وزارت اقتصاد برای تحقق شعار «جهش تولید» آمادگی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از آمادگی وزارتخانه متبوعش برای تحقق شعار سال «جهش تولید» خبر داد و گفت: منابع بانکی به سمت تولید هدایت می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، فرهاد دژپسند  با بیان اینکه وزارت اقتصاد برای تحقق این شعار در حوزه‌های مالیات، بازار سرمایه، گمرک و بانک آمادگی کافی را دارد، افزود: ما در اوایل سال جدید فرمتی را طراحی می‌کنیم که منابع بانک‌ها را برای تسریع در اتمام طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرا و تامین سرمایه در گردش به منظور رسیدن به جهش تولید تامین کنیم.  

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: البته برای جهش تولید، دولت و همچنین فعالان اقتصادی و مردم وظایفی دارند. دولت باید با ایجاد قوانین در محیط کسب‌وکار، شرایط را برای سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت تولید و ایجاد فرهنگ مصرف در راستای جهش تولید فراهم کند.

دژپسند افزود: مالیات با وجود اینکه امسال می تواند نقش اساسی در تامین مالی کشور ایفا کند، در این زمینه باید ابزاری برای تسهیل سرمایه‌گذار و رونق تولید نیز باشد؛ گمرک هم به علت نقش به‌سزایی که در تجارت خارجی دارد، باید ابزاری برای سهولت صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات کالاهای اساسی، سرمایه‌ای و مواد اولیه که در داخل تولید باشد.

وی با بیان اینکه باید از گمرک استفاده بهینه‌ای در جهت ایجاد یک کریدور سبز برای صادرکنندگان داشته باشیم،  افزود: دولت برای افزایش صادرات باید سیاست‌گذاری کند و به سمت صادرات صنایع در بخش نفت، گاز و معدن پیش برویم.

دژپسند ادامه داد: در این زمینه، وزارت اقتصاد علاوه بر تسهیل در صدور، تسهیل در تامین مالی را  هم ایجاد کرده است و قصد داریم در سال ۹۹ ابزار تامین مالی صنایع صادراتی که مبتنی بر نفت و گاز یا صنایعی که مبتنی بر معدن و تولیدات کشاورزی باشند را در قالب پذیره‌نویسی و نیز عرضه اوراق قابل تبدیل به سهام ایجاد کنیم تا تامین مالی را رونق دهیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و گام‌های اساسی در جهت ساماندهی تولید بردارند، گفت: اکنون برای فعالان اقتصادی صادارت به صرفه است؛  واردات به صرفه نیست و باید بتوانیم با بهبود کیفیت، تولید و دستیابی به مزیت نسبی در صادرات، نیاز به واردات را کاهش دهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار رونق تولید پرداختند و با اشاره به گزارشهای موثق از بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکتهای دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولید، گفتند: این گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحب‌نظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاههای مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.

ایشان با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌ وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جمع‌بندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

223223
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1367573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =