی نشسته ایم و اگر گوشه ای از این کشتی سوراخ شود نه من و بلکه ما غرق می شویم.

آمارهای روزانه منابع رسمی حکایت از واقعیت تلخ  شیوع گسترده ویروس کرونا در اغلب استان های کشورمان از جمله البرز  دارد، اما در این بین هنوز ترددهای غیر ضرور مردم مانند روزهای عادی در خیابان ها در جریان است.

نادیده گرفتن این ویروس از سوی برخی از مردم موجب شده تا کسانی که زنگ خطر را احساس کرده و عشق به ایران و ایرانی دارند، با به راه انداختن پویش های مختلف، هر کدام سهمی را برای ادای تکلیف خود به دست بگیرند و  پای کار بیایند.

مقابله با کرونا من نمی شناسد

هدف از این پویش ها این است که هر ایرانی به نوبه خود سهم خود را در نجات کشور و مردمانش ایفا کند، چرا که به خوبی به این باور رسیده اند که مقابله با کرونا من نمی شناسد، بلکه باید ما شویم تا این ویروس را از مردم و کشورمان دور کنیم.

در کلانشهری مانند کرج، اگر در خیابان های آن نظری بیاندازید، جمعیت زیادی می بینید که بدون توجه به نکات بهداشتی و بی آنکه هنوز کرونا را جدی گرفته باشند در حال تدارک برای شب عیدشان هستند.

توجه نکردن به درخواست های مسوولان برای در خانه ماندن سبب  شده تا پویش های مختلفی در البرز به راه بیافتد، پویش هایی که تنها و تنها هدف شان گوشزد کردن این واقعیت است که کرونا  جدی بوده و نباید آن را دست کم گرفت.

هر گروه و فردی سعی می کند در همان اندازه و وسع خود در این راه سهم خود را به خوبی ایفا کند، چرا که می دانند درگیر شدن یک نفر می تواند سبب به خطر افتادن سلامت عده بیشتری از هم استانی هایمان شود.

ورزشکاران با پخش کردن ویدیوهایشان در فضای مجازی در حالی که تمرینات خود را در خانه هایشان ادامه می دهند، پویش در خانه می مانیم به راه انداخته اند.

کاسب  هایی را می بینیم که با نصب برشورهایی بر در مغازه هایشان با این مضمون که با هدف سلامتی من و شما مغازه تعطیل است به دنبال این هستند که علاوه بر حفظ سلامتی خود و همشهریانشان، سهم خود را برای مقابله با این ویروس ایفا کنند.

کاسب هایی که شاید برای شب عید برنامه ریزی های زیادی کرده بودند، قسط های معوقه دارند و تمام امیدشان به این شب ها بود، اما خوب می دانند که اگر امروز رعایت نکنند شاید فردا خیلی دیر باشد.

در خانه می مانیم، با این هدف که سلامت جامعه مان تامین شود، چرا که اگر سلامتی نباشد فردایی نیز وجود ندارد و سبب می شود تا این ویروس حالا حالاها دست از سرمان برندارد.

در کنار تمام افراد و گروه هایی که طی یک ماه گذشته هر کدام به شکلی در تلاش بوده و هستند تا سهم خود را در مبارزه با ویروس کرونا ایفا کنند، یکی از گروه هایی که در استان البرز طی این مدت همواره پای کار بوده، اصحاب رسانه به عنوان پیشگامان اطلاع رسانی هستند.

رسانه هایی که در این استان در یک ماه گذشته با وجود خطراتی که می توانست دامان آنها را بگیرد و مبتلا شوند، کما اینکه تعدادی نیز مبتلا شدند اما سعی کردند تا با اطلاع رسانی هر چه بیشتر و صادقانه به مردم، خطرات ویروس کرونا را گوشزد تا سهمی در این میان داشته باشند.

اطلاع رسانی دقیق خط مشی رسانه های البرز

رسانه های استان البرز طی این مدت تمام هم و غم خود را گذاشتند تا به مردم اطلاع رسانی دقیق داشته باشند، آنها نیز در کنار کادر درمان تلاش کردند تا جان فشانی های آنها را تزریق و امید را به جامعه تزریق نمایند، چرا که سهم و دین خودشان را به جامعه اطلاع رسانی دقیق می دانند.

در شرایطی که برخی رسانه های معاند و افراد فرصت طلب از هر شیطنت و دشمنی برای ناکارامدی مسوولان و متولیان مبارزه با ویروس کرونا در کشورمان، دریغ نمی کنند، برای روشن شدن هر چه بیشتر نقش افسران جنگ نرم و اصحاب رسانه این استان در این شرایط به سراغ تعدادی از آنها رفتیم و از سهم شان برای نبرد با این ویروس و فعالیت هایشان برای مهار این بحران پرسیدیم.

احساس مسوولیت رسانه ها برای بیان واقعیت ها

باهره حیدری سردبیر روزنامه پیام آشنا از نخستین روزنامه نگاران البرزی است که پای صحبت هایش می نشینم و ضمن اعلام آمادگی برای شرکت در پویش " سهم من در بحران کرونا " سخنان خود را اینگونه آغاز می کند که در روزهای اولی که این ویروس وارد کشورمان شد، ما رسانه ها سعی کردیم تا با اطلاع رسانی درست و به موقع یعنی آنچه که وظیفه اخلاقی و تکلیف ذاتی و حرفه ای مان در قبال مردم هست را دنبال کنیم.

در ابتدا شاید خیلی به دنبال ترساندن مردم نبودیم اما پس از مشاهده رفتارهای مردم و بی توجهی شان به هشدارها و اقدام بسیاری به سفرهای غیرضروری و تجمع در مکان های مختلف سطح شهر، رسانه ها متوجه شدیم که نیاز به بیان جدی هشدار و برنامه های بازدارنده بیشتر است تا مردم در برابر این ویروس خطرناک و در عین حال قابل کنترل بایستند.

تلاش رسانه های معاند برای به راه انداختن سناریوهای کذایی

حیدری معتقد است که در این میان مانند هر رویداد دیگری در ایران اسلامی رسانه های بیگانه و معاند از روز اول اعلام رسمی ورود کرونا به کشور شروع به ساخت سناریوهای متعددی کردند، از جمله اینکه آمار وزارت بهداشت درست نیست، برای خنثی کردن این روش رسانه های آنور آبی،  رسانه های داخلی تلاش کردند تا اخبار کذب آنها را با اطلاع رسانی دقیق، درست و به موقع خنثی کنند.

اما ما به عنوان خبرنگاران و اصحاب رسانه در کنار کادر درمان سعی کردیم  تا به مسوولیت اجتماعی خود توجه بیشتری را معطوف کنیم و علاوه بر ثبت جان فشانی های آنها، امید را نیز به جامعه تزریق کنیم، در روزهایی که بسیاری از کسب و کارها تعطیل و در آستانه نوروز مردم مجبور به خانه نشینی اند، این رسانه ها هستند که همواره سعی کردیم تا نوروز کرونایی مردم را با امید همراه کنیم و اجازه ندهیم تیرهایی از کمان رسانه های بیگانه رها و در دل مردم این سرزمین فرود آید.

رسانه ها در اطلاع رسانی با مردم صادقانه رفتار کردند

وحید صالحی سردبیر خبرگزاری ایسنا البرز یکی دیگر از فعالان رسانه ای است که عنوان می کند که کرونا جدی است و به عنوان نماینده افکار عمومی با شناخت خبری از خطر شیوع این ویروس، از شهروندان می خواهیم از هرگونه حضور در اماکن عمومی و برگزاری محفل دور همی حتی خانوادگی پرهیز کنند و ما تلاش می کنیم  تا با اطلاع رسانی لحظه به لحظه  روند مبارزه با کرونا ، سهم خود را در مهار این بیماری ایفا کنیم.

وی می گوید: در این روزهای کرونایی، تلاش کردیم تا برای ارتقای سواد رسانه های مردم گام بیشتری برداریم ، چرا که به طور معمول در چنین شرایطی بازار شایعات داغ و البته برای برخی جذابیت دارد، اما ما سعی میکنیم به دور از حاشیه تنها و تنها با استناد به منابع و اطلاعات رسمی و مورد تایید صادقانه هر آنچه هست را با مردم در میان بگذاریم.

پخش شایعاتی مبنی بر استفاده از الکل برای بیمار نشدن به این ویروس نشان داد که اصحاب رسانه باید بیشتر از همیشه پای کار بیایند، واقعیت ها را بگوییم تا مردم اسیر شایعات و مشکل نشوند که الحق والانصاف همکاران رسانه ای ما در البرز در این زمینه به خوبی عمل کردند.

صالحی معتقد است که جدا ازتلاش برای تولید محتوای آگاهی بخشی مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این قشر پای کار آمده و با اطلاع رسانی شفاف و ارتقای سواد رسانه ای مردم با هدف تشخیص اخبار معتبر از مطالب کذب سعی کردیم تا سهم خود را برای حفظ سلامت مردم و کشورشان به خوبی نشان دهیم.

تلاش رسانه ها برای فرهنگ سازی با هدف پیشگیری

اسماعیل حیدرپور اهوازی مدیر مسوول نشریه سراسری سلام اقتصاد نیز با اشاره به سهم بزرگ رسانه های برای پیشگیری از ویروس کرونا می گوید که رسانه ها با تولید محتوا فرهنگ سازی کردند تا هر چه بیشتر و بهتر مردم را از خطرات این بیماری آگاه و در واقع فرهنگ سازی کردند.

معتقد است که برای ادامه این راه نیازمند حمایت هر چه بیشتر مسوولان استانی هستیم ، چرا که برای اینکه فعالیت هایمان برای ایجاد این مهم که در این روزها باید در خانه بمانیم از سوی مردم جدی تر گرفته شود، مسوولان نیز باید همراهی مان کنند.

رسانه ها با توجه به اینکه نقش الگو سازی در جامعه را دارند در این روزها در حال تلاش هستند تا با آگاه سازی و بیان واقعیت ها، سریعتر این ویروس که سلامت مردم کشورمان را نشانه رفته از بین ببرند.

جهاد رسانه های البرز برای آگاه سازی مردم

سید محمد ساداتی مدیر خبرگزاری تسنیم البرز نیز معتقد است که رسانه های استان با کمترین امکاناتی طی روزهای گذشته پای کار آمدند، در روزهایی که همگی در قرنطینه به سر می برند رسانه ها  در جلسات مختلف با این هدف که اخبار درست به مردم منتقل شود حضور دارند.

تنها هدف ما در این مدت این بوده که هر آنچه که هست را صادقانه با مردم در میان بگذاریم و اجازه سوءاستفاده کسانی که از این وضعیت به دنیال حاشیه سازی و کاسبی هستند را ندهیم.

مردم نسبت به اطلاع رسانی رویدادهایی مانند ویروس کرونا انتظار اطلاع رسانی شفاف و درست از رسانه ها دارند، که اصحاب مطبوعات البرز در این میان به خوبی دین و سهم خود را ادا کردند.

بدون تردید به عنوان بخشی از جامعه رسانه ای استان در روزهای پیش رو، خود و همکارانم با دورکاری و رصد و پایش موثق شرایط سعی می کنیم ضمن همراهی با مردم در امر خانه ماندن ، اطلاع رسانی و تکلیف حرفه ای خود را برای انتشار اخبار مورد نیاز مردم تداوم ببخشیم.

ویروس کرونا که به طور رسمی کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به حدود ۱۶۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

شمار جانباختگان مشکوک و قطعی کرونا در استان البرز به ۱۱۴ نفر رسیده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1366109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =