پژوهشگران شرکت آی‌بی‌ام توانسته‌اند ریزبینی ام‌آرآی را چنان تقویت کنند که بتواند ابعادی در حد نانو را به نمایش بگذارد

فرنوش صفوی‌فر: دیگر نیازی به برش دادن بافت و استفاده از محلول‌های مختلف برای تهیه نمونه میکروسکوپی و دیدن آن چه که در درون بافت‌ها می‌گذرد، نیست؛ چرا که پژوهشگران شرکت آی‌بی‌ام توانسته‌اند ریزبینی دستگاه ام‌آرآی را چنان تقویت کنند که ویروس‌ها ،باکتری‌ها و پروتئین‌ها، در محل خودشان و به صورت زنده، قابل رویت شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، این محققان می‌گویند روش ابداعی آنها، تصاویر حاصل را تا 100 میلیون برابر بزرگتر از آنچه در تصویر رایج فعلی دیده می‌شود، بزرگ خواهد کرد و این یعنی دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا همان ام‌آرآی، به زودی و در صورت موفقیت نهایی طرح، می‌تواند جای ازمایش‌های مولکولی و بالینی را هم بگیرد؛ چرا که با این روش می‌توان وجود ویروس‌ها را در محل‌های احتمالی‌شان در بدن ردیابی کرد و دخالت آنها را در کار بدن مشاهده کرد. جالب این که ای تصاویر به صورت 3 بعدی تهیه می‌شوند و هم وضوح بالایی دارند و هم این که می‌توان با استفاده از آنها، موقعیت ویروس یا سلول مربوط را به خوبی ارزیابی کرد.

تکنیک جدید، magnetic resonance force microscopy و به صورت اختصاری MRFM نامیده شده است که می‌توان آن را به میکروسکوپ تقویت‌شده تشدید مغناطیسی ترجمه کرد. در این تکنیک، نیروهای بسیار ضعیف مغناطیسی قابل‌شناسایی و ردیابی می‌شوند و به این ترتیب می‌توان تصاویری در حد نانو تهیه کرد. این تکنیک، با تکنیک «بازسازی تصویر 3بعدی» آمیخته شده تا بتوان تصاویری 3بعدی و درشت، از ریزترین ابعاد داخلی بدن، به دست آورد. این تکنیک فعلا بر روی ویروس موزائیک،‌که بر روی گیاه تنباکو زندگی می‌کند، به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده؛ ویروسی که تنها 18 نانومتر طول دارد. (هر نانومتر، یک‌بیلیونیوم متر است.)

پیشرفت این طرح، می‌تواند ام‌آرآی را از سطح یک ابزار تصویربرداری، به یک «نانومیکروسکوپ» ارتقا دهد و به این ترتیب دستگاهی جهت بررسی همزمان ساختار بدن، عملکرد قمست‌های مختلف آن و بررسی اختلالات آزمایشگاهی، در اختیار پزشکان قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =