مجموعه‌سازی مناسبتی رقابتی جدی میان برنامه‌سازان تلویزیون به وجود آورده و نمود این رقابت در ساخت مجموعه‌های متعدد برای نوروز 90 قابل مشاهده است.

سمیه علیپور: نوروز 1389 را می‌‌توان شکست جدی صداوسیما در ارائه برنامه مناسبتی دانست. هیچ‌یک از مجموعه‌‌های نوروزی تلویزیون نتوانست چنان که تصور می‌شد تماشاگران را جذب کند و به محبوبیت برسد. در این میان غیبت مهران مدیری که در سال‌های اخیر پای ثابت ساخت مجموعه‌های مناسبتی نوروز بود، به خوبی به چشم آمد.

مسعود ده‌نمکی که فیلم‌های سینمایی او به فروش‌های میلیاردی می‌رسد نتوانست با «دارا و ندار» بازار برنامه‌های نوروزی را داغ کند و مخاطبان را پای تلویزیون‌ها بنشاند.

صداوسیمای بازمانده از یافتن محبوبیت بین تماشاگران در نوروز 1389 از نیمه امسال برنامه‌ریزی برای ساخت مجموعه‌های مناسبتی نوروز 1390 را آغاز کرد و از میان مجموعه‌های آماده آثار را گزینش کرد تا شاید دستان پر مدیران بتواند درمان کم‌مخاطبی مجموعه‌های تلویزیونی باشد.

نام‌های آشنایی برای نوروز امسال مجموعه ساختند از سیروس مقدم که کارگردان محبوب مدیریت صداوسیماست و پای ثابت برنامه‌سازی تا کارگردانان جوان‌تری چون سعید آقاخانی و مجید صالحی.

رامبد و جوان و جوان مزدآبادی هم آثاری کارگردانی کردند، اما فرصتی برای نمایش آثار آنان فراهم نشد، زیرا بازار مجموعه‌سازی نوروزی محدودتر از آن است که کارگردان کم‌سابقه‌تر در این زمینه بتوانند جلوتر از مجموعه‌سازان محبوب مدیران گام بردارند.

امسال شبکه چهار نیز برنامه‌ای برای پخش در شب‌های عید دارد، این شبکه به سبک و سیاق خاص خود هر شب ساعت 18 تا 19.30 تله‌تئاتر پخش خواهد کرد.

پایتخت
سیروس مقدم را تماشاگران پیگیر تلویزیون حتما به خوبی می‌شناسند؛‌ کارگردانی که برای نخستین بار یک نود شبی با موضوعی غیرکمدی ساخت و تماشاگران را با قصه «نرگس» همراه کرد. مقدم سال گذشته برای نخستین بار تجربه ساخت مجموعه‌ای کمدی را پشت سر گذاشت.

«چاردیواری» به کارگردانی او نوروز 1389 روی آنتن رفت. او در آن مجموعه از رفاقت و عشق و اختلاف میان طبقات گفته بود و امیر جعفری و سعید آقاخانی نیز مسئولیت ایجاد لحظات کیمک را برعهده داشتند.

اما ماجرای پخش مجموعه مقدم در نوروز 1390 خود داستانی عجیب دارد. پیش از اینکه اعلام شود قرار است «پایتخت» به عنوان مجموعه نوروزی شبکه اول سیما روی آنتن برود، در خبر‌ها آمده بود رامبد جوان «توطئه فامیلی» را با حضور 20 چهره سرشناس بازیگری از سعید پورصمیمی و گوهر خیراندیش تا امیر جعفری برای نوروز 1390 می‌سازد.

او مجموعه خود را آماده پخش هم کرده بود، اما در نیمه راه مقدم با «پایتخت» از راه رسید تا مجموعه جدید جوان امکان پخش در یکی از بهترین فرصت‌های نمایش سریال‌های تلویزیونی به دست نیاورد و احتمالاً بعد از نوروز روی آنتن برود.

محسن تنابنده فیلمنامه «پایتخت» را نوشته و تصویربرداری آن در جاده دماوند، ویلایی در شهرک غرب، بزرگراه ارتش، خانه‌ای در بزرگراه صیاد شیرازی، پزشکی قانونی، مسافرخانه و کلانتری انجام شده است.

الهام غفوری تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد.

نامه‌های بالدار
حمیدرضا صلاحمند کارنامه درخشانی در سینمای ایران ندارد. «نیش و زنبور» او هرچند فیلم نسبتا پرفروشی بود و بازیگر سرشناسی چون رضا کیانیان در آن به ایفای نفش ‌پرداختند، اما قصه و ساختار و روایت آن نشان از تولید آن برای جذب تماشاگران داشت. این کارگردان «سه درجه تب» را هم در حال و هوای فیلم قبلی خود و در فضایی کمدی ساخته است.

اکنون صلاحمند با «نامه‌های بالدار» به جمع کارگردانان مجموعه‌های نوروز 1390 پیوسته است. این کارگردان بنا به تناسب و خاستگاه شبکه‌ای که برای آن مجموعه ساخته سراغ کاری با موضوع کودکان رفته است.

در سال‌های گذشته مسئولان شبکه دو خلاقیتی در زمینه برنامه‌سازی برای کودکان در نوروز صرف کرده بودند که امسال نیز ادامه دارد و «کلاه قرمزی 4» با این هدف تولید شده است. شخصیت محبوب کلاه قرمزی به همراه آقای مجری به تلویزیون بازگشته‌اند و میزبان مهمانان سرشناسی می‌شوند. پخش مجدد «کلاه قرمزی» در فضایی جدید موجب جلب نظر مخاطبان کودک و جوان و میانسالی شده بود که اغلب آنان خاطره‌ای از کلاه قرمزی در ذهن داشتند.

پیش از این در خبرها نام امیر فیضی کارگردانی که تجربه ساخت فیلم کودک «جوجه ارک من» را در کارنامه داشت به عنوان سازنده مجموعه «نامه‌های بالدار» می‌آمد، اما در آخرین خبرها نام صلاحمند به عنوان کارگردان این مجموعه ذکر شد.

تصویربرداری تمامی صحنه‌های این مجموعه در کاشان انجام شده است.

راه در رو
سعید آقاخانی از زمانی که وارد عرصه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی شد توانست جایگاه نسبتاً ثابتی برای خود در میان سازندگان مجموعه‌های مناسبتی به دست آورد. سال گذشته او علاوه بر مجموعه «زن بابا» که در مقام کارگردان روی آنتن داشت، در مجموعه «چاردیواری» سیروس مقدم نیز بازی کرده بود.

این پرکاری آقاخانی همچنان ادامه دارد و او مجموعه «راه در رو» را برای نوروز 1390 آماده پخش دارد. فیلمنامه این کار را مصطفی کیایی، کارگردانی که امسال فیلم سینمایی «بعد از ظهر سگی سگی» را در سینماها روی پردا داشت،‌ نوشته است.

آقاخانی در این مجموعه که به گفته مهران مهام تهیه‌کننده آن با زبانی طنز معضلات شهری را مطرح می‌کند مقابل دوربین رفته است تا همچنان رکورد داشتن چند کار را در نوروز در دست داشته باشد.

پیش از اینکه نام مجموعه آقاخانی به عنوان برنامه نوروزی شبکه سوم عنوان شود، در خبرها آمده بود جواد مزدآبادی «چهارچرخ» را برای پخش از این شبکه ساخته که گویا در جریان رقابت‌ها آقاخانی از مزدآبادی پیشی گرفت و تازه‌ترین کار او در نوروز روی آنتن خواهد رفت.

گویا آقاخانی برای جلوگیری از اتهام تکرار کارهای قبلی خود تلاش کرده موقعیت‌های کمدی «راه در رو» با «خوش‌نشین‌ها» تفاوتی جدی داشته باشد و این در حدی است که مهام در سخنان خود در مورد مجموعه آقاخانی به آن اشاره کرده است.

سفر، کیش، مات
محمود رضوی مسئولیت تهیه‌کنندگی مجموعه «سفر، کیش، مات» را برعهده دارد. او تهیه‌کننده‌ای است که «نون و ریحون» فرزاد موتمن را نیز برای پخش در ماه رمضان آماده کرده بود؛‌ مجموعه‌ای که در جریان پخش با جرح و تعدیل‌های بسیاری روبرو شد.

اما نتیجه کار رضوی و مجید صالحی در مقام تهیه‌کننده و کارگردان «سفر، کیش، مات»‌ در نوروز 1390 قابل مشاهده است.

90 درصد داستان این مجموعه به بهانه ماه عسل یک زوج جوان در جزیره کیش اتفاق می‌افتد و گروه کار اصلی خود را برای تصویربرداری این مجموعه در جزیره کیش انجام دادند.

این مجموعه در مقاطع مختلف تغییر نام داد، در حالی که ابتدا «سفر، کیش، مات» نامیده می‌شد در جریان تصویربرداری «موج و صخره» نام گرفت و بعد دوباره به «سفر کیش و مات» رسید. این مجموعه دومین تجربه کارگردانی کمدی مجید صالحی پس از «سه‌در‌چار» محسوب می‌شود. صالحی در گفت‌و‌گویی درباره تفاوت میان این دو مجموعه گفته است: «در سریال «سه در چار» جنس کمدی به گونه‌ای بود که هر سکانس‌ آن مخاطبش را می‌خنداند. در این مجموعه جدید من ادعا ندارم که می‌خواهم مردم را به قهقهه بیندازم، اما از الان اعتراف می‌کنم که این‌جور کمدی را دوست دارم. البته خودم تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته‌ام.»

امیرعباس پیام فیلمنامه «سفر، کیش، مات» را نوشته است.

نام مجموعه

کارگردان

ساعت پخش و شبکه

بازیگران

خلاصه داستان

پایتخت

سیروس مقدم

22:10 تا 23

شبکه اول

محسن تنابنده، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، سمیرا حسن پور، سارا و نیکا فوقانی‌اصل، خسرو احمدی، رضا بنفشه خواه، کیانوش گرامی، فرهاد بشارت، حسین توشه، نعیمه نظام‌دوست، افشین سنگ‌چاپ، آرش نوذری

خانواده‌ای پیش از زمان تحویل سال نو، تصمیم می‌گیرند به تهران مهاجرت کنند. آنان هنگام ورود به پایتخت با مشکلاتی مواجه می‌شوند که زمینه‌ساز اتفاقاتی عجیب می‌شود.

نامه‌های بالدار

حمیدرضا صلاحمند

21:25 تا 22:10

شبکه دو

محمود جعفری، نصرالله رادش، فرهاد بشارتی، احمدرضا اسدی، حامد کیازال، علیرضا مظفری

چند نوجوان با دریافت نامه‌های عجیب و غریب، سفری را آغاز می‌کنند که این سفر شروع یک تغییر بزرگ در زندگی آنهاست.

 

راه در رو

سعید آقاخانی

23 تا 23:45

شبکه سه

مرجانه گلچین، مهران غفوریان، سعید آقاخانی، امیرغفارمنش، روشنک عجمیان، مونا بیگی، محسن کیایی، حمید لیقوانی، مینا کریمی، یوسف تیموری، جلیل فرجاد، غلامرضا نیکخواه، باقر صحرارودی، حلیمه سعیدی و احمدپور مخبر

یک پیک موتوری با تصور اینکه بهترین راه را برای زندگی‌اش انتخاب کرده دست به انجام کارهایی می‌زند که زندگی خود و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سفر، کیش، مات

مجید صالحی

20:30 تا 21:30

شبکه تهران

مجید صالحی، علی صادقی، نیما شاهرخ‌شاهی، زیبا بروفه، الهام حمیدی، رضا ناجی، محمدرضا داودنژاد، فرحناز منافی ظاهر و حسن اسدی

دختر و پسری می‌خواهند ماه عسلشان را در کیش بگذرانند. در آنجا با چند نفر از اهالی بومی کیش برخورد می‌کنند و اتفاقات بامزه‌ای برایشان می‌افتد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 313 IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۲
    1 0
    سفر کيش مات
  • مجید GB ۱۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۹
    0 0
    کلاه قرمزی
  • امیر IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۵
    0 0
    فقط راه در ردو
  • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 0
    فقط کلاه قرمزی
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
    0 0
    فقط پایتخت و کلاه قرمزی
  • بدون نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
    0 0
    فقط پایتخت و کلاه قرمزی