۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸

صد سال پس از کشف اشعه ایکس، پژوهشگران به روش دیگری برای تولید دقیق‌تر پرتوهای ایکس دست یافته‌اند.

بیش از صد سال از کشف اشعه ایکس توسط ویلهلم رونتگن می‌گذرد و در این مدت، روش تولید این پرتو برای تصویربرداری‌های پزشکی و اسکنرهای بار در فرودگاه‌ها تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. اما پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی موفق شده‌اند با استفاده از نانولوله‌های کربنی، تصاویری بسیار شفاف‌تر و دقیق‌تر از اجسام را در پرتوهای ایکس تهیه کنند و علاوه بر آن، روش جدیدی برای تصویربرداری سه‌بعدی با استفاده از پرتوهای ایکس ایجاد کنند.

به گزارش نیچر، در روش معمولی، الکترون‌ها از رشته بسیار داغ تنگستن آزاد می‌شوند و با شتاب گرفتن درون لوله‌ای، به صفحه‌ای فلزی برخورد می‌کنند. در اثر این برخورد، انرژی فراوانی به‌شکل پرتوهای ایکس آزاد می‌شود. اما پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی که دست بر قضا دستگاه پرتوی ایکس آزمایشگاهشان خراب شده بود، به‌جای تنگستن از نانولوله‌های کربنی استفاده کردند. با اعمال ولتاژ مناسب به این نانولوله‌ها، می‌توان الکترون‌های پرانرژی را از یکی از دو سر آنها به بیرون پرتاب کرد و از آنجاکه سرعت این فرآیند چند میلی‌ثانیه‌ای بسیار بیشتر از اعمال ولتاژ بر رشته‌های تنگستنی است، می‌توان از مجموعه‌ای از این نانولوله‌ها برای تصویربرداری سه‌بعدی نیز استفاده کرد.

این قابلیت به پزشکان امکان می‌دهد تصاویر سه‌بعدی دقیق و واقعی از بدن بیمار تهیه کنند. این تصاویر بخصوص برای درمان تومورها به‌روش رادیودرمانی بسیار حیاتی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    1 0
    كم است؟!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    3 0
    خیلی بد بوددر حد المپیک
  • amir IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    1 0
    خیلی کمهههههههههه
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    ککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککککممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم ببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببود